Promenadvänliga SNS

Igår fick jag hem ett par Salomon Escape D7. De har en ny promenadvänlig gummisula och känns mycket lovande som långfärdsskridskopjäxa för allroundbruk för löshälåkning. Skon finns avbildad i senaste numret av Utemagasinet. Jag återkommer när jag testat även att åka skridskor i kängorna.

Thure

Visst går det att vandra med SNS-sula. För några år sedan gjorde meindl en kängmodell för kombinerad vandring/skidåkning. Sulan blir ju lite hårdare för att fungera på skidorna (det gör dem ironiskt nog lite halkiga!) men jag har gått med dem i flera år. Ståltappen som skall fästa i bindningen har jag dock slitit bort så nu är det bara vandring som gäller.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Första skridskoturen

Jag har tidigare kört på ett par gamla Salomon Cross Country 4. Vid första testen på is av de nya Salomon Escape D7 idag (http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15905) så kunde jag konstatera att de nya har betydligt bättre stabilitet på sidan om vristerna utan att hindra rörligheten framåt bakåt i fotleden.

Med kännedom om hur snabbt skomodeller skiftar i utrustningsdjungeln vill jag varmt anbefalla ett köp av denna kängmodell. Jag köpte mina på http://www.globetrotter.de men de bör finnas i svenska butiker också framöver.

Något små storlekar. Jag har normalt 42 i skor men 43:eek:r verkar vara rätt för mig.

Hälsningar Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips