Prijon Millenium

Hej alla!
Jag undrar om det finns någon som har någon erfarenhet av Prijon Millenium? Har letat på forumet och bara hittat en kommentar om denna kajak.
Hur är kvaliteten, paddelegenskaperna mm? Sittbrunnen är ju ganska stor så hur är kontakten med kajaken, går det att göra en roll etc.
B.
 
Mina erfarenheter av Prijon Millenium begränsar sig i och för sig till en veckas paddling i somras. Jag paddlar vanligen vår "familjemedlem" Pidde, en Pideraq från Welhonpesä. Mina kommentarer kommer oundviklingen att bygga på en jämförelse med Pidde (sagt för att du ska kunna värdera mina synpunter bättre).

Vi hyrde en Prijon Millenium för att vi ville ha en stabil kortare kajak till min sambo. Vi upplevde kvalitén som god även på den uppenbarligen flitigt använda hyrkajaken. Sitsen och ryggstödet är mycket bekvämt (själv trivs jag dock bäst med ett mindre ryggstöd). Rodersystemet fungerar bra. Bra att pedalerna är fasta och inte glidande - ger bra stöd. Stabiliteten (intialstabiliteten) upplevde jag som mycket hög. Kanske inte så konstigt med en kajak som är hela 59 cm bred och "bara" 505 cm lång. Botten är dessutom relativt flat. Mina jämförelser är från Pidde som är 56 cm bred, 530 lång och med en tydlig V-formad botten.
Vi upplevde Millenium som relativt lättdriven och mycket lättmanövererad (paddlade mest med rodret nere).

Sittbrunnen på Millenium kändes mycket stor för mig - 93 x 45 jämfört med Pideraq's 71 x 43. Det positiva är att den är mycket lätt att komma i och ur. Med mina erfarenheter så kändes den dock lite för stor för att få den kontakt med kajaken som jag är van vid. Det går dock säkert att bygga upp sidorna med liggunderlag eller likande för att öka den kontakten även på Millenium. Sittbrunnsöppningen är dock svårare att göra något åt, men även den har som sagt fördelar. Det är helt enkelt viktigt att du gör klart för dig vad som är viktigt för dig.

Vi hade en del problem med läckande luckor. Luck-kapellen i neopren var slitna och trasiga så jag antar att detta problem är mindre för en egen kajak jämfört med en hyrkajak. Själv tyckte jag att systemet med dubbla luckor (plast och neopren) var lite bökigt - gummiluckor som är väl silikon-sprayade känns både säkrare och enklare för mig. Det är nog till stor del en vanesak. Rest estetiskt kan jag hålla med om att milleniums lucksystem ger rena snygga linjer.

Fikaluckan på Millenium är i och för sig bra men det är inte ett separat skott utan endast en skruvlucka med en vattentät påse under. Det begränsar i och för sig användningen en del men å andra sidan gör det akterskottet större (lättare att packa tyngre saker nära sittbrunnen genom den stora akterluckan). Själv är jag förtjust i det separata fika skottet där jag framför allt packar mat (håller sig på plats och ingen stötrre skada skedd om något läcker) förutom småsaker som jag vill ha lättåtkomligt.

Vi testade aldrig rollar under vår tur. Fullastade kajaker och tidvis ganska grov sjö/hård vind gjorde det inte så lockande för oss. Jag har dock testat att rolla ett antal andra modeller och med erfarenheterna från detta och jämfört med skrivformen på Milennium så tror jag att det visserligen inte alls är omöjligt att rolla med den, men den är nog definitivt inte någon av de mer mer lättrollade.

Lennart
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
Utvandraren Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite Paddling allmänt 12
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
mw123 Sipre Millenium Paddling allmänt 5
kuah Erfarenheter av Artisan Millenium Paddling allmänt 11
arghe Artisan SC vs Artisan Millenium Paddling allmänt 12
modan Artisan Millenium gentemot VKV Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.