Primus eller Trangia

Det finns gamla trådar om vikten och man får nog ta med alla prylarna som hör till resp köklösning för att göra en rättvis jämförelse. I det läget ligger inte Trangia särskilt dåligt till.

Har ett Trangia och ett Omnifuel och det är ingen självklarhet att plocka ihop ett komplett kit baserat på O-f som blir lättare än Trangiat.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Effekt i gastrangia

Hur är det med effekten med gasbrännare i trangia?
http://www.aye.dk/multifuel/ antyder ju att effekten inte är så värst bra. Andra gasbrännare brukar ju däremot ofta ha väldigt bra effekt, minst lika bra som multifuelbrännare. Mitt gamla primus-spindelkök brukar koka 1 liter vatten på drygt 3 minuter. Kanske närmre 4 under de omständigheter som rådde under testet ovan, men ändå knappast de 6:23 gastrangiat krävde. Ni som har gastrangia; vad tycker ni om effekten? Någon som jämfört fristående gasbrännare med gastrangia?

Jag körde gasbrännaren i Trangiaköket en period innan jag skaffade Easyfuel. Bytte inte av effektskäl. Har inte mätt och jämfört tider för uppkok. Men inte tror jag det tar så mycket längre tid med gasbrännaren till Trangia än med Easyfuel. Ser man på de stora skillnader testet anger borde jag reagerat på att det gick mycket snabbare med Easyfuel, vilket jag alltså inte har gjort.

Raskesven

avslutad210712

Gäst
Raskesven; sa:
Jag körde gasbrännaren i Trangiaköket en period innan jag skaffade Easyfuel. Bytte inte av effektskäl. Har inte mätt och jämfört tider för uppkok. Men inte tror jag det tar så mycket längre tid med gasbrännaren till Trangia än med Easyfuel. Ser man på de stora skillnader testet anger borde jag reagerat på att det gick mycket snabbare med Easyfuel, vilket jag alltså inte har gjort.

Raskesven

Håller med föregående talare. Upplever inte heller så speciellt stor skillnad i uppkokstiden. Kan såklart bero på att jag går i fjällen för att stressa av vilket gör att jag kanske inte bryr mig om att det tar lite längre tid - om det nu gör det.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips