Problem med val av ryggsäck

Någon som har ett bra tips på vilken ryggsäck man ska välja när man är lite kortare än genomsnittet. 1,67
Den ska användas till veckoturer i fjäll och lågland.

Mvh Larsa

larsa; sa:
Någon som har ett bra tips på vilken ryggsäck man ska välja när man är lite kortare än genomsnittet. 1,67

Mvh Larsa

Hm, vill inte framstå som nån grosshandlare, men jag har en säck på prylmarknaden som skulle passa dig perfekt. Börjar bli så less på att se den samla damm så jag slår av 200 på priset (900 inkl. frakt) direkt bara den får ett bättre liv. Säcken i sig är kanon men sen är det en annan sak om du kommer överens med färgen.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det finns ett antal säckar som man kan justera efter längd. Själv har jag erfarenhet av Haglöfs Victor och Norröna Syncro (tror jag den heter). Norrönan är mycket lätt att justera, men kostar skjortan. Victor är inte mycket krångligare. En begagnad Victor kan man säkert hitta med skapligt pris bland annonserna här på Utsidan.
Säkert finns det fler modeller av andra märken.

HåkanF

Har fått tips på annat håll om Bergans Viking, kostar visserligen en hel del hmmm, men finns det någon kortrockad filur där ute som kan ge lite omdöme om den säcken?
[Ändrat av larsa 2005-09-18 kl 10:02]

B A S K

Nej, men om B A S K. Jag är 1.68 och har en Shivling 90L. Ryggan väger bara 1,5 kg, det finns inge lullull och fet stoppning men den sitter som gjuten. Det enda fel jag sett är att silikonen lossnar från snölåset.
BASK ryggor
Återförsäljare i Sverige. Skriv eller ring.
Akzo

Jag har haft en Bergans Viking som jag nyss sålt. Jag är visserligen lite längre an du, 173 cm, men jag tror den kan funka även till dej. Om du nu tycker du behöver en så stor säck till veckoturer? Är den inte hyfsat fullpackad tyckte jag att den blev lite baktung, det var därför jag sålde den när jag köpt en Bergans Trollhetta, 75 liter. Det tycker jag räcker gott för en veckas vandring, har nyligen testat. Annars är Viking en väldigt bra säck, rejäl och välsydd!

Hälsn. BM

Kvinnosäckar passar kortare ryggar

larsa; sa:

Eftersom kvinnor vanligen är kortare än män behöver de också kortare ryggor. 1,67 är ju ingen ovanlig längd för en tjej.
Alltså är tipset att kolla in alla "kvinnoryggor". Haglöfs säckar med tilläget "Q" och Lundhags med tillägget "Spirit" är en bra början.
En möjlig nackdel är att de sällan är större än 65 liter och det blir klurigare att hitta monstersäckar på 130 liter, men såna klarar de flesta sig utan.

larsa; sa:

Mvh Larsa

En bra allroundsäck som funkar utmärkt för veckoturer och även för lite längre turer är Berghaus Vulcan/Atlas (samma bärsystem). Den minsta storleken borde kunna passa dig. Den är mindre än Viking och kanske inte lika bekväm om man bär riktigt tungt, men ska du göra veckoturer så kanske du inte behöver den extra bärkapaciteten hos Viking eller..? Vulcan är också betydligt lättare. Kan köpas ny för 2 200 inklusive frakt (tyskland).

//J

Tackar för alla tips, valet föll på en betydligt mindre säck än Viking nämligen en Viktor får tro att jag klarar mig utan monstersäck ett tag framöver.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips