Pot cozy/grytvärmare
- Trådstartare Damberg
- Start datum
Tänkte göra egna och håller som bäst på att kolla olika material. Många på nätet använder ett material som kallas för Reflectix och som är aluminium belagd bubbelplast. Lär ha mesta isoleringsförmågan per gram av alla material på marknaden:
Min grytmys är inte heltäckande och jag har inget behov av en heltäckande så länge jag inte är ute i vinterförhållanden.
Portabel blir den genom att den passar perfekt runt kokkärlet.
Sedan har jag även en påse runt alltihop för att hålla allt på plats.
//Peter
Min grytmys är inte heltäckande och jag har inget behov av en heltäckande så länge jag inte är ute i vinterförhållanden.
Portabel blir den genom att den passar perfekt runt kokkärlet.
Sedan har jag även en påse runt alltihop för att hålla allt på plats.
//Peter
Kan man inte köpa/ta lite bubbelplast som man har över och tejpa med aluminiumtejp? Jag undrar dock om inte plasten smälter i kontakt med värmen. Får du tag på den riktiga kan jag köpa en bita av dig ;-)
Jag har flera olika grytmysare, bland annat en av bubbelplast. Men jag tycker liggunderlag funkar bäst eftersom det ger stadga. Den av bubbelplast viker sig lätt när man ska försöka få i grytan.
Det kan nog funka men alu-tejpen är varken gratis eller särskilt lätt. Undrar även om inte det tjockare aluminium skiktet leder bort mer värme än den reflekterar tillbaks in i kärlet.
Det enda jag kan säga är att min cozy fungerar utmärkt under mina förhållanden och aluminiumtejpen har jag för att liggunderlaget inte skall smälta.
Är man rädd för att den leder bort värmen för mycket så räcker det ju att bara täcka insidan på cozyn med tejp. Då leds inte värmen vidare till utsidan av den (som den ju gör på min modell).
//Peter