Problem med Oregon 300

Jag glömde denna karta första gången ...

Om man inte har fört över den kartdelen där GPS:en är så ser det ut exakt så. Har du valt rätt kartdel i Mapsource?

Jag glömde denna karta första gången, dvs den kara där jag och min GPS befinner sig!
Men sedan har jag lagt över den flera gånger utan kunna se något annat än tomrum.
Men borde man inte se de andra kartbladen i fall man zoomar ut sig maximalt?

Vad jag också undrar är om primärminnet i Oregon 300 töms helt varje gång man för över en eller flera kartor fråm Mapsource? Borde väl inte vara så?

En annan fråga är: När jag ansuter min Oregon 300 till dator, triggas en meny där jag ska välja masslagrings-läge JA eller NEJ? Påverkar detta läge hur kartorna blir överförda?
Väljer jag masslagringsläge blir primärminnet och microSD-kortet mappade som två enheter på min dator.

Ytterligare en fråga : Kan man radera objekt som ligger lagrade i GPS-enhetens minnen, med hjälp av filhanteraren i Windows, utan att man ställer till med något dumt?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Vad jag också undrar är om primärminnet i Oregon 300 töms helt varje gång man för över en eller flera kartor fråm Mapsource? Borde väl inte vara så?

Ytterligare en fråga : Kan man radera objekt som ligger lagrade i GPS-enhetens minnen, med hjälp av filhanteraren i Windows, utan att man ställer till med något dumt?

Primärminnet kan du inte skriva i. Bara i sekundärminnet. Du har två sekundärminnen. Det inbyggda och en kortplats. Kartorna lagras, av Mapsource, vanligtvis i filen gmapsup.img. Varje upptankning av kartor skriver över tidigare version av gmapsup.img. Oftast accepteras två olika gmapsup.img. En i inbyggda minnet och en på extrakortet.

Förinstallerade kartor heter vanligtvis gmapbmap.img och gmapprom.img. Dessa ligger normalt på inbyggda minnet.

Dvs genom att trixa med filnamnen kan man, på de flesta modeller, ha fyra olika kartfiler samtidigt.

Visst kan man radera objekt. Börja med att backa upp alla filer till PC:n sen kan du deleta nästan vilka filer som helst. Går ju alltid att kopiera tillbaka från backupen. T ex behöver du inte ha språkfiler som du inte använder.

I och med att det kom modeller som har karta över både Europa och USA brukar det nu även gå att ha gmapprom1.img och gmapprom2.img, då dessa modeller har de kartorna delade på två filer.

Har du flera ollika kartor

installerade samtidigt? Då måste du t ex gömma CityNavigator för att du skall kunna se Friluftskartan Pro. Detta skulle kunna förklara ditt problem.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips