Problem med brännaren....

"tändstål"

Jag har ett "tändstål" liggande i ryggsäcken. Men det använder jag bara i nödfall.
Jag har en tändsticksask i en snusdosa. Förstahandsvalet.
En bictändare med tändhjul, som jag avlägsnat barnsäkringen på. Fungerar att tända gasköket med även om gasen i tändaren skulle ta slut. Andrahandsvalet.
"Tändstålet" är sistahandsvalet. Och det används med en tillhörande striker (kan vara en bit av et bågfilsblad). Aldrig med en kniv. Man ser allt för ofta Rambotändstickan användas med kniv, Skrattretande.
Förövrigt är ett tändstål egentligen en helt annorlunda tingest som används tillsammans med flinta och fnöske. Och denna tingest är faktiskt smidd av stål.

/John

Modern 'tändstål' är en stav av en legering med cerium (sällsynt jordarsmetall bryts fram tillsamman med neodym mfl.) magnesium och lite järn.

Cerium har en egenskap som används i glödstrumpor att den avger väldigt lite värmestrålning i infraröda området och för att bli av med energin när den oxideras eller hålls het av en låga så går den energin ut till stor del som synligt ljus och är en orsak till varför gnistorna är vita från en 'tändstål'

När det gäller glödstrumpor så har det visat sig att cerium med en smula thorium har varit optimal blandning både i avseende ljusutbyte per mängd bränsle och färgtemperatur. Men i rädsla för thorium senare år i och med att den är svag radioaktiv (halveringstid längre än universums nuvarande ålder...) så har det bytts ut till annan blandning med lägre effektivitet och lite annan färgtemperatur.

Sådana saker är jättesvåra/närmast omöjliga att hitta ersättare till då det är mekanismer på grundämnets atomnivå som gör att de har dom egenskaperna de har.

Problem med att det brinner inne i hatten kan även uppstå
då luft o h gasblaningen är fel, kan uppstå om det är nått under hatten som skräp.

Skölj hela brännaren i vatten så är saken biff

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg