Problem med TMC (trafikdata)

Sedan jag i förra veckan uppdaterade firmware i min Garmin Nuvi 760 till version 5.50, fungerar inte TMC. TMC-mottagaren verkar fungera (den överstra lysdioden på laddkontakten blir grön), men Nuvin säger "No Traffic Data Available". Har färsökt söka efter nya "providers", men det fungerar inte.
Var på Siba och fick låna en ny laddkabel med TMC-mottagare i, men det fungerade inte heller.
Har pratat med Garmin i Gbg, och de säger att det kommit en ny trafikdataleverantör kallad Destia, men de ger inget tydligt besked om Vägverket upphört att skicka ut TMC-data.
Jag har pratat med Destias Sverigechef och han säger att det inte finns nån öek med VV om att VV ska sluta sända TMC-data grstis som förut.
Nån som vet nåt mer eller upplevt samma problem?
--David

Tittade på min Nuvi760, den har version 4.80.
När jag tittar på Garmins hemsida, är det oxå den senaste versionen.

O, där funkar TMC,

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
4.80 är den senaste versionen på GPS-firmwaren och den har jag oxo. 5.50 är den versionen på TMC-mottagarens firmware som jag fick vid senaste körningen av Webupdater förra veckan.

Du kan se aktuell TMC-firmware-version genom att (med Nuvin ansluten till TMC-mottagaren) göra Tools/Settings/System/About. Versionen anges under Unit ID och heter GTM (har jag för mig).

I samband med den uppdateringen, upptäckte jag att TMC-funktionenen säger "No Traffic Data Available".

Har gjort flera olika försök att uppdatera TMC-data/providers, men utan framgång.

Försöke rnu bara reda ut om det är ett fel som bara jag har, eller om andra upplever samma problem.

No Traffic Data - Är inte det ett politiskt problem helt och hållet???

Möjligt, men inte det mest sannolika enligt min bedömning. Jag tänkte först försöka reda ut om det beror på fel i min egen utrustning. Och i så fall reklamera enheten hos återförsäljaren. Vilket inte är aktuellt om det beror på "politiska problem".
--David

With all due respect - men jag tror inte att du haft TMC-mottagaren ansluten när du tagit ut dessa versionesnummer.
Anslut den och försök igen. Det skall finnas ett GTM-versionsnummer och det är det som är intressant i detta fall...
--David

With all due respect - men jag tror inte att du haft TMC-mottagaren ansluten när du tagit ut dessa versionesnummer.
Anslut den och försök igen. Det skall finnas ett GTM-versionsnummer och det är det som är intressant i detta fall...
--David

Du var lite för snabb där...
Sprang ut o hämtade sladden i bilen (som då även hamnade i garaget) sen in o ändra mitt inlägg. Då hann du läsa...

Ingen lösning än? jag har nyligen skaffat mej en 760 och uppdaterat den, men aldrig fått något meddelande när jag har varit ute o kört....börjar ana oråd..

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips