Prijon Yukon Expedition???

Hej, ja skulle vilja veta om någon har några erfarenheter om Prijons polyetenkajak, Yukon Expedition?
Till vilket ändamål lämpar den sig bäst?
Hur rymlig är sittbrunnen, jag är 184 cm och 75 kg?
Hur är det med packningsutrymmena, håls de torra, osv?
 
Hej har paddlat en sedan i våras, den har stora lastutrymmen enligt min mening men jag har inte lastat så många andra. Jag har använt den både på blåsigt hav och lätt fors utan större problem. Fast för det mesta har jag paddlat den i insjöar och åar.
Ja min kompis Yukon Expedition läcker lite mellan sitt brun och bakre last utrymme, så man måste torka upp i sittbrunnen då man drar upp den på land över natten.
188cm 74kg får man plats utan problem, fast man får problem om man vill krypa ner i sittbrunnen och sova utan att sparka ut skumplasten till främre last utrymmet.
Den är något tung att bära själv längre sträckor.
Martin
Persson
 
Kajakvärldens Range Rover

Jag är medarbetare i ett företag som säljer Yukon Exp, alltså är jag en smula partisk, men hoppas du ändå har nytta av mina kommentarer.

Yukon Exp är verkligt mångsidig, passar utmärkt vid flodfärder men även i skärgården. Faktum är att en Yukon Exp har använts vid rundning av Kap Horn. Ingen tur jag rekommenderar för den försiktige, men ändå.

Själv använder min kompis och jag Yukon Exp vid flerdagsturer i måttligt strömmande vatten, samt i skärgården när vi ska ha extra mycket packning med. Typ vintertur då vi lovat gänget att ta den stora kåtan och veden...

Yukon Exp är tack vare sin stabilitet poppis bland dem som fiskar och/eller jagar från kajak. Det går att skjuta hagelbössa från kajaken, även om bössan riktas tvärskepps, det påstår jagande bekanta (har ej testat själv och tänker inte heller göra det).

Yukon Exp är mycket rymlig, din vikt och din längd är inget problem. De senaste två årsmodellerna har ställbara lårstöd, något som nog är att föredra för en person med din längd/vikt. Detta sagt för den händelse du kikar på en begagnad.

Prijons luckor är helt täta (inte nästan, utan helt) om de är oskadda och sätts på ordentligt. Du kommer antagligen aldrig att ha problem med luckorna. Skottläckage borde inte förekomma, men tyvärr har det någon gång skett att montören på Prijon slarvat med limningen av skotten. Vi (Orust Kajak) läcktestar alla Prijonkajaker vi säljer, och garanterar att de är 100% täta när de lämnar oss.

Ett läckande skott är inte särskilt svårt att laga. det kräver ett särskilt lim, men det kan du köpa av Prijon-återförsäljaren. Förstaägare av kajaken har förresten fem års garanti, det borde gälla även läckande skott.

mvh

Jens
 
Allround-kajak

Jag och min sambo har varsin Yukon Expedition och har tillbringat en hel del tid i dom. Vi har paddlat i diverse åar och på insjöar i alla sorters väder men har än så länge inte använt kajakerna vid havspaddling.

Yukon Exp. verkar vara så nära en allround-kajak man kan komma. Den funkar utmärkt i strömmande vatten eftersom den är stabil och lättsvängd, och går bra på flatvatten. Sittbrunnen är väl tilltagen - 91 x 45 cm - och funkar bra för mig som är 180 lång och väger cirka 90 kg. Lårstöden gör att man får bra kontakt med kajaken vid olika manövrer. Packutrymmena är *stora* och luckorna är, som det sägs ovanför, helt täta (har paddlat i hård blåst och regn med vågor som återkommande sköljt över kajaken utan att en droppe läckt in).

Plasten som kajaken är tillverkad av är enormt tålig. Jag har kört på fler stenar än jag vill tänka på (den som paddlat i Hjälmaren vet vad jag menar), många gånger ganska hårt, men det enda som syns är små grunda rispor. Maxhastigheten på Yukon exp. är på grund av den relativt korta längden inte så hög, däremot håller man utan problem en normal paddellunk (jag brukar nog ligga på en sisådär 2-3 knop vid långpaddling). Den här kajaken bör köpas med roder eftersom den inte är kursstabil i sig själv - vilket förstås är helt naturligt då den är gjord för att vara lättsvängd och smidig.
 
Endelig.....

Ja da ligger den her midt i stuen, rød og fin med alt tilbehør ( Prijon Yukon Expedition ), vinterpriser er gode priser 30% avslag, godt at fruen er på seminar. Har brukt kano endel rundt Årjeng -Gustavsfors, men nå vil jeg prøve litt andre steder over grensen med kajakken. Er det noen gode tips om bra steder for kajakking.
Erik
 
inte alltid så bra i hög sjö kanske...

Jag har inte så mycket rutin men en komentar kan nog vara på plats ändå.

Förra sommaren hyrde jag en Yukon Exp. på Orust Kajak och paddlade runt i skärgården på utsidan västkusten (första turen som långpaddlare).

Det blåste rätt hårt hela veckan och problemet var att man gång på gång "körde in" i vågen framför när man gick utomskärs i dyning. Störande närman fick en riktig surf och fören grävde ner sig... Vattnet uppåt magen och dålig styrning som resultat. Men jag kan säga att luckorna verkligen var täta! Min brors hemsnickrade med höga stävar hade inte alls samma "grävegenskaper".

Kanske beror det på att jag som nybörjare hade dålig viktfördelning, men det tror jag inte har för mig att jag testade lite alternativ. Mothugg från den som tycker att kajaken fixar vågor bra mottages ärr intressanta, kanske var det min nybörjarorutin.

/Andreas
 
Japp mest en fråga om orutin

När Petri Sutinen valde kajak för sin rekordfärd längst den blåsiga Norska kusten valde han Yukon bland annat för dess enligt honom goda högsjöegenskaper.

Yukon har använts på en mängd olika expeditioner bland annat runt Kap Horn där det som känt sällan brukar vara någon brist på vågor.

Utveckla gärna teorin om dom höga stävarnas positiva inverkan på högsjöegenskaperna. Alltid roligt att få lära sig något nytt

Hasse
 
Re: Japp mest en fråga om orutin

hassex; sa:
När Petri Sutinen valde kajak för sin rekordfärd längst den blåsiga Norska kusten valde han Yukon bland annat för dess enligt honom goda högsjöegenskaper.

Jeg leste om Petri Sutinens bruk av Yukon Expedition, og da norsk forhandler hadde "høstsalg", kjøpte jeg en slik kajakk. Yukon Expedition er den kajakken jeg føler meg mest trygg i i bølger og vind.

To ulemper har den likevel:

1) Med min padleteknikk (eller mangel på teknikk) er jeg helt avhengig av roret. Uten ror snurrer jeg rundt den ene eller den andre veien og kommer vanskelig dit jeg vil - selv på flatt vann i vindstille. Dette er en sikkerhetsrisiko. (Petri Sutinen padlet en Yukon Basic rundt norskekysten. Hva betyr Basic? Uten ror, eller bare uten skott? Hvis Sutinen padlet uten ror, da trenger jeg kurs!!)

2) Nedgraving av forskipet. Selv om du lener deg bakover, så graver forskipet seg ned i surf hvis bølgelengden er kort. Med 90 kg kroppsvekt kan du ikke unngå dette selv om du lener deg bakover. Problemet er at når forskipet på Yukon Expedition graver seg ned, så bråstopper kajakken på grunn av formen på framdekket. Mange andre kajakker som graver seg litt ned og fortsetter framover, men Yukon stopper helt opp.

Med litt mer kjøl bak for bedre retningsstabilitet om roret går i stykker, og med litt høyere og mer V-formet fordekk ville problemene (1) og (2) bli mindre.

Men ville vi få en bedre kajakk? Bare hvis den som designet endringene er god, slik at en ikke ødelegger alle de gode egenskapene som Yukon Expedition har.

Likevel:

En vellykket modifisert Yukon Expedition skulle jeg gjerne ha hatt.

Jan Gunnar
 
mer nybörjarkommentarer...

Precis som Jan Gunnar sa så går förskeppet rätt in i vågen och allt tvärstannar. Utom vattnet som forsätter att skölja upp på magen (som värst):). Men som sagt är luckorna väligt täta. Min brors kajak med höga stävar körde alldrig "ner i" vågen framför utan flöt mer "uppåt".

Det blir inte heller direkt lätt att kontrollera kajaken när det fungerar så, det känns som om den "ormar" sig fram.


/Andreas

(Men det var kanonkul att paddla och dom vattnet som jag trodde att jag kände sedan optimistjolletiden var kul att upptäcka! Smita i meterbreda sund mellan holmar och så)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
Kareem Yukon Expedition Paddling allmänt 7
tranemoandy roderlina och andra linor yukon expedition, vad och vart? Paddling allmänt 3
xbingox yukon expedition eller liknande Paddling allmänt 0
MikeMike Yukon Exp. Paddling allmänt 2
Point 65 och Yukon Expedition? Paddling allmänt 2
Yukon Eski Paddling allmänt 1
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.