Projektarbete

Hej.

Jag går första året på gymnasiet och planerar för mitt projektarbete.

Jag undrar om det är någon som har några tips?

en expedition, volontärarbete osv.

Tacksam för svar

/Linus
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Projektarbetet ska väl anknyta till den linje man går iaf någorlunda?

Det gäller bara att vinkla det rätt.

Projekt cykla genom Sverige:
Natur: Cykla med vårens ankomst genom Sverige. Bokför skillnader och likheter
Hum: Lingvistisk undersökning av dialekter genom sverige
Sam: Undersök vårens traditioner genom landet.
Idrott: Cykla som fan
Fordon: Stjäl en bil i Helsingborg
...
...
 
Brukar man inte ha sitt projektarbete under det tredje och sista året på gymnasiet?
Tanken är ju att du ska lära dig något av det hela, och kopplingen till ditt valda program måste vara påtaglig.
 
En del program har projektkurser även under andra året, exempelvis IB. De har olika teman för sina projekt som inte behöver ha något att göra med vad de läser. Det kan vara volontärarbete, att göra en produktion av något slag...
 
skriv bok

Hej,

Jag och en kompis vandrade två veckor i sarek sommaren innan tredje gymnasieåret. vi har nu skrivit en bok på 100 sidor om vår resa(blev klara förra veckan). Kan rekommenderas!

lycka till!
 
Vad jag har förstått så är syftet med projektarbetet att lära sig strukturera, planera och genomföra större projekt. Det är alltså mycket viktigare HUR man gör det, vad man gör spelar mindre roll. Ett syfte med kursen är väl också att få en chans att fördjupa sig inom sitt område, men det handlar som skrivits tidigare, mest om att vinkla det rätt! =)

Hitta nåt du tycker skulle vara roligt att göra, som känns som lite utmaning för dig, fast ändå inte heeelt omöjligt. tex cykla, vandra eller paddla nånstans. Har en kompis som tog sitt fallskärmscert som projektarbete... en annan gjorde en vinterfjälltur... ytterligare en kokade knäck... själv gjorde jag en maskin åt ett företag...
 
Vill du ha en riktig utmaning kan du få röja i mitt uthus :). Båtluffa från Åland till Finland med hjälp av båt, lokaltrafik och fötter vore nog en rimligare utmaning.
 
Bra att du börjar titta på det redan nu. Även om arbetet oftast är schemalagd i trean så måste man göra själva turen mellan tvåan och trean.

Först och främst bör du ha koll på mål och betygskriterier.

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0405&infotyp=5&skolform=21&id=3902&extraId=

Som redan nämnts är det själva planeringen, strukturen, dokumentationen och genomförandet. Själva resultatet, om du lyckas, spelar mindre roll för betyg under MVG. Du kan t o m misslyckas totalt och ändå få VG på projektet. Bara du vet varför det gick åt h-e.

Jag misstänker att du ändå har lite ambitioner med projektet och sneglar på MVG. Då gäller det att

"Eleven tar egna initiativ och visar uppfinningsrikedom och fantasi dels i formuleringen av problem eller uppgift, dels i valet av metod, arbetsredskap och material."

Att bara cykla genom Sverige eller gå dalkarlsleden räcker nog inte då. Det måste hända något på vägen. Resan måste ha ett syfte, något du vill undersöka, lära dig, dra slutsatser av.

Förra året träffade jag en grabb (med sin far) som paddlade Dalbosjön runt (sydvästra delen av Vänern). Förutom att bara paddla undersökte han friluftslivet och träningen (idrott), naturen runt sjön, beskrev olika miljöer (biologi) och dokumenterade kulturlämningar i skärgården (historia). Själva produkten var, som jag minns det, själva dokumenteringen som bildspel, text eller redovisning.

Skulle jag vara handledare för ett sådant projekt skulle jag definitivt ge det MVG-potential.

Så hitta en fysisk utmaning där du samtidigt kan få beröringspunkter med ämnen du läser på programmet. T ex om du går på industriprogrammet paddla längs järnets transportvägar i bergsslagen och dokumentera industriminnen. Läsa på och berätta om platserna bild och text. Utgå gärna från dina egna intressen och kunskaper.


Lycka till

Anders V
Gymnasielärare
 
Förra året träffade jag en grabb (med sin far) som paddlade Dalbosjön runt (sydvästra delen av Vänern). Förutom att bara paddla undersökte han friluftslivet och träningen (idrott), naturen runt sjön, beskrev olika miljöer (biologi) och dokumenterade kulturlämningar i skärgården (historia). Själva produkten var, som jag minns det, själva dokumenteringen som bildspel, text eller redovisning.

På tal om det så bör han ha bra material till att skriva en guide för den resan. Alltså en bok. Det skulle också kunna vara den slutgiltiga produkten som man vill åt.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips