Prövar här overaller och regnkläder

Behöver tips på slitstarka overaller och regnkläder nu när skolan börjar igen. Har någon några bra tips?
 
min lilla 3 aring har torterat "didriksons proflex" regn stall (jacka med mkt. bra huva och hangsel byxor med bra spannen. bada har dubbel randiga reflex rander som syns val och kommer i utval av farger, gron, bla, rosa, lila etc vill jag minnas)
Jag kopte hennes fran Uteliv i Linkoping for 269:- (med rabatt, annars kostar dom 299:- tror jag) och ar total nojd, och det ar hon ocksa :)

annars hittade jag den nu pa http://www.barniallt.se/butiken/regnsidan.shtml
nerat lite, dom heter "slaskeman-06"

har ocksa ett par neoprene fodrade gummistovlar fran jack wolfskin for barn som jag starkt maste rekommendera, ifall du var ute efter stovlar ocksa!

/Moa
 
Var på

h&m och tittade och där fanns overaller i bävernylon som inte var så dyra och så fanns det galonisar med och utan hängslen. Någon som vet om de är bra till barnen som är 7 1/2 och den andra nästan 9. Är det bra att ha hängsel galonisar att dra över overallen om det är riktigt slaskigt?
 
Det stora kedjorna (H&M, Lindex mfl) har vissa overaller där ärmarma är dåligt sydda så att rörligheten begränsas eller overllen åker upp på armen när barnet sträcker ut armarna. Har hört klagomål från de som ha flickor, vet inte om det är lika illa med en del pojkfärgade overaller. Vi har haft Ketch-overall till vår son i hittills, den finns bl a på H&M. Den är bra sydd och har något *TeX på knän och rumpa. Vi blötväder hag vi haft hängsel-galonisar i rymlig storlek.
 
Mode-talibaner

cykelstina; sa:
Har hört klagomål från de som ha flickor, vet inte om det är lika illa med en del pojkfärgade overaller.

Enligt klädaffärerna (och en stor del av deras kunder, uppenbarligen) ska flickor ska inte vara utomhus utan vara inomhus och leka prinsessor.
Om de mot förmodan tvingas vara utomhus ska de ha en elegant kappa som matchar mamman.

Den som lever i tron att Sverige är ett land där vi inte tvingar på våra barn könsroller bör besöka en affär med barnkläder. :)

Skönt att man har en grabb.
(Han ska nog få röda galonisar)
 
Re: Mode-talibaner

OT:
Könsrollerna flödar i leksaksaffären också.
Ibland är problem med pojkkläder också, såvida man inte vill styra ut ungen till en kommandosoldat.
/OT
 
Nanook!

Har under senaste ett och ett halvt år testat Nanooks barnkläder och är verkligen SUPERNÖJD!

De har både ullunderställ, microfleece, tjockare fleece, windstopperfleece (jacka & mössa) skalkläder och overaller (fodrad med Primaloft) med sympatex-membran och förstärkningar av Cordura som verkligen tål att slitas på! Märker att det låter som en reklamtext, men jag är verkligen SÅ nöjd! Finns bl.a. på vissa Naturkompaniet, Addnature och en hel del andra ställen.

Visst, de är lite dyrare än de stora kedjornas, men fullt jämförbara med Polarn & Pyret samt Reimas. En stor fördel mot de två sistas vattentäta grejer är att Nanooks kan köras i torkskåp och tumlare!

/Nicke
 
Re: Nanook!

Niklas L; sa:
Visst, de är lite dyrare än de stora kedjornas, men fullt jämförbara med Polarn & Pyret samt Reimas. En stor fördel mot de två sistas vattentäta grejer är att Nanooks kan köras i torkskåp och tumlare!

Dessutom känns det ju på nåt sätt tryggare att köpa utekläder som har rötterna i friluftsprylar snarare än i randiga pyamaser :)
 
OK

cykelstina; sa:
Det stora kedjorna (H&M, Lindex mfl) har vissa overaller där ärmarma är dåligt sydda så att rörligheten begränsas eller overllen åker upp på armen när barnet sträcker ut armarna. Har hört klagomål från de som ha flickor, vet inte om det är lika illa med en del pojkfärgade overaller. Vi har haft Ketch-overall till vår son i hittills, den finns bl a på H&M. Den är bra sydd och har något *TeX på knän och rumpa. Vi blötväder hag vi haft hängsel-galonisar i rymlig storlek.

Det var ju bra att veta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
amp Regnkläder & stövlar vid paddling? Barn och friluftsliv 12
Soffanjoh Regnkläder Barn och friluftsliv 4
marres Regnkläder Barn och friluftsliv 37

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.