Prova på kajakfiske?

Jag är väldigt sugen att införskaffa mig en fiskekajak. Jag tror verkligen att detta vore nått för mig. Både för att jag främst föredrar att fiska mindre insjöar och i åar med lugnt vatten men även för naturupplevelsen, den fysiska aktiviteten och känslan av "äventyr som jag tänker mig att man får av kajakfisket.

Men eftersom jag aldrig har testat en kajak så kan jag ju inte men säkerhet säga att det ovan stämmer. Jag skulle därför gärna prova på att fiska från en kajak innan jag slår slag i sak och köper mig en kajak för <10 tusen. Jag känner igen som har en fiskekajak eller som ens har någon erfarenhet av det.

Finns det någonstans man kan hyra en fiskekajak eller någon form av prova på kurs?

Jag bor själv i Gävle så allt inom 20 mils radie är av intresse.

Tjena

Jag har nyligen skaffat en fiskekajak, mycket pga de anledningar du listar.
Är grymt nöjd med min.
Kolla med Joel som driver kajakfiskesidan.se så kan han nog tipsa dig om någon i din närhet som har en kajak

Med vänlig hälsning,
Jonas

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Skaffade själv en fiskekajak i början av sommaren och ångrar verkligen inte mitt köp! Köpte den av Joel via kajakfiskesidan.se, han har stenkol på vad som gäller och är riktigt trevlig att göra med :) prisvärda kajaker också, min heter Ocean Kajak, Trident 13.

Jag bor långt från dig, i Jönköping. Men har du vägarna förbi någon gång så är du välkommen att prova min!

ps. tack för kommentaren ang Expedition Hauka!!

Morkass: Tack för det, ska höra av mig om jag mot förmodan hamnar i Jönköping ;)

Nu gå jag lite off-topic på min egen tråd men vilka kajaker kör ni och vad tycker ni om den, både för och nackdelar? Morkass vad fick dig att välja en Trident 13?

Jag har en predator 13. Valde denna då jag ville ha en stabil kajak som pallar mycket, jag kan med lätthet stå upp och fiska från min trots 187 cm och nära 100 kg!

Förslag på fiskevatten?

hej ber om ursäkt för detta inlägg då det inte riktigt hör till tråden men men.
Jag undrar om ni kanske har bra tipps på ett bra ställe att packrafta och fiska på under typ 3 dagar. gärna å/älv med mycket vildmark. tack på förhand.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips