Primus Gravity II MF, hur bra är dom?

Nu är det lite mörkare.

• Lågorna är jämna och fina runt om.

• 56dB ljudnivå på 100cm avstånd.

• 1 liter vatten i vanlig rejäl tjockbottnad alukastrull tog ca 5 minuter att koka på. Primus uppger det till 3 minuter, det är inte omöjligt att det går om man har tunna kastruller. Jag ska leta reda på mina gamla Trangia kastruller i källaren sen, dom är fortfarande nerpackade sedan flytten.
 
Det låter som hyfsad ljud nivå även om jag nog tycker det är ganska ointressant. Nova har ju komenterats flitigt så detta testet kanske är av intresse som referens:

"Noise Level:
I measured the noise generated by the stove at full throttle and at a low simmer, using a Radio Shack sound level meter held around 18 inches (half a meter) from the stove -- roughly how far away one's ears are while bending over the stove. At full output, the stove generates a sound level of 68 dB. At low simmer, the sound level is 64 dB. If that number looks high, note that the ambient noise level outside (breeze, birds, etc.) was 54 dB."

http://www.backpackgeartest.org/rev...ition Stove/Owner Review by Thomas Lindemuth/
 
Tack det var inttressant, jag gillar siffror.

dB skalan är logaritmiskt så då kan man säga att Nova låter en hel del mer faktiskt.

Om man dubblar avståndet mellan ljudalstraren och mätaren så minskar ljudtrycket med i det närmsta 6dB, så flyttar vi örat från 50cm till 100 cm i Nova mätningen så det blir samma avstånd som jag mätte på så har du 62 dB på full fart. Och dubbla avståndet en gång till till 2 meter så sjunker det 6dB till.

Nova ägaren måste alltså stå på två meters avstånd för att komma ner i samma ljudtryck som Gravity II ägaren har på en meter.

Minns jag rätt från fysiken?
 
Köksljud

Man kan ju oxså se på köksljud som Fletcher gjorde. Dvs snart blir det varm mat och dryck...
+3db=100% mer ljud. mina örgon efter koll ca 90cm från brännaren....
//J
 
Men det måste väl förutsätta att benen sitter symmetrisk relativt tyngdpunkten? Antag att du har ett icke-rangligt bord eller brännare med tre ben, låter dem sitta där de sitter och tillför ett fjärde ben var som helst. Blir det mindre stabilt än med de tre benen?

Om du har ojämnt underlag så kan det mycket väl bli det, ifall det fjärde har den dåliga smaken att hamna på en upphöjning relativt något av de övriga benen. Poängen med tre ben är att alla alltid vilar mot underlaget. I realiteten är ju även fyrabenslösningar symmetriskt placerade (det är sällan man ser tre symmetriska ben plus ett extraben, som i ditt tankeexperiment). Fyra symmetriskt placerade ben på ojämnt underlag leder ofta till att ett svävar i luften. Då får du tre asymmetriskt placerade vilopunkter = instabilt. (Fast det visste du ju, eller hur? ;))
 
Hej.

Jag har också sneglat lite på gravity 2 mf... Har nog inte hållit i nån bara. Så hur är det: går den att fälla ihop på nåt vis? Kanske du har nån bild på det? Går det smidigt att justera lågan, eller går det alls?
Ser fram emot fler rapporter/recensioner om den.

Mvh Robban.
 
Jag har ingen kamera för tillfället, inga egna bilder.

Benen går bara att "fälla in" en bit på undersidan. Stagen på översidan är helt fasta. Den blir förhållandevis stor ihopfälld. 12*17 cm ungefär med bränsleslang monterad och 5,5-6 cm tjock. Mycket luft blir det. Det krävs ett större kärl om man vill förvara den inuti ett sådant, det går inte med en bytta typ Optimus Weekend.

Lågan går att justera bra, både på gas och bensin. Vredet sitter på slangen i den änden som skruvas fast i gasbehållaren/bränslepumpen. Det tar lite längre tid för att det ska hända nåt när man kör bensin.

Det är betydligt mer effekt i brännaren när man kör på gas. Kanske pumpade jag upp för lågt tryck när jag provade med bensin?

På bifogad bild (stulen från Globetrotter) visar pilarna var man fäller ihop benen.

Rektangeln visar kopp med filttuss för förvärmning vid bensin/fotogendrift.
Pytsa ut en liten skvätt vätska och tänd på.

Munstycket byts i den vänstra delen av mässingscylindern där röret går in.
 

Bilagor

  • pr_0101701b.jpg
    pr_0101701b.jpg
    20 KB · Visningar: 713
Har du hunnit använda köket något sedan sist? Något mer omdömme? Hur funkar det med balansen med fyra ben?

Var köpte du köket? Har letat på nätet men hittar bara den gamla versionen av gravity.
 
Den fungerar bra. Betydligt bättre/högre effekt med gas än bensin, jag trodde först att dom kanske märkt munstyckena fel och har provat igenom alla med bensin, men det är tydligen så det är. Stabiliteten har jag inga problem med. Den blir lite väl sotig av förvärmningen vid bensinanvändning.

Finns på Getout -> http://getout.se/item.asp?sid=&item=14649
 
Har du hunnit testa mer? Är det värt att lägga pengar på?

Skulle även vara intresserad av bilder på det dels uppfällt, dels ihopfällt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mats Edberg Primus Gravity II MF, är det bra? Kök och brännare 1
hannulan primus gravity 2 Kök och brännare 7
martinolsson84 Primus Gravity MF - problem med mitt kök. Kök och brännare 4
Doc_Kris Primus Gravity II MF vs Primus EtaPower MF? Kök och brännare 2
LottaD Råd: Optimus Stella+, MSR windpro, Primus Gravity EF? Kök och brännare 3
fnöskticko Primus Gravity, erfarenheter? Kök och brännare 7
midas66 Primus Gravity EF Kök och brännare 1
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
haskell Test av Primus Gravity (gas) Kök och brännare 1
KLAGER Primus Gravity Kök och brännare 22
Still Alive Primus Igniter Kök och brännare 15
DoktorGlas Primus gasbrännare Kök och brännare 19
Martes Primus nya gasbehållare - finns trefot som passar? Kök och brännare 18
Still Alive Filter i Primus Omnilite Ti Kök och brännare 0
Pohman Primus lite xl kaffepress? Kök och brännare 2
Soffpotatis Primus 2397 Kök och brännare 0
trangia25 Förvärmningsfilt till Optimus/ Primus multifuelbrännare Kök och brännare 1
Heikkinen Primus Atle till Primus Lindal? Kök och brännare 10
Livetiskuggan Primus Frigg Stove Kök och brännare 1
PetriU Primus 2062 Kök och brännare 10
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
JAXE Köra Primus omnifuel 2 med fotogen, hur gör man? Kök och brännare 23
bico O-ringar till Primus LITE+ Kök och brännare 16
Bawk Gamla campingkök från Primus skillnader Kök och brännare 4
HPP Primus 2072 ? Kök och brännare 4
Utvandraren Primus Omnilite Ti Silencer Kök och brännare 18
[Andreas] Isolering till Piezotändare Primus express stove Kök och brännare 9
Still Alive Rengöra Primus med tryckluft? Kök och brännare 10
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
nicko_ Primus Bahco 2090, hjälp med tillfällig lagning under pågående tur Kök och brännare 3
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Primus nya gasolgrill? Kök och brännare 6
Fabrikörn Primus Micron Trail skramlar Kök och brännare 2
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
mile0003 Primus PrimeTech stove 1.3 L Kök och brännare 20
Hermelin Primus Omnifuel - låg effekt Kök och brännare 0
Adelanteeee Bränsle till Primus Omnifuel Kök och brännare 14
Jojosurf Primus Spider Stove Set + Winter gas? Kök och brännare 9
greenfish Brände gröt i Primus ETA, använde mdiskmedel Kök och brännare 6
Jmhe Nytt Primus Omnilite Ti Sotar igen Kök och brännare 34
KristianMattiasson Primus Omnifuel priming pad? Kök och brännare 9
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
layback Erfarenhet av Primus non-stickbeläggning Kök och brännare 1
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
qvick nytt munstycke primus 2397 Kök och brännare 1
Joelleo primus 2251 Kök och brännare 5
fritänkare 1 Liters kärl sökes. Se önskelista. Primus titech? Kök och brännare 5
Smogz Nån som testat Primus Winter Gas Kök och brännare 33
desireman Hur fraktar man en använd primus gas behållare? Kök och brännare 8

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.