Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan. Om du inte vill slå av annons­blockering kan du istället stödja oss genom att teckna ett Plusmedlemskap - då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!

Primus Express Spider

Vad hände med Primus Express Spider?
Jag har inte hittat någon som säljer det, eller ens har det i katalogen.
Läste någonstans att det skulle finnas i butik i Februari.

Ett sånt skulle passa mig bra i sommar, men jag vill ju gärna läsa någon liten test först.

Vad hände med Primus Express Spider?
Jag har inte hittat någon som säljer det, eller ens har det i katalogen.
Läste någonstans att det skulle finnas i butik i Februari.

Ett sånt skulle passa mig bra i sommar, men jag vill ju gärna läsa någon liten test först.

Det är på gång "om några veckor".
Vi på Fjäderlätt har lånat ett exemplar som Jörgen förhoppningsvis kommer testa på sin Sarektur, också "om några veckor". :)

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I samma segment finns ju även MSR Windpro som borde gå att hitta recensioner på.
msr_windpro.jpg

Foto: Cascade Designs

Optimus lär också ha en ny variant av Stella på gång (Stella är sluttillverkat, men inte slutsålt överallt). När Optimusköket kommer vet jag inte, men om det ska vara en konkurrent kanske det behöver förvärmningsslingan som både MSR och Primus har.

Hmm det är väl ingen gänga alls på campingaz utan greppar förmodligen inneifrån i ytterringen av lindal-ventilen - och om det är plastdelen av anslutningen som gör det så ser lite väl ömtålig ut i mina ögon..

Sedan har man CP250-flaskorna (för tex primus stena stove och liknande 'japankök') - dom börjar ju bli väldigigt vanliga överallt nu.

Klarar köket olika gängor som tex CampingGaz? MSR SuperFly tycks fortfarande vara enda på marknaden som kan hantera olika gängor.

Primus duo Easy Fuel http://www.primus.se/Templates/Pages/3_cols_white_middle.aspx?SectionId=5888 verkar ju passa pâ de flesta tuberna.

Sedan har man CP250-flaskorna (för tex primus stena stove och liknande 'japankök') - dom börjar ju bli väldigigt vanliga överallt nu..

Vâgar man ha en sâdan tub liggandes, ansluten till kök av den typen vi talar om, som tâl vätskematning?

I samma segment finns ju även MSR Windpro som borde gå att hitta recensioner på.
När Optimusköket kommer vet jag inte, men om det ska vara en konkurrent kanske det behöver förvärmningsslingan som både MSR och Primus har.

Varför förvärmning på ett gaskök? Är väl en idé om man kör med flytande bränsle, men för att anväda gas i minusgrader krävs andra lösningar och är varken nytt eller särskilt effektivt.

Annars har Markill Spider funnits sen ca 5 år: http://www.normark.se/default.asp?PageID=512&NewsID=64

Jag har inget intresse av köket själv men hittade det här:

http://www.utsidan.se/cldoc/primus-express-spider-ett-litet.htm

"Passar extra bra för vinterbruk
Låga temperaturer innebär svårare förhållanden för gasanvändning. Express Spider har en förvärmningsslinga som förångar gasen innan den når brännaren vilket gör matlagningen säkrare. Det gör att det inte finns någon risk för uppflammande eldslågor om gasbehållaren vänds upp och ned för att den kalla gasen ska nå köket."

Varför förvärmning på ett gaskök? Är väl en idé om man kör med flytande bränsle, men för att anväda gas i minusgrader krävs andra lösningar och är varken nytt eller särskilt effektivt.

Annars har Markill Spider funnits sen ca 5 år: http://www.normark.se/default.asp?PageID=512&NewsID=64

Låga temperaturer innebär svårare förhållanden för gasanvändning. Express Spider har en förvärmningsslinga som förångar gasen innan den når brännaren vilket gör matlagningen säkrare. Det gör att det inte finns någon risk för uppflammande eldslågor om gasbehållaren vänds upp och ned för att den kalla gasen ska nå köket."

Det var ungefär det jag menade ja..."varken nytt eller särskilt effektivt".

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips