prylar som man retar sej på/grejor som är skit

men VKVs gamla hederliga släproder är väl sketabra? det tycker alla fall jag. tvärpinnestyrningen är skön och jag har även kört lite helfotspedaler nu, och jag gillar även dom. rodret är extremt lite glappt och fällningen enkel. får man massa grönsaker i rodret så är det oftast självrensande. det bara fäller upp sej och grönsakerna åker bort å sen fäller det ner sej igen. likadant om man går på grund. filar man lite på roderbladet där det tar i (stoppet) när man fäller upp det, så kan man få det uppfällda rodret lite vinklat uppåt så då funkar det bra att backa med även i is. skruven som roderbladet vrids runt när man fäller upp det ligger mest i vattnet så det är minimal risk att det fryser fast på vintern.
jag tycker det är det klart bästa och bäst fungerande rodret. en lina (uppåt) och tyngdlagen (neråt) gör hela jobbet. funkar klockrent : )

eller vad tycker mr jamo om det rodret?

håller förresten med om att det finna alldeles för mycket kassa ryggstöd som man fastnar i när man ska ner i kajaken. inte är dom sköna heller

ang tunga kajaker så har jag hellre en kajak som håller än en som det knakar i så fort man sätter händerna i däcket eller gör nåt dumt.
jag kom bärade på en prijon häromdagen, på axeln. jag skulle gå ut på en träspång som det blåst upp masa tång på. givetvis var det både blött och isigt å svinhalt. jag halkade å för att inte trilla i sjön så släppte jag kajaken från axelhöjd rätt ner i spången. man kan väl lugnt säja att jag va glad att jag hade en oöm HTP-hinkplastkajak. hade det varit glasfiber så vete fan om det blivit nån paddling. nu va det hellugnt. no problems : )
så jag tycker att det är skönt att grejorna håller för ett å annat misstag. jag har varit så sjuuuukt noga och försiktig om mina GF-kajaker i alla år. men nu äntligen kan man slappna av lite : )

Kan helt hålla med om hinkplastens förträfflighet, hade jag behandlat en GF som jag behandlade min första hinkplastkajak (som fö. var rejält skamfilad och välanvänd när jag fick tag på den) så hade det inte funnits nåt som varit helt på den och nu är jag inne på min tredje hinkplastkajak, min älskade Hobie som jag inte ens lämnar ifrån mig under vapenhot.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Håller med

Inget fjäsk.
Kommer ihåg när lars clifford i mitten på 90-talet sade att plasthinkarna skulle brytas ned inom 10 år och de bara dög som blomkrukor. Flyter omkring jävligt många blomkrukor i våra vattenpölar och min yukon exp från -98 flyter ännu utan blomsterkvastar. Han hade inihelvete fel gubben clifford, utan plasthinkarna hade vi aldrig fått denna kajakinvasion i vårt land. Men en sak har han rätt i gubben clifford! En kajak ska ha riktigt roder ingen jävla skädda!!
Gör egna roder för en 100-lapp exakt kopia av prions. D e dumt å betala för mycket!

ja kanske lite.....
det vore kul att ha ett par olika varianter, som kan seglas. jag ska kika på mässan å kanske försöka testa i vår eller när det finns möjlighet. fast det blir ju inte lika ombonat å gött som i mina däckade kajaker.

Om du är riktigt snäll så kan du få testa min ifall du inte bor allt för avsides förstås. Mitt "hemmavatten" där det seglas är Bråviken och själv bor jag i Katrineholmstrakten.

Mässan sa du, ska du också på Allt för sjön i vår?

jag tror att jag åker på både gbg och sthlm i år.
man glömmer hur dåligt det brukar vara. för oftast tänker man efter varje mässa att det här va sista gången. aldrig mer! det blir bara sämre och sämre....
men det har jag glömt bort nu : )
så om vädret är hyggligt för dubbfritt med halvadant mönster så blir det både och.

ps. ja jag testar gärna

Där sa du ett sant ord om mässor, dom är precis lika värdelösa varje år men lik förb. så åker man ändå. I år ska jag (som vanligt) inte köpa nåt skit jag inte behöver,,,,,,,,och som iallafall inte håller måttet utan måste modifieras innan det duger.

*att man aldrig lär sig,,,,,,,,,,,,,,*

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips