Prisvärt tält för 2 personer

Några dagars vandring behöver vi ett 2- mannatält, får gärna vara hyffsat rymligt med plats för packningen vid absider. Skall vara ett komplement om vi inte kan sova i vindskydd.

Tacksam för tips.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kolla in Arctic Alpine Designs WBT2. Har inte det här tältet själv, men tycker att det verkar intressant.

http://www.northstar.se/se/produkter/sova-ute/talt/tunneltalt/arctic-alpine-design-wbt2.html

Jag har detta tält. Påminner väldigt mycket om Hilleberg, längden räcker för mina 189cm utan att fötterna trycker innertältet mot yttertältet, och bredden är mer än nog för två Synmat 7. Hanteringen är lika enkel som HB och detaljerna känns övertygande. Jag har sedan många år ett Keron 4GT så jag har grund för jämförelserna.

Var nu senast på Lofoten och fricampade, och jag är mer än nöjd med tältet särskilt i förhållande till priset.
ImageUploadedByTapatalk1406637870.147137.jpg

Själv har jag ett bergans compact light 2, tror det har kommit en compact light 3 nu som jag inte kan kommentera på,

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=308979

kostar runt 2k, vet inte om det är mer än ni tänkt men det är ett tält jag har trivts bra med, bra ventilation så det blir inte fuktigt i tältet från andning och det har också väldigt bra utrymme, jag själv anser väl inte att det väger så mycket med tanke på att priset inte är jättehögt, men packmässigt så tar det väl lite mer plats än andra tält jag sett, men det kan också ha att göra med att tältet är rätt rymligt för två pers, som du önskat så tycker jag också det har rätt hyfsad absid, men inte enorm (har fått plats med 8 cykelväskor i absiden dock) . Har då cyklat i en månad med det bland annat.

I det basala kan jag bara säga att det inte har regnat in, trots riktigt dåligt väder, det står bra i vind, är lätt att sätta upp, men är svårt att sätt upp om marken är hård då det inte står av sig självt. (vilket kupoltält gör)

Jag känner själv att det inte är något jag har saknat med tältet, förutom potentiellt lägre vikt och mindre packutrymme, men annars ser jag inte poängen med att betala mer för ett annat tält. det jag skulle rekommendera annars är ett tält som kostar mindre än detta men håller liknande standard (men dessa kan jag inte kommentera på)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips