Primus eller Optimus.

Undrar också

Kolan_1; sa:
vad är igentligen som gör Omnifuel så mycket bättre än multifuel ?
Jag tror att det går bättre på gas och sämre på andra bränslen. Sen sägs det vara lättare att reglera, men jag tycker att MFS är tillräckligt bra reglerat för alltfrån gräddsås, pannkakor och tortillas till att smälta snö, bara man lär sig.

P.S. För icke Norsk-talande. "Primus" betyder ungefär förgasarkök på Norska. Precis som "Frigolit" på svenska betyder polystyrenplast, fast det egentligen är ett varumärke. D.S.

Det är möjligen så, men jag kör mest på diesel, jp8, Jet A1 och gas och där har jag inte märkt någon större skillnad, dock har jag en mycket liten erfarenhet av bensin som bränsle.

Men som alltid man ju komma med nya "bättre" produkter hela tiden..*S*

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
dsk; sa:
Mitt beste råd er velg noe du føler deg trygg på, og kan anvendes sammen med Trangia eller annet vindskydd. Om det ikke blåser så begynner det når du skal koke.

dsk

Det var lite det jag funderade på ang Nova,att det är kompatibelt med Trangia om man skulle vilja det.

JonathanW; sa:

Det märkte jag också när jag kollade det i butik,hela apparaten vill ju snurra med reglaget.Men iofs stod det ingen kittel med ½-1 L vatten ovanpå.

peter

ping; sa:
Det var lite det jag funderade på ang Nova,att det är kompatibelt med Trangia om man skulle vilja det.

Det var min tanke også, me om du skal ha på et adapter så måste benen av....
Du kan køre på ett rent trangia mulitifuel, men da er du beroende på trangiaet.

Jeg kør butan och trangia gas brenner på sommeren, och Nove med hemmagjort vindskydd om vintern.

Jeg er inte nøyd med pakkesystemet til noen av leverandørene, og har sydd i hop en liten påse med plats till flaske med pump, och brnnare på toppen. rundt det hele lindar (?) jeg vindskyddet,och putter ner i påsan. Storlek unifær som en thermos.(1 liters)

Vindskjerm kan du finne ritningar på min hemsida
http://home.no/dsk

dsk

PS unifær alla køk med separat flaske kan integreres i Trangia. Kikk på sida mi under links)
DS

2 bilder vedr. pakking av Nova m flaske og vindskjerm:

DSCN0299.jpg

DSCN0298.jpg

dsk

ping; sa:
Smutt,kan man koppla bort slang och 'förlängare' borde det gå ner i min kastrull och på det sättet få ner hela schabraket i sidofickan.
peter

Jag får ner mitt MFS i kastrullenrna och hela rasket i sidofickan, så det borde gå med Nova också. MSR whisperlite går ner ännu lättare. Eller menar du att man ska få ner även flaskan?

Mitt kit är
Trangia 1.7 l + Opimus 1.7 l + MSR blacklite stekpanna. I detta får jag ner diskborste, MFS-kök, tändstickor, diskmedel, salt, tamoj, vindskydd (MSR) och underlägg (vinter). Påsen för lilla Trangiaköket passar utanpå.

Vandrare; sa:
ping; sa:
Smutt,kan man koppla bort slang och 'förlängare' borde det gå ner i min kastrull och på det sättet få ner hela schabraket i sidofickan.
peter

Jag får ner mitt MFS i kastrullenrna och hela rasket i sidofickan, så det borde gå med Nova också. MSR whisperlite går ner ännu lättare. Eller menar du att man ska få ner även flaskan?

Mitt kit är
Trangia 1.7 l + Opimus 1.7 l + MSR blacklite stekpanna. I detta får jag ner diskborste, MFS-kök, tändstickor, diskmedel, salt, tamoj, vindskydd (MSR) och underlägg (vinter). Påsen för lilla Trangiaköket passar utanpå.

Jo,allting.Om jag tar det lilla kitet,bara en kastrull med diam. 130mm och höjd ca 180mm.
Antingen flaska+vindskydd ner i kastrullen och brännare ovanpå,alt.brännaren i kastrullen.
Blir det Trangia så blir det Trangia.
OM det nu blir Nova,men det lutar väl ditåt.

Om du kør på butane eller sprit går det bra, men det skall icke mye fotogen eller bensin till før det inte smaker godt av maten. Jeg foredrar derfor at oppbevara detta separat.

dsk

Optimus

Jag skulle välja Nova, jag har själv Nova vilket jag är riktigt nöjd med. Rensnålen är mycket smartare än Primus, använt Primus en del också, fördelen är att du kan köra på gas också vilket inte går med Nova.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips