Prusik

Jag har hittat prusik, viking och fransk prusik på nätet men av någon orsak såg jag en variant som jag inte sett tidigare.

Man börjar med mitten på prusikslingan på baksidan av repet och korsar på andra sidan på repet. Fortsätter på det sättet runt med korsande slingor på varje sida tills man fått tillräcklig friktion.

Vad kallas denna och är den bra ?
 
Den franska brukar se ut så efter ihärdigt användande. T.ex ett hissystem där man drar och sliter i prusiken om o om igen.
 
Beklagar

Du har ingen länk till bilden?

Jag tappade länken och jag har inte sett den senare. Men det blir som en flätad strumpa som dras åt som en påse. Tror det det var på Tuben jag såg den.

Men tänk att mitten på slingan sitter överst. Sedan drar man ändarna runt repet nedåt och de möts givetvis på fram och baksidan och korsar varandra på fram och baksidan. I slutet blir det två öglor som jag inte mins om man stoppade den ena i den endra eller om man hängde karbinen direkt.
 
Japp den är det

Jag har sökt med ljus och lykta på google. Det ända jag kan hitta som påminner om det du pratar om är Israeli French Prusik. Det ska vara en variant på den franska.
>>>>>>>>>>>>>>>>
Ja den är det, fast som han skriver så är bilden bara på ett varv. Den jag såg var med säkert fyra varv och blev som en vävd strumpa. Den funkar nog bara åt ett håll och jag uppfattar den som lätt att dra på repet.
.
Annars så slutar den här på det sättet jag tänkte mig fast med enkelrep.
http://storrick.cnchost.com/VerticalDevicesPage/Ascender/KnotPages/KnotVT.html

Sidan var trevlig med många udda knopar.
Som ex French Prusik var inte som jag tänkt mig med en prusikslinga utan med en ögla på ett rep.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.