Problem med vanlig bensin? Skadligt?

Jag funderar på om jag skall ta med ett bensinkök eller inte för en resa till Nepal. Kemisk ren bensin ger vad jag har hört inga farliga gaser som förstör maten, men hur är det egentligen med vanlig bensin? Det lär väl inte vara särskilt nyttigt att laga mat med bensin? Vet någon om man kan köpa kemisk ren bensin i Nepal? Tack för svar!

Nja, både vanlig bil-bensin och kemiskt ren bensin avger hälsoskadliga gaser vid förbränning. Dock förekommer det en avsevärd mängd tillsattser i bil-bensin som kan tillföra ytterligare skadliga föreningar eller ämnen. Bly i svensk bensin togs bort runt 1995, i viss utländsk bensin kan den dock finnas kvar. Bensin är ju ett aromatiskt kolväte och de är generellt sett ganska otrevliga vid förbränning.
Kemiskt ren bensin innebär ju som du säkert förstår bara att den är utan tillsatser, inte ren i miljöpåverkan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Köp akylatbensin!

Hej Johan! Köp akylatbesin på närmaste bensinmack! Är mindre hälsofalig än vanlig bensin och säljs som gräsklipparbensin på mackarna! Kostar runt 100-lappen för en 5l dunk. Se till att du köper den som är till 4-taktare, är nämligen olja i den som står 2-takt på! Vet inte riktigt vad det är för skillnad på akylat bensin och vanlig. Är det någon som vet??

Hej Mikael! Jag inte är så insatt i det här med bensin och dylikt men akylatbensin som finns på besinstationer är alltså kemisk ren bensin?

Tack/Johan

Inte før att jag har behovet av att messerschmitta hær, men måste ændå rætta till några påståenden.

Bensin ær inte ett aromatiskt kolvæte. Bensin ær en blandning av ett otal olika kolvæteføreningar som har ungefær samma kokpunkt. Dæremot består en viss del av bensinen (en relativt liten del, fast det varierar beroende på vilken råolja man gjort bensinen på etc) av aromatiska kolvæten. I alkylatbensin eller miljøbensin har man anstrængt sig lite mer før att få bort de værsta føreningarna som tex aromater och få ett svavelinnehåll som ær i princip noll.

Någonting kan egentligen inte betecknas som kemiskt ren bensin eftersom det inte finns någon generell regel før exakt hur bensin skall vara sammansatt. Allting som kallas bensin ær både kemiskt ren och inte kemiskt ren.

Så, nu fick jag utlopp før mitt ego idag igen ;)

/Martin

Apoteket

Kemiskt ren bensin brukar jag köpa på apoteket. Perfekt om man vill få bort till exempel svarta klackfläckar på golvet eller om man ska lösa upp klistriga saker, resterna efter häftplåstret till exempel.
Funkar säkert i friluftsköket också, men literpriset blir nog mycket högt.

Kemiskt ren bensin

Kemiskt ren bensin finns också i färghandeln (här hemma), senast jag köpte var det på glasflaska, så tappa över i annan/andra lämpliga flaskor som Optimus /MSR /Primus innan du tappar gösflaskan i golvet/marken.

Spelar det någon roll om bränslet till köket kostar 30 eller 40 SEK /liter om man lägger ner 20000 SEK på sin resa ?

Per Brune

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips