Praktiskt problem - att gå på toa på fjället

Det finns kanske ytterligare fördelar med frilufts-Kilten! förutom mindre tyg = lättare och bättre ventilation.
Till nackdelarna hör kanske att ens ädlare delar blir mer utsatta för mygg....

Det finns alltid många aspekter på en fråga även skit frågor :)
 
Nämen... Byxorna ska så klart inte hela vägen ner utan man låser fast dem i knävecket så klart ;) Då har man full koll på dem och kan ha relativt brett mellan fötterna. Känner man sig ostabil kan man ha fötterna något förskjutet i "framåt-bakåt-led". Ytterligare en stabilisator är att lägga ryggsäcken en bit framför sig och ha den inom grepphåll. En normaltung vandringsryggsäck borde kunna funka som stopp-/drivankare...

Den föreslagna metoden kan bli problematisk för UL-vandrarna ;)

Mvh /Joel
 
Balansen försvåras genom att man inte kan huka så bredbent som man behöver för att få en bra balans, utan man tvingas att "låsa" lårmusklerna i en form av fristående "jägarvila". Detta är tröttande, och skapar en del problem.

Jag som då aldrig haft problem måse vara både vältränad och ha en bra balans. Inte illa för en kille som aldrig satt sin fot på gymmet och väger för mycket...
 
Kul tråd.
Angående nr 1 i samband med nr 2 så är ju själva rörinstallationen för den manliga delen av befolkningen mycket ljusterbar. Man kan med ett enkelt handgrepp vinkla själva ventilen i maximalt bakåtläge (ca 210 grader). Hur den exakta vinkeln är för det täckta könet är har jag tyvärr inte gjort någon ordentllig fältsudie om.
 
Varför blir alltid bajstrådarna så långa? Med risk att någon redan gett de tips jag ger måste jag på grund av tidsbrist bli tvungen att inte läsa hela tråden. Här är mina tips som vanligt från egen erfarenhet:
1: När du på natten liftat och trott att du satt upp tältet i skogen och vaknar skitnödig med ett dagis på ena sidan, kolonilotter på den andra, väg 46 på tredje och en välanvänd cykelbana i fjärde vädersträcket: Gräv en grop i absiden. Gör det du måste, täck över och fortsätt morgonen som vanligt. På grund av aromatiska kolföreningar och dess biproduker kan det vara bra att kunna komma ut i friskluften så snart som möjligt. (Oj- kanske inte finns så många dagis på fjället men ni fattar grejen).
2: När du inser att din vattentäta påse till toapappret inte är så vattentät efter en fin vårvinterdag och toalettpappersmängden måste ökas för att det till pappersmassa omvandlade pappret inte säkrar dina fingrar från att halka in i organiska biprodukter: Nästa tur tar du en bågfil och sågar isär en rulle hushållspapper. Det är våtstarkt och ska inte spolas ner i vattentoaletter.
3: När det blåser 15m/s och du har grävt ner dig för en ofrivillig vilodag: Gräv en latringrop i snön. Det finns inget härligare än att tarva i lä! Dessutom är det lättare att tända eld på pappret och vem vill hitta en latrinhög i våren? Nej, gräv ner till backen, stoppa i dig några blåbär. Kanske har du tur och hittar en sten att dölja dina behov med.
4: När jag var ute som mest försökte jag experimentera med mat som skulle ge fekalier som är så lätta som möjligt att torka bort. Det är hardcore!
5: Det går utmärkt att torka sig med hårdkramad snö eller växtdelar. Som någon sa fryser man aldrig just när man sitter på huk.
 
Kul tråd.
Angående nr 1 i samband med nr 2 så är ju själva rörinstallationen för den manliga delen av befolkningen mycket ljusterbar. Man kan med ett enkelt handgrepp vinkla själva ventilen i maximalt bakåtläge (ca 210 grader). Hur den exakta vinkeln är för det täckta könet är har jag tyvärr inte gjort någon ordentllig fältsudie om.

Det beror på hur rörlig personen är i höftpartiet. Visst kan kvinnor ståkissa!
 
2: När du inser att din vattentäta påse till toapappret inte är så vattentät efter en fin vårvinterdag och toalettpappersmängden måste ökas för att det till pappersmassa omvandlade pappret inte säkrar dina fingrar från att halka in i organiska biprodukter: Nästa tur tar du en bågfil och sågar isär en rulle hushållspapper. Det är våtstarkt och ska inte spolas ner i vattentoaletter.
Tack! Suveränt tips, som löser många fler problem än trådens! Att jag, som brukar såga upp mina skisspappersrullar på precis detta sätt, inte kommit på knepet är ju nästan skamligt.
 
Varför blir alltid bajstrådarna så långa?

varför inte - det är något som varenda människa på jorden har eller kommer att ha relation med och vet hur det kan bli när det inte går som tänkt ;-) sedan är det ganska roligt när människor försöker beskriva den här skitverksamheten utan att nämna dess rätta namn ;-).

5: Det går utmärkt att torka sig med hårdkramad snö eller växtdelar. Som någon sa fryser man aldrig just när man sitter på huk.

För en sönderskiten och söndertorkad bak pga. rännskita och i rätt marker så är mjuk nästan våt grön (och även vit) mossa bland det juvligaste man kan torka sig med i 'pappersväg', rent blir det och man är betydligt fräschare baki efteråt än att försöka med sandpappret till toalettpappret för den stackars ömma baken. Och det är lätt att gömma bevisen efteråt också, utan bränning.
 
Öh, tar jag fel eller är det bara män som ställer sig frågan hur man gör?
Ja, du vet ju hur det är med den där simultanförmågan att kunna göra flera saker samtidigt och här blir det riktigt svårt.

1: Hålla balansen.
2: Hålla reda på brallorna.
3: Styra strålen utan att fylla skorna.
4: Krysta.
5: Stånka.



Teknikern - som gjort lumpen och lekt mycket i terränglådan och inte ser problemet i att skita i det fria.
 
Jag önskar jag haft det i bilder, men, enklast om man saknar papper är att rota lite i fickorna, säkert finns någon liten lapp glömd.
Den viker man två gånger och river av den spets som blir. SPARA DEN.
Veckla upp lappen och du finner ett hål lagom att trä in långfingret i.
Nu torkar du dig som vanligt, dvs långfingret agerar papper.
Vik lappen kring fingret, dra av skiten.
Ta den lilla hörnlappen och använde spetsen till att peta rent under nageln.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Det var 2019 som Oskar Normelli bestämde sig för att resa till Norge och bestiga Galdhøpiggen, Nordens högsta berg. Iförd skor som han lånat av sin ...