Problem med Lundhags Scout kängan

Sarvi; sa:
estetdrägg; sa:
Overkill för alla som inte redan har betydande problem med fortlederna och använder men den regenl är det risk att man brabbas av försvagade/förtvinade fotleder (deroende på hur ofta man använder kängor så klart).

Är det ett medicinskt vedertaget utlåtande eller bara hittepå? No offence men det låter något alarmistiskt.

Det är lika medicinskt vedertaget som ryggsäcken jag just sydde är en riktigt ryggsäck...jag har varken hört människor med medicinsk legitimation fördömma eller behjubla detta så jag går på den lilla skrala erfarenhet jag själv har, precis som när jag syr ryggsäckar så gör jag även detta utan att vara legitimerad ryggsäcksdesigner.

Jag förväntar mig att utsidanmedlemmar är amatörer om inte annat anges, det är därför jag gillar denna sidan.
 
tror ni pratar förbi varandra; hur som helst kan man snöra sina kängor hur man vill, jag gör på mitt sätt och jag låter andra göra det på sitt sätt.

OCH jag oroar mig INTE över att jag eller andra får förtvinade fotleder.
 
estetdrägg; sa:
Sarvi; sa:
estetdrägg; sa:
Overkill för alla som inte redan har betydande problem med fortlederna och använder men den regenl är det risk att man brabbas av försvagade/förtvinade fotleder (deroende på hur ofta man använder kängor så klart).

Är det ett medicinskt vedertaget utlåtande eller bara hittepå? No offence men det låter något alarmistiskt.

Det är lika medicinskt vedertaget som ryggsäcken jag just sydde är en riktigt ryggsäck...jag har varken hört människor med medicinsk legitimation fördömma eller behjubla detta så jag går på den lilla skrala erfarenhet jag själv har, precis som när jag syr ryggsäckar så gör jag även detta utan att vara legitimerad ryggsäcksdesigner.
Ah, egna erfarenheter är alltid bra. Du har alltså lidit av "förtvinade fotleder" till följd av excessivt kängbärande. Vilket märke av kängor gällde det, hur lång tid tog det innan symptomen uppträdde, i hur hög grad bar du kängor och hur yttrade sig symptomen? Är genuint intresserad, för jag har aldrig hört om något liknande, trots att jag spenderat alldeles för lång tid i såväl sladdriga som stabila kängor i sällskap med hundratals andra personer i samma typ av skodon.
 
Nej, mina erfarenheter sträcker sig åt andra hållet, mycket tid i löst knutna skodon/låga skodon på både jobbig och lätt underlag har aldrig resulterat i skodor eller liknande trots att jag statistiskt sett borde vrickat förtterna otaliga gånger vid detta laget.
De svagare fotlederna är det andra som drabbats av, inte jag.

Var och en knyter sina skor som han själv önskar och jag delar bara med mig av mina erfarenheter.
Trådstartaren villa ha tipps på hur man undvek ett givet problem och jag påtalade hur mina kängor och jag kommer överens.
 
Hej igen!

Jag besökte en skomakare med mina kängor och han sa att det inte gick att göra något åt problemet utan det var bara att köpa nya.
Jag har blött ner dem ordentligt och gått i dem idag, får se hur det blir.
Ska även prova med olika hårt snörda kängor.

Annars återstår väl bara att ta ur de formgjutna inläggen och gå med vanliga denna tur.

Sedis
 
Jag har precis samma problem och därför är jag lite velig inför Sarekturen i sommar.. sälja kängorna eller köra tejp och plåster..

// Jocke
 
Boven är nog inläggen tyvärr.
Så antingen kör jag utan dom och använder ett par vanliga istället. Eller så kanske det går att sätta något skum-material vid fotknölen som tar bort trycket från skon lite.
Får se hur jag ska göra.
 
Sedis; sa:
Boven är nog inläggen tyvärr.
Så antingen kör jag utan dom och använder ett par vanliga istället. Eller så kanske det går att sätta något skum-material vid fotknölen som tar bort trycket från skon lite.
Får se hur jag ska göra.

Skriv gärna hur du gör och om det funkar. Jag är öppen för alla förslag. Funderar på att klistra dit ngn lapp eller så.

// Jocke
 
Hyfsad lösning på problemet

Tack för alla värdefulla svar.

Har provat en annan inläggssula från Lundhags (Beta Fit Insole), fick den dessutom tillskickad gratis från Lundhags som dessutom visade ett bra engagemang för problemet. Trycket över höger fotknöl blev påtagligt bättre vilket nog kan förklaras av att foten kommer i en annan position än tidigare, men trycket kvarstod på vänster fot. Det beror nog på storleksskillnaden mellan min högra och vänstra fot. För vänster fot har jag införskaffat ett fotledsstöd som har en dämpande effekt på trycket, av märket Mc David, som finns hos Intersport, se bild.
Tycker mig tro att jag har hitta en lösning på problemet som fungerar bra, åtminstone tillfälligt.
 

Bilagor

  • Ny bild.jpg
    Ny bild.jpg
    4 KB · Visningar: 523
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
labbman Praktiskt problem - att gå på toa på fjället Fjällvandring 60
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
SofiaR Duger mina Lundhags från tidigt 80tal? Fjällvandring 11
morgenblau Lundhags vandra High for warm-temperate climate Fjällvandring 1
Klofver Haglöfs lex 110 /lundhags v12 90 Fjällvandring 9
moa_k40 Är vandringsbyxorna (Lundhags) myggsäkra? Fjällvandring 1
katteng Ryggsäck, Bergans vs Osprey vs Lundhags Fjällvandring 8
tikita erfarenhet av Lundhags kängor i fjällen? Fjällvandring 18
Sigi Finns det ett alternativ till Lundhags mooseboots? Fjällvandring 40
barlidenxc lundhags scout Fjällvandring 6
erikhaglund Snöslask? Lundhags eller membrankängor? Fjällvandring 5
pjh891013 Storlek på Lundhags Scout?? Fjällvandring 5
MBac Lundhags Fjell Mid, din uppfattning? Fjällvandring 6
skogenskonung Lundhags eller Meindl att vandra i?! Fjällvandring 10
migael Meindl eller lundhags? Fjällvandring 38
lilonjo Lundhags-kängor Fjällvandring 3
fafner Lundhags Professional vs. Meindel & Hanwag Fjällvandring 3
mums_mums m90 jämfört med Lundhags Fjällvandring 3
Lundhags filtsulor? Fjällvandring 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.