Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet?

Blev en Marmot Hydrogen, läste en del om det på forumet och folk verkar generellt nöjda och sade saker som passar mig (i-vändare m.m.). Den var slut på Widforss igår för kampanjpris för runt 2,5k, men var tillbaka nu så passade på


Tänkte jag testar spåret som nämndes ovan med att köpa ett litet och tunt sov/reselakan att lägga direkt på liggunderlaget om det blir riktigt varmt och ha sovsäcken enbart som täcke på den kroppsarea som behövs för att inte förångas. Har ni tips om bra och smidigt lakan (silke, bambu, syntet??) så hit me :)
 
Blev en Marmot Hydrogen, läste en del om det på forumet och folk verkar generellt nöjda och sade saker som passar mig (i-vändare m.m.). Den var slut på Widforss igår för kampanjpris för runt 2,5k, men var tillbaka nu så passade på


Tänkte jag testar spåret som nämndes ovan med att köpa ett litet och tunt sov/reselakan att lägga direkt på liggunderlaget om det blir riktigt varmt och ha sovsäcken enbart som täcke på den kroppsarea som behövs för att inte förångas. Har ni tips om bra och smidigt lakan (silke, bambu, syntet??) så hit me :)
Köp ett sovsäckslakan i silke eller tunn syntet så dubblar du som enbart lakan i varm väderlek och skydd för sovsäcken annars.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tycker nog en +10 säck har sitt användningsområde. Jag använde en billig sovsäck med +15 i comfort under flera cykelresor i europa. Frös kanske 3 av 60 nätter då vi hade ritkigt pissväder och då hade jag aldrig underställ eller annat förstärkningsplagg. 10+ låter absolut tillräckligt för södra sverige sommartid speciellt om vi pratar kortare turer där man kanske stannar hemma om prognosen lovar 40mm och 25m/s.

Hade jag velat ha en "dyr" dunsäck även då, hade jag nog satsat på en cumulus 150 quilt på 380g. Som flera påpekat är det dock lite overkill med en dyr dunsäck när en syntet gör jobbet för helt ok vikt.

/G
 
Jag använder mig av en quilt och ett sidenreselakan. Quilten är Traveller TrI från Sea to Summit och väger under 400 g. Reselakanet från Siden Selma (den tunnare varianten). Oftast har jag quilten öppen som ett täcke ovanpå sidenlakanet. När det känns kallt göt jag om den till sovsäck, drar åt dragskon i botten och dragkedjan i sidan. Fungerar jättebra för mig. Vissa butiker har 20% på den och då ligger den på strax under 2000 kr.
 
Jag har en syntet +10 och ett sidenlakan som används sommartid lågland, även i norrlands inland. Testat att ha varmare säck men det tycker jag är krångligare och obekvämare, först somna utan, vakna av att man fryser, krypa ner sen vakna mot morgonkvisten dyngsur i svett med en blöt säck som tar evigheter att torka. Förutsatt då att väderprognoserna ser bra ut.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.