Praktiskt problem - att gå på toa på fjället

En bild på kompismetoden finns här:
shit3.jpg


Finns det ännu fler metoder? :)

Min undran är hur kommer det att funka om de också vill slå en båge, själv kör jag oftast 1:an och 2.an samtidigt, här verkar massor av kläder vara i vägen :-S
Men det är kanske en skitsak...

Själv har jag alltid (än så länge) lyckats klara av det både i fjäll och lågland.
 
Att sätta sig på huk och släppa loss -är fortfarande det mest vanliga sättet här i världen. Trevligare än en skitig illaluktande toalett är det också. Loo with a view!

Massa remmar runt trädstammar, halvsittande, sittande på trädstammar mm förstår jag mig inte på alls.

:)
 
Var glad och sitt!

:O
Jag skall erkänna att jag är helt fascinerad - tydligen har jag missat något viktigt. Inte på alla decennier av mitt uteliv insett att här fanns en närmast existentiell fråga att lösa.
Är det inte bara att huka sig som folk gjort den senaste halva miljon åren?[/QUOT

i New Zealand är det inte bara att huka sig minsann...

https://alpineclub.org.nz/product/poo-pots

(klicka på Poo Pot instructions)

Ciao!

Uffe
 
TS:ns frågeställning är sannerligen överraskande. Tydligen har evolutionen nu kommit till en punkt där vi har hittat Higgsbosonen och där vi vet hur det ser ut på Mars men där västvärldens unga män inte längre vet hur man avslutar matsmältningen utan infrastruktur eller tekniska hjälpmedel.

Nej, nu ska vi ta det här lite vetenskapligt! :)


Methods for Pooping in the Woods av some.dude på Flickr

Full squat aka hukningsmetoden kommenteras mycket träffande så här:


För en del karlar verkar det finnas en undermedveten psyk-spärr emot att bara huka sig ner. Det är fascinerande, eftersom det är den absolut naturligaste och bokstavligen mest näraliggande metoden. Energisparande och avslappnad.
Köksbordspsykologer, fram med förklaringsförsök! Är det för omanligt att huka sig ner?

Det saknas bara kompismetoden och luta-ryggen-mot-trä/sten-metoden.

En bild på kompismetoden finns här:
shit3.jpg


Finns det ännu fler metoder? :)

5 latriner av 5 möjliga!

Angående att sitta helt.
Beroende på klädsel, anatomi, balans, avföringssort,mm. föreligger viss risk för kontaminering av byxor och kängor om man sitter helt.
Knäböj/halvsittande erbjuder helt klart större kontroll, om än mer ansträngande.

Känns lagom riskabelt att pröva en ny metod när det är flera mil till närmaste par rena byxor :)
Får man in snitsen kan jag dock tänka mig att det är en bra ställning.

Mina fem korvören.
 
Om inga träd, stenar eller gropar finns tillgängliga så borde det funka om man slog upp tältet utan innertält. Väldigt privat och osynligt så gör man vad man måste, för att när allt är klart och nedgrävt riva sitt "tillfälliga" läger...
 
5 latriner av 5 möjliga!

Angående att sitta helt.
Beroende på klädsel, anatomi, balans, avföringssort,mm. föreligger viss risk för kontaminering av byxor och kängor om man sitter helt.
Knäböj/halvsittande erbjuder helt klart större kontroll, om än mer ansträngande.

Känns lagom riskabelt att pröva en ny metod när det är flera mil till närmaste par rena byxor :)
Får man in snitsen kan jag dock tänka mig att det är en bra ställning.

Mina fem korvören.
Vilken tråd... :cool:
Naturligtvis tippar man överkroppen lätt framåt, så fixar sig både balansen och ett betryggande överhäng åt andra hållet ;):
Sen är det väl ingen som går helt ner, hur fasen orkar man vandra om man inte orkar hålla ställningarna en kort stund?

Nä, jag tror som sachsaren mer på Freud, eller helt enkelt att grabbar, särskilt de övertränade, ofta är rätt mycker mer klumpiga och stela än vi tjejer xD.
Minns hur chockad jag var, när jag insåg att min styrketränande lillebrorsa inte kunde sitta med raka ben utan att falla bakåt, och inte heller gå ner på huk med hälarna kvar i golvet - det spände för mycket i de biffiga vadmusklerna. Tacka fan för att det inte går att hålla balansen...
 
:O
Jag skall erkänna att jag är helt fascinerad - tydligen har jag missat något viktigt. Inte på alla decennier av mitt uteliv insett att här fanns en närmast existentiell fråga att lösa.
Är det inte bara att huka sig som folk gjort den senaste halva miljon åren?

haha kanske, men är man vig som ett kylskåp och har balans som bambi på hal is så kan man behöva finurligare metoder. Jag har trots detta ganska stora erfarenheter av stå-toalett och vet att detta kan vara komplicerat och tar gärna stöd av vägg eller vad som finns till hands i en sådan situation
 
TS:ns frågeställning är sannerligen överraskande. Tydligen har evolutionen nu kommit till en punkt där vi har hittat Higgsbosonen och där vi vet hur det ser ut på Mars men där västvärldens unga män inte längre vet hur man avslutar matsmältningen utan infrastruktur eller tekniska hjälpmedel.

Nej, nu ska vi ta det här lite vetenskapligt! :)


Methods for Pooping in the Woods av some.dude på Flickr

Full squat aka hukningsmetoden kommenteras mycket träffande så här:


För en del karlar verkar det finnas en undermedveten psyk-spärr emot att bara huka sig ner. Det är fascinerande, eftersom det är den absolut naturligaste och bokstavligen mest näraliggande metoden. Energisparande och avslappnad.
Köksbordspsykologer, fram med förklaringsförsök! Är det för omanligt att huka sig ner?

Det saknas bara kompismetoden och luta-ryggen-mot-trä/sten-metoden.

En bild på kompismetoden finns här:
shit3.jpg


Finns det ännu fler metoder? :)

haha mycket bra och vetenskaplig problemlösning, det gillar jag
 
toalett

På en scouthajk på Vassi med 40+ deltagare tre nätter så körde vi ett yttertält med en latrintunna och en urinseparerande insats, funkade bra.

jag kan säga att de gäng som skulle gå på topptur som jag mötte när jag åkte Telis ner med en 15 kg latrintunna i var hand såg lite förvånade ut, "vad har du med dig?", "det är bara två tunnor skit";-)
 
Öh, tar jag fel eller är det bara män som ställer sig frågan hur man gör? Sicka problem ni har... En annan är ju van att huka. :)

I egenskap av medlem av det sitt- och hukkissande könet kommer härmed några experttips:

Fötterna bör placeras brett isär. Helst ska de placeras någon centimenter upphöjt i förhållande till marken där emellan. Små gräs- eller mosstuvor duger bra att sätta fötterna på om marken är allt för jämn.

Kanske finns de som undrar hur lårmusklerna ska orka och om det krävs speciellt långa hälsenor för att lyckas. Men för att maskineriet där bak ska fungera kan ju inte musklerna vara spända. Istället för råstyrka tar vi således hjälp av balans för att finna punkten där vi har jämvikt i den vertikala linjen, sett i profil. För att göra det hänger vi helt enkelt kroppen på knäna. Alltså lutar vi överkroppen framåt. Bröstet kan nästan ligga mot låren. För att lyckas med det ska man INTE ha hälarna i marken, då blir det för mycket bakvikt - vilket innebär att vi får hålla uppe oss med råstyrka istället för med balans, och går det illa ramlar vi bakåt (och det vill vi inte...).

Det är alltså en mjuk framåtrullad "full squat" som gäller.

En viktig fördel med att inte ha varenda benmuskel statiskt spänd under den tid som det kan ta att i lugn och ro göra det som ska göras, är att vi vinner i rörlighet. Det blir lättare att parera för olika händelser såväl höjd- som sidomässigt. Det krävs absolut noll muskelstyrka för att huka på det här viset.

För den som istället tycker att slalomåkarpositionen verkar häftigare rekommenderas olika övningar i "krigarens position". Och för dem som vill ha hälarna i marken rekommenderas övningar i "hunden". Det är alltså yoga som gäller! :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tholedo Sarek Juli 2020 - Vatten & Snö problem? Fjällvandring 3
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Swift Problem boka SJ - Länstrafiken BD Fjällvandring 2
Valpish Töfsingdalen vecka 44. Problem! Fjällvandring 1
snurte Problem att boka sommarens tågbiljett Fjällvandring 2
fjallenv34 Problem under vandring Fjällvandring 8
MaDe Problem med Lundhags Scout kängan Fjällvandring 23
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
fjällfare Unna Räitavaggi/Sielmavaggi-Utmaning men utan problem Fjällvandring 0
skuggarvet problem med tillbaka resan från Kiruna! Fjällvandring 10
Almquist Sulkants problem Fjällvandring 0
majja problem med fötterna... Fjällvandring 10
plp Problem med fötter. Angående att gå in kängor. Fjällvandring 21
kungsleden båt längst kungsleden=problem? Fjällvandring 4
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 12
Apelsinjos Vistasdalen - gå i vilken riktning? Fjällvandring 17
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
suxxid Gå runt/vada över vattendrag längst Kungsleden Fjällvandring 35
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ulfbn Låptåvagge - kan man gå på södra sidan? Fjällvandring 6
vandrafjäll Idag förväntas nordtoppen gå om sydtoppen Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
chudibap Två rookies vill gå Padjelantaleden och söker tips! Fjällvandring 7
pelleestborn Från Abisko till Treriksröset utan att gå in i Norge? Fjällvandring 8
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
lorenzr Gå från Teusajaure till Suorva över Nieras Fjällvandring 14
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
bombuspolaris Tid att gå från Abisko Fjällstation till Abiskojaurestugorna? Fjällvandring 4
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
såg Vilken väg är lättast att gå från Abisko till Nikkaluokta eller tvärtom Fjällvandring 5
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
HerrLoe Gå Abisko-Singi V.24 Fjällvandring 84
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
brigas Gå bort sej i fjällterräng Fjällvandring 3
Patrik_L Måste man gå ner i Kårsavagge? Fjällvandring 1
Träskpaddan Gå på tur i Norge Fjällvandring 2
zzeezz Hur sent kan man gå? Fjällvandring 7
Mx Lzr Smidigast gå Kungsleden söderut eller norrut? Fjällvandring 14
zzeezz Gå med snöskor. Hur snabbt? Fjällvandring 24
Kan man gå från Kitteldalen till östra leden Fjällvandring 2
punchdrunk Kan man gå mellan Unna Allakas och Riksgränsen på en dag? Fjällvandring 10
saraholvid Alternativ till att gå genom Ladtjovagge till Nikkaluokta Fjällvandring 4
BeatriceK Vilka skall gå/springa Fjällräven Classic 2008? Fjällvandring 7
-vickan- Hur lång tid tar det ca att gå upp till Keb? Fjällvandring 11
BeatriceK Fjällräven Classicmedverkan verkar gå om intet, biljetterna slut :-( Fjällvandring 6
YlvaB 10-åringar till Kebnekaise, hur långt orkar de gå? Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.