Polisen ska stoppa tjuvjägare i Arjeplog med hjälp av drönare

Är det inte enklast att besluta att det inte ska finnas några Vargar i Renbetesområden och följa det genom att bevilja skyddsjakt med vändande post om dom dra sig dit ? :)
 
Tror du att den där typen av argument bidrar till en givande debatt om vargjakten?

Jag tycker nog att det är ett relevant inlägg i debatten, det man kan säga om den ibland låga nivån på debatten kring Varg beror mestadels på att bevarandesidan valt att lägga ribban på den nivån och det är tyvärr bara att beklaga.

Sen Nermander ska man heller inte när ens egna argument inte håller eller tryter förväxla det med att "debatten håller låg nivå", det är i så fall bättre att försöka ta till sig hur det fungerar i verkligheten. :)

Eller sitter du kanske på några "breaking news" eller nya forskningsrön i sakfrågan angående att Renskötande Samer och andra kreatursägare inte skulle stora problem när det kommer in Varg som dödar och lemlästar deras djur ?

Mig veterligen gäller detta problem i högsta grad fortfarande även om bevarandesidan ofta visar väldigt lite förståelse för detta, kanske är det urbanisering skapat ett förståelsegap som är svårt att överbrygga ?

Föga förvånande i så fall då acceptansen till att ha Varg störst där dom inte finns, dvs Stockholm och andra Storstäder .....även om acceptansen även där är stadigt minskande över tid.
 
Senast ändrad:
Frågan är ju om svaret på lösningen är att skjuta av alla vargar.

Att problemet har ökat på senare tid beror ju bara på att vargen nästintill utrotades förut. Jämför man med hur rennäringen har det idag med hur de hade det för 200 år sen så är jag rätt övertygad om att de har det mycket bättre idag.

Tittar man på kartan på den här sidan så ser man ju att uppe i norr är det rätt dåligt med varg

Sitter du på några nya forskningsrön som visar att vargpopulationen har ökat i övre halvan av landet?
 
Frågan är ju om svaret på lösningen är att skjuta av alla vargar.

Som stryker runt Renflockar och andra tamdjur för att döda och riva sönder dom ?
Ja, det skulle man har rätt att göra direkt.

Att problemet har ökat på senare tid beror ju bara på att vargen nästintill utrotades förut. Jämför man med hur rennäringen har det idag med hur de hade det för 200 år sen så är jag rätt övertygad om att de har det mycket bättre idag.

Med Vargfrågan och att få skjuta dom Vargar som stryker runt och riskerar döda deras renar i dagsläget ?
Nej sanningen är nog snarare tvärt om, för tex hundra år sedan var det skottpengar på bland annat Varg.

I dag få man försöka söka tillstånd som den empatiösa bevarandesidan inte sällan försöker överklaga och krångla med för att förhindra/fördröja till Renarnas lidande.

Tittar man på kartan på den här sidan så ser man ju att uppe i norr är det rätt dåligt med varg

Det ska det vara, vi har ju Regerings beslut på att renbetesområden inte ska hålla några Vargrevir, även om bevarandesidan jobbar med näbbar och klor för att försöka få till stånd med Vargrevir i Jämtland.

Samebyar överklagar beslut om vargrevir i Jämtland - P4 Jämtland | Sveriges Radio

Sitter du på några nya forskningsrön som visar att vargpopulationen har ökat i övre halvan av landet?

Svar ja, det gör jag.

"Vargen ansågs vara utrotad i Sverige på 1970-talet"
Fakta om varg - Naturvårdsverket (naturvardsverket.se)

Från nära noll runt 1970 till det du kan se på din egen länkade karta i dag, du har ju förresten redan själv svarat på din fråga i dina inlägg även om du inte förstått det. ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.