Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw

Hej!

Jag har ett gäng kartbilder i .jpg med tillhörande .jgw filer.

Kör nu kartex till min windows mobile GPS.
Jag har konverterat dem till .rik med MakeRIK.exe för att kunna använda dem i kartex men färgerna blir helt horribelt taskiga.

Är det någon som vet av något program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw direkt så man inte behöver konvertera dem.

Har du flera rasterfiler samlade i en och samma rik-fil?

Om så är fallet kan det vara så att de hade olika paletter innan du skapade din RIK-fil. Denna "egenhet" i RIK-formatet beskrivs tämligen väl i hjälpfilen.

/torbjörn

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Hej!

Är det någon som vet av något program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw direkt så man inte behöver konvertera dem.

I OziExplorer kan du importera JPW filer (under DRG) och sedan konvertera (går att göra i batch mode) dom till ett format OZFX3 som Ozi CE kan använda på en PDA med Windows Mobile.

Ozi CE har just kommit ut med version 2 som med hästlängder utklassar Fugawis tämligen mediokra PDA program.

Fast jag tycker faktiskt att KARTEX Pocket version är ganska bra med tanke på priset (0 kr). Både Fugawi och OziExplorer + Ozi CE kostar ju en slant!

Har du flera rasterfiler samlade i en och samma rik-fil?

Om så är fallet kan det vara så att de hade olika paletter innan du skapade din RIK-fil. Denna "egenhet" i RIK-formatet beskrivs tämligen väl i hjälpfilen.

/torbjörn

Ja, jag har 9st filer som jag lagt i en rik-fil.
Jag ska prova det men då måste jag alltså spara om varje fil innan.
Är det nåt speciellt man ska tänka på angående vilken fil som jag ska spara paletten från, den med mest varierande terräng eller?

Hej

I Fugawi bör det fungera, demo finns på Northports hemsida http://www.fugawi.com

Göran

Jaha, den information jag fått om fugawi är att man att man kan läsa .jpg .jgw filer i PC versionen men att man sedan markerar ett valt avsnitt och konverterar det till fugawis format.

Magnus

Nu har jag färgjusterat alla filer, gjort en ny .rik-fil och den blev kanonfin!

Hade läst det där avsnittet i hjälp-filen men trodde inte det skulle ha så stor betydelse.

Otroligt att det blev sån skillnad när de såg ut att ha samma färger.
Alltid trevligt att lära sig nåt nytt.

Tack o Bock / Magnus

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips