Proviantering Kungsleden

Halloj!

Jag tänkte höra om det är någon som vet om det finns möjlighet till "självproviantering" efter Kungsleden? Vi tänkte vandra ifrån söder till norr och jag vet att det är möjligt att köpa mat på fjällstationerna efter vägen, men är det någon som vet om det går att skicka paket till sig själv (eller be någon vänliga själ skicka till en) som man kan plocka upp efter vägen?

Det låter kanske tokigt, men det skulle vara lite kul om man kunde förse sig själv med mat efter vägen. Det handlar ju inte direkt om några färskvaror, så inget som skulle bli dåligt om det låg och väntade ett tag.

Skön Sommar!

För att få bästa svar, skulle jag rekommendera dig att ringa till fjällstationerna och fråga om det går.

Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eller kolla med Bussbolag som går till olika platser... vet att du kanskicka till Abisko...

>>vandra ifrån söder till norr

alternativt kolla med dom som gjort vita bandet....
http://www.svenskaturistforeningen.se/vitabandet

06.27.2010-17.34.21.png

avslutad210712

Gäst
Med bussgods kan du skicka till en del av de ställen som du passerar efter vägen men du måste kolla till vilka det går. Till Abisko, Nikkaluokta, Ritsem vet jag att det går. Kvikkjokk och Jäkkvik borde gå. De tar en mindre avgift för att ta emot ditt gods förutom avgiften att skicka med bussen.

Tror knappast att du kan få ut dina paket till de "vanliga" stugorna och speciellt inte den här tiden på året eftersom jag har för mig att STF kör ut stugvärdarnas paket med skoter under vårvintern. Går säkert att få helikopterföretagen att lyfta ut dina paket men då blir kostnaden därefter skulle jag tro.

Mat längs Kungsleden

Hej
Förutom på fjällstationerna kan du köpa proviant i flaer av stugorna längs leden t.ex. Abiskojaure Alesjaure, Sälka och Kaitumjaure. Läs mer vad du kan köpa på :
http://www.svenskaturistforeningen....ng/Allman-fjallinformation/Butikspriser-2009/

Ha en trevligt tur!
/Gösta

Halloj!

Jag tänkte höra om det är någon som vet om det finns möjlighet till "självproviantering" efter Kungsleden? Vi tänkte vandra ifrån söder till norr och jag vet att det är möjligt att köpa mat på fjällstationerna efter vägen, men är det någon som vet om det går att skicka paket till sig själv (eller be någon vänliga själ skicka till en) som man kan plocka upp efter vägen?

Det låter kanske tokigt, men det skulle vara lite kul om man kunde förse sig själv med mat efter vägen. Det handlar ju inte direkt om några färskvaror, så inget som skulle bli dåligt om det låg och väntade ett tag.

Skön Sommar!

Principen är i stora drag att det går att proviantera i varannan stuga.
Paket till dig själv bör du rimligtsvis kunna skicka till de stationer som ligger invid vanliga vägar, men det har avslutad210712 svarat bra på redan.

Hej,

Och tack så mycket för alla bra svar och förslag. Det är med bussgods verkar ju ganska så smidigt. Jag ska sätta mig och studera kartorna närmare för att se vilka stationer som kan vara lämpliga och sedan kontakta dem direkt.

Vita bandet verkar också riktigt häftigt. Jag kommer definitivt att lyssna på radioinslaget som det fanns länk till på hemsidan.

Tack så mycket!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips