Program för BlueChart på minneskort?

En bekant har efter många års funderade investerat i en kartGPS till segelbåten. Det blev en Garmin 78.

Jag har med en dåres envishet under ett antal år sagt till honom att när du köper en ny GPS s ska du köpa BlueChart på CD/DVD och inte på ett färdigt minneskort.

Men nu visade det sig (om han inte blev grundlurad) att BlueChart inte längre finns på CD/DVD utan bara på färdiga minneskort.

Jag ska nu åka hem till honom för att hjälpa honom med installationen i datorn.

Jag använder MapSource 6.13.7 för jag tycker min Friluftskarta v2 blir ful på nyare versioner av MapSource.

I inlägg 7 på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68029&highlight=minneskort+dator skriver kalleh2 att BaseCamp kan läsa kartor från minneskort, men när jag läser på Garmins webbsida om BaseCamp så står det att BaseCamp inte funkar med Bluechart http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4435

Vilket program ska jag installera i hans dator för att han ska kunna göra waypoints på lämpliga naturhamnar när han har BlueChart på minneskort? Han har Windows XP med SP3, och inga andra Garminkartor som Frilufstkartan Pro eller CityNavigator.

Per
 
En bekant har efter många års funderade investerat i en kartGPS till segelbåten. Det blev en Garmin 78.

Jag har med en dåres envishet under ett antal år sagt till honom att när du köper en ny GPS s ska du köpa BlueChart på CD/DVD och inte på ett färdigt minneskort.

Men nu visade det sig (om han inte blev grundlurad) att BlueChart inte längre finns på CD/DVD utan bara på färdiga minneskort.

Jag ska nu åka hem till honom för att hjälpa honom med installationen i datorn.

Jag använder MapSource 6.13.7 för jag tycker min Friluftskarta v2 blir ful på nyare versioner av MapSource.

I inlägg 7 på http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=68029&highlight=minneskort+dator skriver kalleh2 att BaseCamp kan läsa kartor från minneskort, men när jag läser på Garmins webbsida om BaseCamp så står det att BaseCamp inte funkar med Bluechart http://www8.garmin.com/support/download_details.jsp?id=4435

Vilket program ska jag installera i hans dator för att han ska kunna göra waypoints på lämpliga naturhamnar när han har BlueChart på minneskort? Han har Windows XP med SP3, och inga andra Garminkartor som Frilufstkartan Pro eller CityNavigator.

Per

Hej

Det program som din bekant skall använda heter HomePort tyvärr så är det inte gratis :(
mera info om programmet finns här
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=64242

Du har PM
 
Senast ändrad:
...
Men nu visade det sig (om han inte blev grundlurad) att BlueChart inte längre finns på CD/DVD utan bara på färdiga minneskort.
...
Gamla Bluechart "Classic" på CD finns fortfarande att köpa, men inga uppdateringar görs längre av sjökortsdata. Senaste versionen kom 2008. Den GPS som din bekant köpte är dessutom inte tänkt att användas med Bluechart Classic utan endast den nyare produkten Bluechart G2 så det är inte säkert att allt sjökortsinformation visas helt korrekt om man använder Bluechart Classic.

Din bekant gjorde nog rätt när han köpte Bluechart på minneskort. Surt bara att det skall kosta extra att kunna använda sjökortet i datorn.
 
Visst går det att visa BlueChart i Mapsource med lite handpåläggning.
Man får splitta gmapsupp.img för att se den i Mapsource men det är förmodligen inte tillåtet enligt användaravtalet. BlueChart G2 blev inte så snygg men BlueChart 2008 ser helt OK ut.
 
Mycket riktigt verkar inte Basecamp upptäcka Bluechart.
Mapsource är ju också gratis men av någon outgrundlig anledning har Garmin gjort det extra krångligt för oss.
Man vill att man ska ha det redan installerat för att kunna hämta hem och installera den senaste (6.16.3) versionen.
Går dock att lösa på flera sätt, t.ex. så här:
- Hämta hem den stora exe-filen från Garmin.
- Packa upp den (det är ett arkiv) med t.ex. 7zip.
- Man får då en massa filer, kör .msi-filen och Mapsource blir installerat. Det är Setup.exe som kollar om man har en gammal version installerad.
Mapsource kommer inte att uppdateras mer utan Garmin rekommenderar Basecamp för framtiden, den sista versionen Mapsource är altså 6.16.3
Basecamp kan det mesta som Mapsource kan men om man är van vid Mapsource och uppskattar den funktionalitet den har så fortsätter man nog så lännge som möjligt...
Vet t.ex. inte om man kan justera projektionsvinkel i Basecamp, kartorna blir ju hoptryckta då Garmin tror att jorden är cylindrisk med centrum 35 grader nord....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Program för att visa höjdprofil/banprofil? Navigering 7
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
heah Program för analys av GPX-filer Navigering 7
ajn Vilket system/program för att ta fram ledkarta? Navigering 7
Stående program Navigering 0
L.A. program för kartritning? Navigering 12
kenta2 PC program till sjökort Navigering 1
niking Program för RIK-kartor Navigering 2
benkeffs Tips på GPS program till windows mobile 6 Navigering 14
Jazzil Ett >> ENKELT << gps-program som visar longitud och latitud. Navigering 4
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
Magster Program till windows mobile som kan läsa .jpg och .jgw Navigering 7
olakall Gps program till SE p1i Navigering 0
greenjuice GeoJournal - ett nytt geocaching-program till Mac Navigering 2
greenjuice Gratis hemmagjorda kartor men vilket typ av program? Navigering 8
jonasolof Program för att göra TYP-filer för kartor i img-format Navigering 0
Golfareninsweden USB GPS - Program för att läsa av data Navigering 9
greenjuice Mac-program som är lämpat för Geocaching Navigering 0
arnebo Uppdatering av kartor och GPS program Navigering 3
Garmin Vista Vart hittar man nytto program till Garmin IGUE 3600 Navigering 4
jmlove ForeTrex 101 vilka program? Navigering 3
grodanbolle Vad behöver man för program för att kolla på Rik filer Navigering 6
Jimmy_L NASA har ett grymt program. Navigering 14
Martin O Program till Palm Navigering 2
Matte14 Konvertera waypoints, vilket program? Navigering 6
DTM Flera program samtidigt i PPC vill inte funka Navigering 7
magnushansson Bra PDA + bra program VS. bra GPS (ex Garmin 60 cs) Navigering 26
JMERLIN Alternativt program för uppladdning av bluecharts? Navigering 1
bybben Program till laptop och GPS Navigering 7
magnuss GPS program till pocketPC Navigering 1
Bertil Sat tracking program Navigering 2
jonasolof program för att plocka upp skärmdumpar av karta Navigering 18
MickeD Program till EtreX Navigering 3
Peyron Med vilket program gör jag en mapsource karta? Navigering 3
SpaceAce- Program för GPS-tracks Navigering 8
os Nav program för Pocket Pc Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 1
SankaBoy Program till Palm Vx Navigering 0
j-norlin Program som omvandlar WGS84 till Rt90 for macintosh Navigering 0
lesko Gratis GPS-program Navigering 0
markus74 GPS Program samt Specifikationer Navigering 1
fjällöring GPS program Navigering 1
Pixelmeister Program till Palm som klarar X,Y koord.? Navigering 0
algir Program till PALM Vx Navigering 1
svartöra Program för beräkning av väglängd Navigering 5
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
orjanraberg Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx? Navigering 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.