prylar som man retar sej på/grejor som är skit

Ang paddelmutter

Motivet till vänstergängade paddelmuttern på VKV-paddlarna:

När vi tog fram paddellåsningen valde vi att tvärt i mot alla andra en inverterad kona för låsningen. Fördelen med denna var att paddelmuttern kunde göras betydligt kortare och bara halva vikten av då existerande lösningar.

Vänstergängan gjorde då att muttern ändå kunde dras åt samma håll som andra paddlar med gängad låsning. På paddelkopplingen fins en ingraverad pilmarkering med texten "OPEN" för att brukaren skall se åt vilket håll man vrider för att dela paddeln(som Mats påpekat).

Vi har ett tiotal personer varje år som hör av sig för att de dragit fast muttern så hårt att de sedan inte förmår lossa den, men vi kan inte veta hur många som gjort samma fel om muttern varit högergängad och vi har sålt ca 10.000 paddelkopplingar och om en tiondels promille får så stora problem att de reklamerar till oss tycker vi är ett bra resultat.

Det är riktigt att det också finns ytterligare ett skäl att motivera vänstergängad mutter.

När Smålandsplast, som är tillverkare till alla våra plastdetaljer fick vår order hade dom kört sönder det verktyg som avformar högergängor ur pressverktyget. Det skulle ta lång tid att få fram ett nytt, men vänstergänga hade de intakt utrustning till. Detta stärkte oss i vår motivation att välja vänstergänga.

Jag förstår att detta i bland kan väcka lite irritation och särskillt då allas ögon inte är knivskarpa nog att läsa texten och man naturligt och vant oftast har med högergängor att göra, men oftast vänjer man sig fort med detta och de flestas irritation brukar vara övergående och nyttan och nöjet av kopplingen blir det som överväger.


/Ingvar
 
Norge=island?

Gäller nt va för styv i korken olja eller ej! Till sist har ingen råd å betala å alla lever på lånade pengar! Men snygga tjejer har dom!
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
För å byta ämne?!

Har köpt en kajak som ska hämtas i dalafloda, någon som är i samma sitts å vill dela bensinkostnaden? Tänkte tälta i malingarna å sen hem nästa dag. Kör från perstorp i skåne!
Stiffe
 
Prijons fikalucka

Mycket av det man retar sig på går att fixa, så att man då slipper att reta sig. Men så finns det ju då sånt som är besvärligt eller dyrt att fixa och ju längre tid man retar sig på det, desto mer retar man sig på det. I mitt fall är det Prijons fikalucka som jag går igång på. Det är ju ingen raketforskning att tillverka en fikalucka med ett lock som håller tätt. Men det tycker uppenbarligen Prijon, för de har under flera år envisats med att göra fikaluckorna på samma sätt och med resultatet att det i många fall läcker in flera deciliter vatten om det sköljer vågor över däck. Skäms, Prijon! som Sverker skulle ha sagt.

/Måns
 
Finns bara ett sätt att få tätt!

Jag är lika förbannad på luckorna i Hobien som varje gång dom öppnas släpper in en liiiten skvätt vatten. En o-ring som sitter nersänkt i ett lock som går ner i en sarg blir aldrig tät när den öppnas för den lilla skvätten vatten ovanför o-ringen måste ju ta vägen nånstans,,,,,,,,,,och det blir ner i kajaken.

Luckorna ska snarast bytas till modell "uppstickande skruvlock" som förblir täta oavsett hur många gånger dom öppnas.


Sen vill jag gnälla på alla samlingar av kajaker på klipporna och på bästa rastplatserna, har folk inget annat för sig än att ockupera MINA rastplatser och tältplatser?
 
finns bara ett sätt att få tätt på prijons runda skitlucka.
klipp bort neoprenpåsen som man ska stoppa grejor i, som egentligen funkar bäst som fisksump : ) och stäng sen luckan en gång för alla, men nåt lämpligt tätningsmedel mellan lucka och sarg. sen har man förhoppningsvis en tät och trevlig kajak. ja det vill säja om man tätat den på alla andra ställen där det brukar läcka. för att påstå att alla prijon är täta när man köper dom är en rejäl överdrift. alla mina har läckt på alldeles för många ställen. men plockar man loss allt och monterar tillbax det med tätningsmedel, så har man förhoppningsvis en tät och trevlig kajak sen.
jag har skickat bilder till fabriken på var det läcker, på felborrade å fusktätade hål, och på sneda kajaker. jag vet inte om dom egentligen bryr sej?? det känns inte så. dom som varit sneda ska jag få utbytta till våren, efter en hel del tjat/hot från min sida.
men dom täta och raka kajaker jag har kvar är jag väldigt nöjd med.
 
Stör mig en del på alla halvdåliga rodersystem. Med roder som glappar, styr och lyftlinor som kärvar och töjer, instabila och svårjusterade pedalsystem. Tror inte jag provat någon enda kajak som har ett rodersystem som är full pott, och då har jag nog testat merparten av de vanligaste och många lite ovanligare. Ska det vara helt omöjligt att ordna nåt bättre?

( Ändå vill jag helst ha roder, bl.a. för kajakseglingen , och för att det är tröttsamt att distanspaddla under vissa vind och vågförhållanden/riktningar. )
 
Vad jag främst kommer att tänka på av saker man irriterar sig över och som inte fungerar är det mesta tillverkat av Haglöfs....
 
Kom på några saker till..

Särskilt gällande hyrkajaker kanske, man köper ju inte nåt man inte sitter bra i;

-Klena svankstöd som hålls uppe av nåt fjuttigt snöre som alltid gått av så man får lyfta upp svankstödet varje gång man satt sig och ibland under färd.

-Icke justerbara lårstöd som saboterar en annars ok sittställning.

-Kajaker som är designade för att kunna tappas från ett höghus snarare än normal paddling. Onödigt tunga p.g.a för mycket material överallt. Om man inte är en extrem rockhopper kan jag inte se att en vanlig havskajak ska behöva väga 25-30 kilo så den blir för tung att hantera smidigt. (=Lika med jag får kånka på damens hyrda pråm..) Jag är inne på min 6e fällkajak nu och de håller gott och väl bara man tänker efter en smula.
 
Gnällfittor

E nått jag stör mig på så in i helvete. Alla dessa inkompetenta fjollor med tummen mitt i ögat som gnäller å klagar på allt när d i själva verket beror på att dom inte begriper hur utrustningen fungerar!
Ordförande i gff (gnällfittornas förening).
 
knape för roderlina

Det jag irriterat mig på allra mest är den av klubbens kajaker som hade någon slags knape för roderlinan på höger sida om sittbrunnen. Knapen satt exakt så att höger hand stötte mot den nästan varje paddeltag, även om jag försökte ändra paddelföringen. Jag kommer inte ihåg vad det var för ett märke på den kajaken.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips