Pulka på SJs dagtåg

Jag ska till Jämtlandsfjällen under vintern och funderar lite ang. transport dit nu när nattågen inte går dagligen.
Finns det någon erfarenhet hur bra eller dåligt det funkar att ha med en pulka på SJs dagtåg?
 
Hur stor är pulkan? På tågen till övre Norrland går det bra. Jag har åkt där med hund och pulka. x2000 och X3000 har nog mindre plats i och för sig.

Thure
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Pulka

Jag har åkt med pulka på tåg några gånger mellan Luleå-Abisko och det har aldrig varit ett problem. Då har jag både provat med en nätt segelbaden samt en stor fjällpulka.
 
Det handlar i mitt fall om en Fjellpulken 144.
SJ kör med Intercitytåg till Åre/Duved på dagarna, det är de jag tänkte mest på.
Reglerna på SJs tåg när det gäller bagage lämnar visst interpretationsutrymme, tycker jag:

https://www.sj.se/sv/tagresan/pa-taget/bagageregler.html

Pulka får väl räknas som skidutrustning skulle jag tro. Så länge du befinner dig tillräckligt långt norrut vill säga, men till Jämtland tycker jag väl att de borde ha sett en pulka tidigare.

Visst brukar det finnas lite fritt utrymme mellan bagagehyllan och sista stolsraden på IC-tåg? Där borde man kunna ställa en 144 på högkant.
 
Det handlar i mitt fall om en Fjellpulken 144.
SJ kör med Intercitytåg till Åre/Duved på dagarna, det är de jag tänkte mest på.
Reglerna på SJs tåg när det gäller bagage lämnar visst interpretationsutrymme, tycker jag:

https://www.sj.se/sv/tagresan/pa-taget/bagageregler.html

Skulle du fråga kundtjänst får du antagligen nej och något mystiskt svar om att köpa en biljett till pulkan. Det är ungefär vad folk får veta när de vill ha en tuba eller cello med sig.

Även om pulkan skulle räknas till skidutrustning så får du ju inte med skidorna i så fall, eftersom du bara får ta ett kolli med specialutrustning.

På tågen verkar dock konduktörerna mycket mer jordnära än den som skrev reglementet, så folk släpar ombord allt möjligt. På tåget till Jämtland borde de ha sett pulkor förut.

Hälsar hon som har åkt med hopfällbar cykel och skidor samtidigt!
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Har åkt tåg med fjellpulka 144 ett antal gånger från malmö till norra delarna av Sverige, oftast x2000 med byte i Stockholm till nattåg.
Med pulkan har det aldrig varit problem, värre med skidorna.
Finns lite varianter, tom pulka och stor ryggsäck- lägg då den tomma pulkan på bagagehyllan ovanför fönsterna. Ryggsäck och skidor som det behagar.
Färdiglastad pulka- ståendes på högkant i någon hörna.
Jag har gjort en lite platta med hjul på som jag kan sätta fast i fronten av pulkan och lyfter jag den i det bakre handtaget blir det rätt smidigt att göra byten och även gå en bit med packningen. Pulkan har jag aldrig haft i fodral.
Stolpskottet till konduktör ville nästa slänga av mig i malmö när jag inte hade mina skidor i fodral.
 
Har åkt tåg med fjellpulka 144 ett antal gånger från malmö till norra delarna av Sverige, oftast x2000 med byte i Stockholm till nattåg.
Med pulkan har det aldrig varit problem, värre med skidorna.
Finns lite varianter, tom pulka och stor ryggsäck- lägg då den tomma pulkan på bagagehyllan ovanför fönsterna. Ryggsäck och skidor som det behagar.
Färdiglastad pulka- ståendes på högkant i någon hörna.
Jag har gjort en lite platta med hjul på som jag kan sätta fast i fronten av pulkan och lyfter jag den i det bakre handtaget blir det rätt smidigt att göra byten och även gå en bit med packningen. Pulkan har jag aldrig haft i fodral.
Stolpskottet till konduktör ville nästa slänga av mig i malmö när jag inte hade mina skidor i fodral.
Har du bild på din pulka? Den med hjul?!
 
Har åkt tåg med fjellpulka 144 ett antal gånger från malmö till norra delarna av Sverige, oftast x2000 med byte i Stockholm till nattåg.
Med pulkan har det aldrig varit problem, värre med skidorna.
Finns lite varianter, tom pulka och stor ryggsäck- lägg då den tomma pulkan på bagagehyllan ovanför fönsterna. Ryggsäck och skidor som det behagar.
Färdiglastad pulka- ståendes på högkant i någon hörna.
Jag har gjort en lite platta med hjul på som jag kan sätta fast i fronten av pulkan och lyfter jag den i det bakre handtaget blir det rätt smidigt att göra byten och även gå en bit med packningen. Pulkan har jag aldrig haft i fodral.
Stolpskottet till konduktör ville nästa slänga av mig i malmö när jag inte hade mina skidor i fodral.

Just delen om att skidor ska vara i fodral är ju ganska tydlig. Att lyfta ombord andra saker än de SM regleras i reglementet verkar mer vara så att det skapar utrymme för tolkning.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.