Prijon Kodiak eller Marlin. HTP eller PriLite

Efter sju års småbarnspaus tänkte jag efter vintern åter börja paddla lite kajak. Jag hade tidigare en estnisk glasfiberkajak, men den är såld och jag kollar nu upp olika alternativ. På torsdagen åker jag för att kolla på en begagnad Prijon Kodiak, och tänkte be om lite input innan dess.

Bakgrundsinfo:
- Jag är 192 cm lång och väger 95 kg. Konditionen är god.
- Paddlingsvanan var hyfsad innan pausen på sju år. Innan dess paddlade jag t.ex en gång 100 km nonstop med enbart ett par korta matpauser i Österbotten.
- Användningen kommer att vara sporadiska kvällsrundor och lite övernattningsturer på en till fyra nätter. Dvs mera tur än lek.
- Jag är van vid att göra övernattningsturer på mountainbike, så övernattningsutrustningen är lätt. Jag behöver egentligen inte bärigheten hos en Kodiak.
- Kajaken ska klara Österbottens mycket steniga skärgård. Det gör ont när en glasfiberkajak skrapar mot en sten

Den sista punkten gör att glasfiber inte är mitt första val och orsaken till att en Prijon Kodiak kommer mycket högt på listan. Visserligen har jag inte provat eller ens sett en sådan i verkliga livet, men jag har paddlat en del med den något mindre modellen Barracuda.*Lite googlande gjorde mig också intresserad av en Prijon Marlin Prilite, som ju verkar vara intressant och en del lättare, samt av allt att döma mindre pråmaktig. Jag har dock hittat mycket lite information om materialet PriLite, förutom Prijons egna uppgifter, och därmed kommer vi till min egentliga fråga:

Erfarenheter från Prilite vs HTP? Är PriLite-materialet tillräckligt starkt? En Kodiak är väl i det närmaste bombsäker, men hur är en Prijon Marlin Prilite?

Nedanstående bild torde ge en uppfattning om hur det kan se ut i Österbottens skärgård.
7380303_a4d5ff05f7.jpg
 
Prijon gör solida kajaker men roligare lådor finns definitivt på marknaden. Spontant tycker jag du skall se runt på lite fler kajaker innan du slår till. Tex P&H Capella (går numera under Venture) är ett exempel på en kajak som kunde passa din storlek.

Skärgården i Österbotten må vara fylld med vassa stenar men jag har många vänner där som ändå trivs bäst med glasfiber....varje by i Österbotten med självaktning har ju dessutom en glasfibergubbe som också skall leva så reparationer är ju sällan ett problem där...;)
 
jag har paddlat och haft alla 3 modellerna. jag har även paddlat i Vasa skärgård så jag vet hur otroligt svårt det är att undvika att gå på grund där. tittar man åt sidan 5 sekunder så smäller man på nån sten som ligger precis under vattenytan.

jag har sålt priliten och jag har kvar kodiak och malin htp.
efter att ha vant sej vit htp-plasten kändes priliten väldigt ömtålig. den ska ju tåla mycket men det kändes inte rätt med det materialet för mej. har paddlat glasfiber förr men nu helt gått övet till htp. skitskönt!!!

marlin prilite sitter du tajtast i om du vill rolla och hålla på och greja. den surfar ganska bra men den lever liksom ett eget liv i akterlig sjö. jag vet inte varför. den är klast stadigast av dom 3.

kodiaken är rymligare. jag som är lite längre än du och något fetare, upplever den som halvrank, trots sin bredd. jag tycker att den är lite så även med full packning. den går klart bäst i sjön av dom 3 kajakerna. den vakar fint och gör mjukt. men det krävs att det är en tung och stor paddlare. annars blir kajaken enormt stor.

marlin htp har jag haft 3 st på ganska kort tid. dom 2 först stog jag inte ut med färgen på, och jag satt inget visare i dom. klart kortare sittbrunn än dom andra.. sen den sista som jag fick vid en reklamation av en annan kajak va röd : ) då funkade det. inte bara pga färgen utan för att jag sänkte sitsen så mycket det bara gick. jag tycker att sitsarna i prijon är alldeles för höga i framkanten när man är lite mer "fetto". kanske funkar bra för anorektiker?? såp jag sänkte sitsen så mycket det gick, så den djupaste delen av sitsen va i kontakt med botten på kajaken. jag hade tyckt att marlin va skitrank innan. nu plötsligt så blev kajaken skitstadig. den blev rymligare så jag fick plats med benen på ett helt annat sätt. både vid i och urstigning och när man paddlar. så det hela resulterade i att plötsligt blev marlin min favorit. men jag har kvar kodiak åxå så länge. tror att den rymmer mer packning. den plaskar mer i sjön än kodiak, men surfar bra.

om du kollar marlin så tryck ner neoprenkapellen som är över luckorna samtidigt som du lyssnar efter pysljud. jag hade inte så lätt att hitta en som va perfekt i skarven mellan formhalvorna just mitt på lucksargarna. så kolla det noga. sen har jag haft lite läckade problem vid beslagen för handtagen vilket är enkelt att täta om man tar loss dom. så nu är alla mina prijon helt täta.

lycka till med letandet : )
 
Hej!

Har tyvärr inte så många tips när det gäller kajakvalet men kul att höra att du ska börja paddla igen. Brukar gå in på din hemsida och kolla på dina fina cykelbilder (rekommenderas..) - hoppas det kanske blir några kajakhistorier framöver nu också..?

/ Ulf
 
Tack för svaren.

Jag tror fortfarande att Prijons HTP är ett utmärkt material för användningsändamålet, och PriLite verkar av allt att döma vara långt ifrån lika tåligt. Glasfiber anser jag inte vara ett bra alternativ, och jag har bekanta som gärna undviker Vasa skärgård just för att de inte vill skrapa sina dyra glasfiberkajaker.

Kajaken är i första hand inte tänkt för lek, utan som ett medel att göra kortare dagsturer och övernattningsturer i en skärgård som annars ställvis är mycket svårtillgänglig (och därför även intressant). En Prijon Kodiak är ju inte den smäckraste och roligaste kajaken man kan tänka sig, men om exemplaret jag ska kolla är i bra skick tror jag nog att den är ett starkt alternativ, annars blir det att kolla på något annat. Stabiliteten blir knappast något problem, jag har paddlat en del utan problem i en Prijon Barracuda, som väl anses vara en hel del rankare.

Så här ser kartan ut i närheten av bilden i det första inlägget:
Hals%25C3%25B6n.jpg
 
Du verkar ha bestämt dej...lycka till med paddlingen!

Tack! Visst var jag ganska säker på min sak, och jazzmatsa ovan bekräftade med sitt inlägg vad jag ganska långt kommit fram till. Prijons HTP-material är definitivt ett stort plus för mig och nu råkade alltså en begagnad Kodiak vara tillgänglig i närheten. En begagnad kajak lämnar ju också lite pengar över för en torrdräkt.

Av Prijons modeller var det väl bara Marlin som hade varit ett alternativ. Seayak 520 HV såg ju annars fin ut, men enligt vad jag förstått skulle inte mina fötter ha rymts in.

Jag var idag och beskådade kajaken och beslöt mig för att köpa den. Premiärturen blir efter att isen gått i april och innan dess hinner jag ju träna lite i bassäng för att se hur mycket jag glömt av rollar och liknande.
 
Jag var idag och beskådade kajaken och beslöt mig för att köpa den. Premiärturen blir efter att isen gått i april och innan dess hinner jag ju träna lite i bassäng för att se hur mycket jag glömt av rollar och liknande.

Kul med egen kajak. Hoppas ni får många finfina turer tillsammans!

Och jag hoppas, precis som Ulf, att vi får se lika fina kajakbilder och kajakreportage som vi har fått se cykelbilder från dig!
 
Kul med egen kajak. Hoppas ni får många finfina turer tillsammans!

Och jag hoppas, precis som Ulf, att vi får se lika fina kajakbilder och kajakreportage som vi har fått se cykelbilder från dig!

Tack!

Jag ska nog försöka hitta på något system att ta bilder från kajak med, så månne det inte blir något sånt i bloggen också.
 
om du får dåligt tag med benen i kodiaken så finns det längre och smalare benstöd som ger bättre grepp. vet ej i vilken kajak det används. men kika på prijon.de så kan du hitta dom bland reservdelar. det blir stor skillnad i grepp.
 
Ok, ska kolla benstöden i något skede. De var inte monterade när jag provsatt den och en snabb test visade att originalbenstöden inte passade värst bra.
 
schenkelpolster prilite und laminierte boote nr 90001520 (tror jag)
i prijons tyska reservdelslista.
http://www.prijon.com/downloaduebersicht/downloadbesucher/index.html
kolla på:ersatzteile wanderkajaks

måste ju självklart gå att beställa från dom 28 euro plus frakt från tyskland. det är möjligt att man måste ha med passande skruvar åxå. jag vet att när jag försökte sätta dom i nån av kajakerna så va skruvarna för korta. minns inte i vilken det va.
dom sitter väl som orginal i marlin prilite.

det blir klart bättre grepp för benen. har såna i min ena kodiak och flyttar gärna runt dom även till dom andra kajakerna. det blir en STOR förbättring. så det kan jag verkligen rekommendera
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Prijon Kodiak eller Grizzly ? Paddling allmänt 5
puckelsnook Tjockis-kajak - Prijon Kodiak eller Yukon Expedition Paddling allmänt 13
aizing Finish på Prijon Kodiak Paddling allmänt 10
frostic Hur "rolig" är Prijon Kodiak? Paddling allmänt 6
balogh Prijon Kodiak? Paddling allmänt 1
henmajvik Vem vet vad om Prijon Kodiak? Paddling allmänt 5
HäIge Köpråd Prijon Grizzly/Vento expedition Paddling allmänt 4
eyck Prijon Enduro 450 Paddling allmänt 0
Helgesnurra Prijon Marlin Paddling allmänt 0
Pirnilla Fråga Prijon Paddling allmänt 3
Ratatoskr Prijon Prilite SkegYak Tour LV vs P&H Scorpio MKII MV CoreLite X Paddling allmänt 1
elevkale Ang prijon Marlin prilite Paddling allmänt 2
Olof G Prijon Prilite Marlin lr Kajman Seeker lr..... Paddling allmänt 1
Tsunami Prijon Yukon med pisslukt Paddling allmänt 11
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Tommy W Alternativ till Prijon Yukon? Paddling allmänt 13
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
jpk Varför/varför inte Prijon? Paddling allmänt 11
Henke_P Prijon 505 el Seayak? Paddling allmänt 2
Alexander85 Laga Prijon-kajak? Paddling allmänt 8
malin1 Är Prijon Seayak bra? Paddling allmänt 1
kobben_se Sealion vs Prijon Seayak Paddling allmänt 3
johan5588 Köp av Havskajak....VKV vs. Prijon, tips !? Paddling allmänt 28
Eva_Lundgren Kajak Hjälp Prijon o Point Paddling allmänt 13
perdans Prijon 359 Combi ? Paddling allmänt 0
surfban Prijon paddlar Paddling allmänt 1
KillerKaninen önskar åsikt om Point65 crunch vs Prijon Paddling allmänt 1
minilove Prijon Seayak och kroppslängd/vikt? Paddling allmänt 1
P-A.M. Prijon Prelite Paddling allmänt 2
Macke27 Tips på "last" till Kajak Prijon Seayak.. Paddling allmänt 2
MikeMike Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 2
börje2 Prijon Millenium Paddling allmänt 1
ejø Prijon klær.. Paddling allmänt 3
niklasno Prijon Yukon Expedition??? Paddling allmänt 8
9174 Prijon Paddling allmänt 5
Björnb Hur stora fötter i Prijon Seayak ? Paddling allmänt 2
Michael Kajak-Prijon Millenium? Paddling allmänt 1
hdn Är Prijon bra? Paddling allmänt 3
Beslutsångest: Point65 eller Prijon seayak Paddling allmänt 6
Hudson Haak Prijon Paddling allmänt 3
Prijon Yukon Expedition Paddling allmänt 0
kindla Omdömen om Prijon seayak Paddling allmänt 1
Prijon Seayak,eller.. Paddling allmänt 1
Biped Kodiak eller Reval Paddling allmänt 7
Merchoklad Kodiak? Paddling allmänt 4
rolekl Erfarenhet från Folbot Aleut/Kodiak?? Paddling allmänt 1
HjalmarGL Bergans Ally, tips ang 16,5 eller 17? Paddling allmänt 7
Fiskens Uppblåsbar eller med ram? Paddling allmänt 25
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.