Pulka i skidspåret, Stockholm

Det beror väl på pulkan

Det är ju självklart att man inte ska förstöra spåren. Men det finns ju pulkor som inte gör det. Nordic cab, Chariot mfl som baseras på cykelvagnar har medarna så brett att de går i linje med stavarna. Medarna på min kärra går helt i de "räfflade" delarna utanför själva spåret.

Jag har kört både klassiskt och skejt med barnpulka flera säsonger i våra eminenta spår i Luleå utan att det har varit ett problem för vare sig eliten eller motionärerna. Det innebär att jag både blir omåkt och kör om andra utan att det skulle vara ett problem. Av många elitmotionärer (jag räknas väl själv något åt det hållet) och elit (landslagsåkare) har jag bara fått positiva kommentarer, bla om att pulkan faktiskt inte förstör spåren utan snarare förbättrar för stakning genom att packa runt spåren.

Lillan fick över 50 mil i motionsspåren den här säsongen. Hon, jag och alla jag mötte i spåret uppskattade det. Ni som har så lite snö i Stockholm borde vara vänligare mot varandra och dela med er. Är man snabbare kör man om för att man är starkare. Är man i spåren med pulka så har man en pulka som självfallet inte förstör spåren.

/Tommy
 
Tyvärr verkar det vara lite trist stil här ibland. Jag har fått onda ögat när jag kört drag, sele och lina med en setter på 23 kg, trots att det är helt OK att köra i de spåren och vi förstörde inget. Ingen som vågade säga något men det stirrades och suckades men även många som tyckte det var helfränt då det gick så fort - ingen hänger med. Har varit med om en som gick gott och väl vid sidan om spåren med hund som fick världens utskällning av en skidåkare (50+ och man). Det verkar bli någon slags boiling point med för mycket människor på för lite spår, osäkert med snö och svår ångest inför Vasaloppet eller liknande :) Inget jag märkt i Luleå där jag är uppväxt.
 
Jag råkade komma in på skidspår som korsade min rutt. Det hade nyligen snöat och en bit åkte jag i banan. När jag åkte tillbaka såg jag att många hade åkt i mitt pulkaspår för det var bättre än det igensnöade. Så kanske är det idé att åka innan de har hunnit dra spåren.
 
Jag som gärna åker längd men inte kan etiketten - borde det inte vara OK att åka med en pukla på skate-ytor?
Är det sedan smällkallt så spåren är stenhård räls så förstör väl inte den lilla tyngden av barn och pulka ett hårdfruset spår heller?
Har bara dragit hyrd pulka på semester i t ex Idre och på skateytan mellen ser jag ingen nämnvärd påverkan av pulka med litet barn.
Däremot skulle jag få dåligt samvete om jag hemma i Södra Sverige med några enstaka minus, tunnt med snö och sladdriga spår skulle dragit pulka som mosar sönder spåren.

/Patrik
 
Min uppfattning är att pulkor sällan förstör skateytor,att hund på skateyta alltid är OK och att fotgängare i princip alltid förstör skateytor.
Av skor blir gropar som defintivt förstör skateytan och därmed njutningen av skating.
Att gå i det klassiska dragna spåret är naturligvis helt fel och sabotage för efterkommande.
Att gå på vanligt skoterspår/led gör ingenting;strax kommer en ny skoter och slätar till.
Enstaka skoteråkare som kör på skatebana/skidspår förstör underlaget.
Det är väl bara att vända sej om och titta så förstår man....
 
Visst, men...

Jag som gärna åker längd men inte kan etiketten - borde det inte vara OK att åka med en pukla på skate-ytor?
Är det sedan smällkallt så spåren är stenhård räls så förstör väl inte den lilla tyngden av barn och pulka ett hårdfruset spår heller?
Har bara dragit hyrd pulka på semester i t ex Idre och på skateytan mellen ser jag ingen nämnvärd påverkan av pulka med litet barn.
Däremot skulle jag få dåligt samvete om jag hemma i Södra Sverige med några enstaka minus, tunnt med snö och sladdriga spår skulle dragit pulka som mosar sönder spåren.

/Patrik

I Storvreta norr om Uppsala har jag några gånger sett en man som skejtar med sitt barn i pulka. Han är vass och ligger i en fart som räcker till och blir över för en motionär, och spåren där är som de ska vara dvs bred skatepist i mitten och dubbla klassiska spår längs kanterna.

...problemet i Stockholm är att det knappast finns skatepistade spår, jag känner bara till två, Ågesta och Täby konstsnöspår. Där är det i regel knökfullt och då kan nog en pulka upplevas som störande. Men visst, om det är få som åker går det så klart även där. En annan fråga är ju hur kul är det egentligen att åka runt med en pulka på en golfbana (Ågesta), eller att betala för att åka på en golfbana (Täby konstsnöspår)..;)?

Och visst kan man säkert åka på riktigt knallhårda klassiska spår utan att dessa förstörs, åtminstone inte omedelbart. Men hur ofta är det så i Stockholm..? Tyvärr för sällan enligt mig. Normalt är snarare att spåren är lite halvmjuka och därmed lätta att köra sönder.

Nej, i avsaknad av skatepistade spår och med de förutsättningar som råder här i hufvudstaden, så tror jag fortfarande att naturspårsprincipen är bäst för pulkekipage.

//J
 
I
...problemet i Stockholm är att det knappast finns skatepistade spår, jag känner bara till två, Ågesta och Täby konstsnöspår. Där är det i regel knökfullt och då kan nog en pulka upplevas som störande. Men visst, om det är få som åker går det så klart även där. En annan fråga är ju hur kul är det egentligen att åka runt med en pulka på en golfbana (Ågesta), eller att betala för att åka på en golfbana (Täby konstsnöspår)..;)?

//J

Är problemet att det är många som vill åka så tycker jag det är synd att man inte låter en pulkåkrare få plats.
Om man förstör klassiska spår förstår jag att man som pulkåkare förstör men om man med pulka bara åker långsammar än alla andra - jag då tycker jag pulkåkare gott kan få åka där.

Har lite svårt för folk som ropar "ur spår" - i vnaliga trafiken och på sjön är det upphinnande som väjer men snabbare skidåkare anser sig har företräde. Visst brukar jag kliva åt sidan men då är det mitt val och vill jag inte så tycker jag att jag har samma rätt till spåret som en snabbare - kan någon förklara varför snabbare skulle ha företräde i skidspår. (Känner att detta kan bli en klungcyklingstråd nu men håll diskussionen saklig). Särskilt om det finns dubbla spår så tycker jag att långsamma åkare gott kan få åka sitt tempo i höger spår medan snabbåkare kan köra om till vänster.
Åkriktning är jag helt med på att det ska finnas - att få möte i en utförsbacke är farligt och en onödig risk.

/Patrik
 
Inte läst alla svar, men det är allemansrätt. Du får ha pulka i skatespåret ej i längdskidspåret. Ingen kommer störa sig på detta. Ha det så trevligt.
Så gör vi i norrland iallafall, kanske annat med griniga stockholmare :)
 
Jag har kört pulka (en segenbaden av glasfiber) i spår. Jag har aldrig upplevt att de förstör spåren då de är så lätta och passar bra i skidspåren. Tycker att det funkat super. Jag har gjort det i Dalarna, Härjedalen och Norrbotten. Ingen har klagat, inga trasiga spår.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
Crimper Pulka för Vålådalsfyrkanten Turskidåkning 10
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
egh01 Jemtlander-pulka, någon som testat? Turskidåkning 5
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sentient6 Dra pulka i ryggsäck? Turskidåkning 9
Pezeb Packa pulka inför turen Turskidåkning 5
dafunq Kortare längdturer med barn i vanlig pulka Turskidåkning 5
på tunn is Jemtlander pulka (Hilleberg?) Turskidåkning 3
bixen Need advice on pulka harnesses Turskidåkning 4
TobiasSander Fjädring av pulka Turskidåkning 4
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
joakimkarlsson1022 Vilken pulka ska jag välja? Turskidåkning 44
Ditho Pulka på SJs dagtåg Turskidåkning 8
thureb Hur svänga nedför med pulka? Turskidåkning 11
Kalle B Pulka bygge Turskidåkning 2
jb78 Bygga ruta till pulka Turskidåkning 8
jb78 Fjellpulkens nya pulka Turskidåkning 2
jb78 Ammarnäs m turskidor och pulka Turskidåkning 3
vandrafjäll Pulka för fjällvandring endast 450-550 :- Turskidåkning 17
såg pulka Turskidåkning 15
Jonas.O Pulka Paris Expedition el liknande? Turskidåkning 44
rispalt Vilken pulka för 7-10 dar på fjället? Turskidåkning 11
Gorrgel Sele till pulka? Turskidåkning 9
rimn kungsleden: smidigaste lösningen för rutt å pulka? Turskidåkning 14
Läderremmar till pulka Turskidåkning 12
luktafotogen Någon som vill ha sin pulka modifierad? Turskidåkning 16
Robinösd Paris Pulka Östersund/Jämtland Turskidåkning 0
Bjornligans.draghundar Storlek på pulka Turskidåkning 20
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
luktafotogen Praktiska tips för pulka Turskidåkning 26
rimn Dra en pulka över Grönland 2012 Turskidåkning 0
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
ValterL Pulka och ryggsäck i gruppen Turskidåkning 5
hobbit pulka önskas hyra Turskidåkning 0
Vandrare Pulka in till Hunddalen? Turskidåkning 3
azure79 Expeditionsskida för långturer med pulka Turskidåkning 9
davst Pulka på hjul? Turskidåkning 5
afuecker Takbox-Pulka Turskidåkning 2
gynner 17 kg på ryggen eller i pulka? Turskidåkning 10
bodach Pulka KIRUNA/Nikka/Keb? Turskidåkning 1
MickeOlle Hyra pulka? Turskidåkning 0
BjörnW Pulka eller ryggsäck på Kungsleden? Turskidåkning 19
T.S Någon som har en sån här pulka? Turskidåkning 11
majjen Packa pulka? Pulka på tåg? Turskidåkning 12
majjen Hur stor pulka behöver jag? Turskidåkning 10
Polarnatt Tips på kapell till pulka Turskidåkning 28
Var hittar jag plastlister till pulka Turskidåkning 13
luddbert Ryggsäck + pulka Turskidåkning 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.