Prijon

Goddag!

Tänkte höra efter om det är någon som har ngn erfarenhet av Prijon´s kajaker? Funderar på att köpa en Seayak el. Yukon Eski. Hade varit kul att höra lite omdömen av någon. Lite tips någon?
 
Jag har själv en Yukon Expedition som jag trivs väldigt bra med. Har också paddlat en del med bl.a Seayak och tyckte att den kändes trevlig och lättpaddlad. Mina erfarenheter av Prijon är bara positiva.
 
Helt ok!

Hyrde för ca 3veckor sedan en Seayak för en tre dagars paddling i södra delen av Stockholmsskärgård. Har tidigare paddlat, mest VKV men även point 65 och Icefloe. Jag ville prova en plastkajak, om de var så mycket sämre som många vill göra gällande.
Mina erfarenheter var överraskande positiva. Den fungerade utmärkt i grov sjö och hård vind, luckorna läkte inte in vatten, sittstälningen passade mig bra.

Det är en lågpris kajak, men man får mycket för pengarna. Den är nog långsammare än en glasfiberkajak men stabil och oöm men den ska nog inte gämföras med tex en VKV, men vill man inte lägga ner de pengarna på en dyr kajak så skulle jag inte tveka att köpa en Seayak.
 
Dålig kvalité på detaljer!

Hej Danne! Jag håller med Magnus men har lite att tillägga. Beträffande val av kajak så vet jag inte vad du skall använda den till/vart du skall paddla så det blir en lång "harrang"(Jag paddlar själv i stockholms skärgård).
Sjärgårdsgummans kajak(http://www.skargardsgumman.com/) på Utö (var det här du hyrde, Magnus?) köpte sommaren-99 in in 2-3 st Prijon Seayak. Jag arbetade då på värdhuset och hjälpte till lite på kanot uthyrningen. Ganska snabbt märkte vi att flera detaljer inte höll måttet. Uthyrningsverksamheten ger snabbt svar på vad som av bra kvalité och fungerar, så det lönar sig att titta på vad de använder innan ett köp.

Det allvarligaste var att inställningensspaken på styrpedalerna(keepers) som gick sönder. De är lätta att flytta och ställa in då det fungerar genom att man drar ut en fjäderbelastad sprint och sedan drar pedalen, som är fäst på en skena, mot sig eller från sig beroende på vilket håll man vill justera. Denna spak klickar sedan i i ett hål men är gjord i plast och består av en mängd delar totalt.

Vid ett tillfälle fulkomligen "exploderade" ett av dessa juster-spakar i handen på en av de anställda, då hon skulle ställa in rätt avstånd åt en kund! En av kajakerna blev stulen under den sommaren men dom andra såg de till att sälja innan nästa sässonen började.
Det var då ett flertal detaljer som var trasiga men själva skrovet tror jag inte att det var några problem med.

Året där efter tror jag han köpte in en PTE variant av Star 530 som tillverkas i Finnland av Welhonpesä och är en mycket trevlig komposit kajak(på minner om Point 65men är snabbare, större luckor och av bättre kvalité). Denna modell heter Star 500pe(Längd 500 cm. Bredd 53 cm. Vikt 24 kg. Sittbrunn 71 x 43cm. Rek maxlast 100 kg. Packvolym i täta lastrum, fram 40 lit, bak 80 lit.Pris med skädda 10.500:) och säljs nu ut efter 2-säsonger(-00, sänkt från 7.000:- till 4.500:) och är ett bra alternativ. Jag har inte paddlat denna men alla de andra från denna tillverkare och de är alla snabba och sjövärdiga. Känns piggare då de är V-bottnade, och enligt vissa, har mindre "våt yta".

Är det en rotasionsguten pollyetén kajak du skall ha så tycker jag att du skall ta kontakt med Janne på Skärgårdsgumman för mera info. När jag träffade han sist berättade han att flera av dem hade släppt i det vatten täta skottet. Dessa skott är troligtvis av ett halv-styvt cellplast material och detta händer ganska ofta med kajaker av denna typ. Men det är lätt att laga med lite silikon eller liknande vilket han säkert gjort innan med de begagnade han nu säljer.

Jag har själv en kajak av typen Sealion(se min recension på utsidan: http://www.utsidan.se/recensioner/visaobj.asp?ID=617 ) som har gått som uthyrnings kajak. Har haft problem med läckande skott, dock inget mer än att lite klick silikon klarar av.

Tyvärr är nog den sista begagnade Pideraq`en såld. Var länge aspirant på en sådan då det är den finaste havskajak jag paddlat(lagom av allt + snabb!). Det finns dock en billigare variant som är byggd i Estland, troligen av de som gör Poin 65(Pris med skädda 16 598:-, Pris Estland maid 10 908:).

Anledningen till att jag inte köpte den är att jag fick upp ögonen på Feathercraft´s kajaker och de fördelar en faltkayak ger. Mer om det här: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=7784#post25632

Hur som helst tycker jag att du skall ta reda på dina behov, sedan ringa/beställa kataloger/fråga, fråga, fråga...
Sedan när du fått ett hum om vad det du vill ha, kanske valt ut några "finalister", åk dit och provpaddla!
Ett impuls köp är i mitt tycke bara försvarbart när det gäller tex Star500 som det nog bara finns några få av eller om du får ett bra pri någonstans.
 
Seayak

Håller inte med föregåënde talare att t.ex. pedalerna skulle vara något problem. En uthyrare kanske flyttar pedalerna en gång om dagen, en vanlig människa 10 ggr. under kajakens livstid. Jag håller med om att pedalerna inte är bra om man ska hålla på att mixtra med dom hela tiden.

Annars är Seayaken helt utmärkt, god kvalitet och paddlingsegenskaper. Att VKV skulle vara märkbart snabbare vet jag inte om jag håller med om, tror att det beror med på paddlaren. Vikten ser jag inte som något problem, ska man köpa en havskajak vill man ha lite vikt i den när det blåser upp (vikt gärna lite packning också). Vill jag ha en lätt kajak att motionspaddla i så skulle jag köpa något annat. Är som att köpa en Honda Goldwing och sedan klaga över att den gör dåliga tider på bana...

Slutligen kan jag bara säga: Vill du ha en slittålig, billig kajak med bra kvalitet som klarar av längre turer - köp Seayak.
 
Laga aldrig med silikonkitt

Eftersom jag är medarbetare i ett företag om säljer Prijon-kajaker, ska jag hålla mig neutral i kvalitetsdiskussionen. Däremot vill jag å det bestämdaste avråda från att laga läckor i någon båt, glasfiber, polyeten eller trä, med silikonkitt.

Silikonkitt har nästan noll vidhäftningsförmåga på de flesta underlag vi här talar om, och har dessutom den otrevliga egenskapen att det omöjliggör efterföljande målning eller annan behandling.

Skulle ett skott i en Prijon-kajak lossna (vilket ska erkännas har hänt i något enstaka fall), ska det helst limmas med ett speciallim. Närmaste Prijon-återförsäljare, importören Kajaktiv (www.kajaktiv.se) eller vi på Orust Kajak (www.orust-kajak.se) kan leverera, eller om du har garantitid kvar, till och med åtgärda. I det sistnämnda fallet är det förstås den som sålt kajaken du ska vända dig till.

Hyfsat resultat kan också erhållas med ett polysulfidkitt, t.ex. Sikaflex 221. Men som sagt, låt aldrig silikonkittet komma ens i närheten ab kajaken!

mvh

Jens M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.