Problem att använda Garmin eTrex Vista Cx till GeoCaching...

Var ute idag med barnen för att ha "Skattjakt" med dom. Hade lånat en Vista Cx av min far, eftersom han ville ha hjälp att uppdatera den. Tänkte att den skulle vara en perfekt kompanjon på vår utflykt, med inbyggd kompass och så...
Det visade sig att den inte var till mycket hjälp.
Fastän vi hade en noggrannhet på bättre än 7 meter, så hoppade "vi" på kartan från 35 meter öst till 45 meter väst till 20 meter syd om punkten vi skulle till...
En annan sak var att den vägrade tro att vi lämnat stigen fastän vi var 20 m vinkelrätt in i skogen mot där GPSen tyckte vi var. Detta fastän jag ställt in både i Inställning --> Karta --> Generell kartinställning --> Lås på väg = FRÅN och Inställning --> Auto. rutt --> Guidningsmetod = Fågelvägen.
Kompassen var också en besvikelse. Jag kalibrerade den flera gånger. Ställde in att den skulle använda kompasskurs om hastigheten är under 10 km/h i mer än 5 sek (vilket jag sällan kommer upp i till fots i skogen med två barn ;) ). GPSen hölls vågrätt, det var inga kraftledningar eller annat som borde störa i närheten. Ändå for kompassnålen runt och visste inte vad som var upp eller ner (eller nord och syd i det här fallet).
Det slutede med att jag fick fara hem och hämta min mobiltelefon med VITO Navigator 2 och OziExplorer på och min G-sat GPS-puck för att hitta något.
Är det några andra som råkat ut för detta? Finns det någon lösning? Fungerar nya Garmin modeller lika dåligt (Är sugen på en Oregon 300)?
 
Om positionen hoppar omkring återger kompassen det, om navigatorn är på väg till en viss destination. Så det var nog inte kompassen i sig, eller dess kalibrering, det var fel på.
 
låter som du haft otur. Se till att du har bra låsning innan du börjar röra dej.
Tänk på att det är mest de som har problem som frågar om hjälp, när det funkar som det ska skrivs få happy-trådar.
 
Sluta använda >GPS er , då ni förlitar er på dem, så slutar det oftast så här fel.
En del ser GPS som en GUD somvet/fixar allt men så är det inte, karta kompass ersätts inte av
"moderna" manicker än på ett tag...
Man brukar prata om barnsjukdomar på ny teknik, vänta o efter ett tag så funkar tekniken....
Kompasser i apparater, telefoner, GPS:er, är skit, skaffa en riktig kompass, den behöver inte "kalibreras" den lyder naturlagarna, kraftfälten i naturen på jorden...
 
Senast ändrad:
Koll på frågan i tråden??

Sluta använda >GPS er , då ni förlitar er på dem, så slutar det oftast så här fel.
En del ser GPS som en GUD somvet/fixar allt men så är det inte, karta kompass ersätts inte av
"moderna" manicker än på ett tag...
Man brukar prata om barnsjukdomar på ny teknik, vänta o efter ett tag så funkar tekniken....
Kompasser i apparater, telefoner, GPS:er, är skit, skaffa en riktig kompass, den behöver inte "kalibreras" den lyder naturlagarna, kraftfälten i naturen på jorden...

Vad bra Peter! Det låter som du kommit på något revulutionerande, EN CACHE KOMPASS!!!!
Jag beställer en omedelbart, tar du postförskott?

Du kan väl samtidigt skicka med en bruksanvisning hur du får den att peka mot cachen? Eller brukar du ha en medhjälpare som lägger ut en liten extra jordglob / magnet vid varje cache innan?

Fast jag antar att du mest vill provocera....
Angående Garmins GPS:er jag har en Colorado, den funkar perfekt i 99.5% av fallen. GPS:en löper dock amok de sista 0.5% men det löses alltid av en snabb omstart så är man "rätt" igen.
Kompassen däremot är en liten besvikelse, den är väldigt känslig för lutningar och behöver kalibreras om rätt ofta.

Jag kan dock varmt rekomendera Colorado, förstår ej den allmänna kritiken mot skärmen. Ta upp FriPro på den och 60CSx så förstår du.

mvh
David
 
Vad bra Peter! Det låter som du kommit på något revulutionerande, EN CACHE KOMPASS!!!!
Jag beställer en omedelbart, tar du postförskott?

Du kan väl samtidigt skicka med en bruksanvisning hur du får den att peka mot cachen? Eller brukar du ha en medhjälpare som lägger ut en liten extra jordglob / magnet vid varje cache innan?

Fast jag antar att du mest vill provocera....
Angående Garmins GPS:er jag har en Colorado, den funkar perfekt i 99.5% av fallen. GPS:en löper dock amok de sista 0.5% men det löses alltid av en snabb omstart så är man "rätt" igen.
Kompassen däremot är en liten besvikelse, den är väldigt känslig för lutningar och behöver kalibreras om rätt ofta.

Jag kan dock varmt rekomendera Colorado, förstår ej den allmänna kritiken mot skärmen. Ta upp FriPro på den och 60CSx så förstår du.

mvh
David

Det fanns förr i tiden en vanlig, enkel metod att få kompassen att peka mot cachen, fast då heter det "kontrollen". I stället för geocaching höll man då på med en gammal sport som kallades orientering. Metoden kallades ibland "Silva 1,2,3 metoden. Det var en enkel metod att hitta en punkt irl som fanns markerad på en karta som man höll i handen:)

Här finns en bruksanvisning:
http://www.silva.se/upload/Catalogues/123_eng.pdf
 
Senast ändrad:
Sluta använda >GPS er , då ni förlitar er på dem, så slutar det oftast så här fel.
En del ser GPS som en GUD somvet/fixar allt men så är det inte, karta kompass ersätts inte av
"moderna" manicker än på ett tag...
Man brukar prata om barnsjukdomar på ny teknik, vänta o efter ett tag så funkar tekniken....
Kompasser i apparater, telefoner, GPS:er, är skit, skaffa en riktig kompass, den behöver inte "kalibreras" den lyder naturlagarna, kraftfälten i naturen på jorden...

Jag använder bara GPS numera, ska jag ut på längre turer så får karta och kompass följa med men de ligger djupt ner i ryggsäcken i så fall.
GPSn ger för mig en snabb koll på ungefär var jag är, mer noggrannhet än vad den ger behöver jag inte och det är sällan jag får bättre noggrannhet med karta och kompass heller särskilt om jag inte stannar och gör en noggrann kontroll med syftningar mot kända punkter vilket jag aldrig tar mig tid till.

GPS kanske inte är lika driftsäker som karta och kompass men så länge den fungerar är den mitt primära verktyg för att hålla koll på var jag är.
 
Det fanns förr i tiden en vanlig, enkel metod att få kompassen att peka mot cachen, fast då heter det "kontrollen". I stället för geocaching höll man då på med en gammal sport som kallades orientering. Metoden kallades ibland "Silva 1,2,3 metoden. Det var en enkel metod att hitta en punkt irl som fanns markerad på en karta som man höll i handen:)

Här finns en bruksanvisning:
http://www.silva.se/upload/Catalogues/123_eng.pdf

Jo, jag har tävlat i orientering i över 20 år. Du verkar inte ha riktig koll...

1. Kompassen pekar inte mot kontrolllen, den anger en riktning, avviker du från den eller passerar punkten visar kompassen glatt samma riktning (eftersom det är våldsam skalskillnad mot din punkt och magnetiska norr)

2. Dessutom är en orienteringskontroll vanligtvis inte nedgrävd så nogrannheten är inte lika viktig.

3. I orientering letar du efter en punkt inritad på en OL karta. Geocachens kordinat får först överföras till en papperskarta och du får alldeles för dålig nogrannhet. Orienteringskartor har vanligtvis inga kordinatreferenser inritade

Ska jag ut och gå / åka skidor/ springa i skogen använder jag också bara karta men diskusionen gällde geocachning...
 
z95nida
1. Kompassen pekar inte mot kontrolllen, den anger en riktning, avviker du från den eller passerar punkten visar kompassen glatt samma riktning (eftersom det är våldsam skalskillnad mot din punkt och magnetiska norr)

Det beror väl i högre grad på dig än kompassen i så fall?
Dvs beroende på hur mycket koll Du har?

Ska jag ut och gå / åka skidor/ springa i skogen använder jag också bara karta men diskusionen gällde geocachning.

Det var Du som efterlyste en bruksanvisning till kompass, den fick Du.
Utan postförskott.
Som man frågar - får man svar.
 
Hej Beliaz,

Vad tråkigt att ni inte fick en trevlig skattjakt. Möjligheterna att hitta en Geocache beror på många saker. Jag ska försöka förklara.

Först och främst ska den som gömmer skatten ange korrekta koordinater. Här är natruligtvis gömmarens kompetens på sin GPS en parameter. Liksom GPSens möjligheter att visa korrekt position baserat på antal aktiva satelliter och eventuella störkällor, t ex tätt lövverk. Skit in - skit ut. Enligt min erfarenhet blir kvaliteten på skatternas koordinater bättre och bättre. Delvis pga känsligare motttagare i GPS och att fler och fler besöker skatterna och korrigerar dåliga koordinater.

Vista Cx har känslig mottagare. Därmed är oddsen goda att den visar "rätt". Det finns dock en känd bugg http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=51667

Skattletarens kompetens på sin GPS är också avgörande. Här ligger sannolikt den troligaste orsaken till ditt misslyckande. Du har gjort en tankevurpa beträffande kompassen. Med den inställning du anger "använda kompasskurs om hastigheten är under 10 km/h i mer än 5 sek" kommer GPSen att använda kompassen hela tiden, om du inte småspringer i skogen.

Prova igen. Stäng av kompassen. Rör dig med GPSen i handen. Gå in de sista 10-talet metrarna mot skatten flera gånger från olika håll.

Öva ensam innan du tar med barnen.
 
Jag har hållt på med GeoCaching i drygt två år, så jag är inte helt orutinerad. Och som sagt när jag efter lunchen hämtat min mobil med VITO Navigator II och min Globalsat BT-359 GPS-puck, så hittade jag rätt plats direkt.
Jag anser att jag INTE gjort nån tankevurpa med de inställningar jag gjort. Jag ville ha den elektro magnetiska kompassen aktiverad för att från en helt öppen yta kunna stå still och få reda på vilken kompassriktning platsen jag skulle till var. Har missat åtminstone två cachar (varav en i "pony"-serien i Rosersberg, vilket gjorde att jag en kunde lösa sista platsen), på grund av att platsen där de borde vara på i princip ej hade någon GPS-mottagning alls. Men 10 meter bort var mottagningen mycket bra.
Då tänkte jag att, dom som hade GPS med inbyggd elektro-magnetisk kompass skulle ha klarat sig mycket bättre.
Efter att ha läst skickade länkar, så tror jag att problemet ligger i mjukvaran. Att jag tyckte att kompassrosen snurrade runt, beror nog inte på att den inte visste vad som var norr eller söder, det var nog pilen som pekade åt vilket håll jag skulle gå åt som snurrade runt. Det i sin tur berodde på att den inte riktigt visste om jag var upp till 50 meter norr, söder, öster eller väster om cachen.
Och jag som skulle göra pappa en tjänst...:( Nu har han en (nästan) obrukbar GPS, tills Garmin erkänner felet och kommer ut med en uppgradering.
Har jag missuppfattat det, eller är det så att man ej kan "nergradera" firmwaren till GPS-chipet utan bara programvaran (vilket flera säger ej löste problemet)?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Still Alive Problem med Fast Find 220-test Navigering 5
Kal-P-Dal Problem med Iphone och GPX-fil Navigering 2
scotti Problem vid navigation Navigering 1
DDeninger Problem med pulsmätning Garmin Fenix 5S Plus Navigering 6
Still Alive Problem med Locus Map. Navigering 6
L.A. Problem med min LegendC Navigering 3
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
Kallebalik Problem med Garmin Gpsmap 62s Navigering 0
Jockejeep84 friluftskarta primev2 problem. Navigering 3
vildguide Basecamp problem Navigering 1
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
osseos PROBLEM Fril pro v2! Hjälp Navigering 1
rhb problem med Garmin Nuv i550? Navigering 0
Rob1 Problem med TOMTOM GO 730 Navigering 2
IMCE Problem med Oregon 550 Navigering 0
Mpetts Garmin GPS 60 problem att för över GeoCache Navigering 8
lagerstrom Problem med TMC (trafikdata) Navigering 13
at1981 Garmin-problem Navigering 15
Gab83 Garmin eTrex Vista problem - hjälp Navigering 6
ravesta Hjälp !, Problem med min GPS "No Map Data Available" Navigering 3
Store Garmin Mapsource - Lösning på problem med Microsoft Visual C++ Runtime Library Navigering 1
thomlars Problem med Garmin Communicator Navigering 1
Långbåge USB problem med Colorado 300 Navigering 0
Jossa Colorado problem Navigering 1
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
hassem Problem med Garmin 305 Navigering 8
zoli Problem med CN NT 2009 Navigering 12
nkj mapedit problem i friluftskartan pro Navigering 6
steffe59 Oregon problem Navigering 28
skogssurfarn Problem med koordinater i OziExplorer Navigering 3
Huggis Garmin problem Navigering 19
Starwin Problem med Oregon 300 Navigering 16
errbe Problem med Que Navigering 2
pookish Problem att ladda upp Geocachepunkter via Magellan Geocache manager. Navigering 3
tte01pe Problem att välja kartdelar i mapsource Navigering 4
joala Colorado 300 SD problem Navigering 18
jonasolof Olösta och lösta problem med Garmin Colorado Navigering 1
Otto Støver Problem med Friluftskartan Pro Navigering 22
polxlt Garmin USB problem Navigering 3
dave1 Problem med överföring till GPS Navigering 4
matte_upp Problem med minneskort och Etrex Navigering 8
Totem289 Problem med att ladda över kartor till Garmin 60cx Navigering 2
eloserik Problem med uppdatering av Mapsource Navigering 2
Tony-Avesta MapSource och Google Earth, lite problem... Navigering 2
greenjuice Problem med POI Loader Navigering 10
nickeB Problem med min Garmin 60CSX och MetroGuide Europe Navigering 4
Mazon_80 Trip & Waypoint Manager Problem!!! Navigering 3
ranchn 2 problem med Garmin 60C Navigering 3
chyfer färg problem garmin vista cx Navigering 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...