Flerbränslekök för transkontinental långcykling

Tjena!
Ska snart ge mig ut på tur genom Europa, och har insett att mitt lilla Esbit-kök nog är lite för litet för att laga mat på åt både mig själv och min resekamrat. Funderar därför på att inhandla ett nytt friluftskök. För tillfället är det ju bara Europa som gäller, men jag tänker mig att nästa eller nästnästa långcykling kanske blir till Afrika, Östasien eller kanske t.o.m. runt hela jorden.
Vad jag förstår det som så lär ju tillgången på olika typer av bränslen variera kraftigt under en så lång resa. Därför skulle jag vilja ha ett kök som är så flexibelt som möjligt när det gäller att hantera olika bränslen. Har tittat på en del olika flerbränslekök, men vilka bränslen som fungerar verkar ju skilja sig rätt rejält mellan olika modeller.
Mina frågor riktar sig därför till er som har erfarenhet av den här typen av långfärdscyklingar: Vilka kök använder ni? Vilka bränsletyper kommer man att ha störst nytta av att köket stödjer? (rent spontant så känns ju inte t.ex. jetbränsle som någonting man lär komma över så jätteofta, men vad vet jag.) Och på vissa kök står det att de stödjer blyfri bensin och på vissa kemiskt ren bensin - är detta samma sak?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:
Hej,
Kemiskt ren bensin och blyfri är inte samma sak. De flesta (alla?) tillverkare av bensin/MF kök brukar avråda för att använda bilbensin. Jag tycker att du skall titta på Optimus SVEA. Ingen vidare effekt, men du lär ju inte behöva smälta snö. Mig veterligen så är detta det driftsäkraste och kompaktaste bensinköket. Jag brukar köra mitt med alkyrat 4T (gräsklipparbensin) eller vanlig blyfri 95. Inget pumpande, bara att innan start värma tanken med händerna under 30 s. Den inbyggda tanken räcker flera dagar för två personer. Jag ser inget behov av att använda andra flytande bränslen än bensin. Bensin finns överallt i världen. Det luktar inte. Sunt förnuft så är det inte farligt.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Gas!?

Om du håller dig i Europa så är Gas inga problem att finna, och Gaskök är små och lätta och smidiga...

Du har inte funderat på ett renodlat Gaskök?

Mvh troswe
 
Ingen ved i öknen

Det säkraste och absolut lättaste bränslet är ju ved, så ett modernt effektivt vedkök kommer man långt med

Detta stämmer nog bara delvis. När man cyklar genom öknar är tillgången till ved och annat brännbart organiskt material ofta obefintlig. Skall trådskaparen cykla till östasien eller afrika rekommenderar jag bensinkök. Bilar finns överallt, således även bensin. På vår 10-månadersresa förra året använde vi det bränsle vi kunde komma över. Oftast var det blyad "fulbensin" men köket (omnifuel) fungerade bra hela vägen trots detta.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips