Polisen ska stoppa tjuvjägare i Arjeplog med hjälp av drönare

Jag vet inte vad vargkramkare tycker.

När jag växte upp var det ingen i min omgivning som hade sett varg, björn, lo, utter, örn eller bäver.
Att man nu kan träffa på dessa i våra marker anser jag vara positivt, ja till och med något av det bästa som skett under min levnad.

Att man dessutom i stora delar av landet kan träffa på vildsvin är ju ganska oväntat för mig, som läste Asterix i min barndom.

Den moderna människan har tagit sig rätten att göra som hon vill. Till många ursprungsfolks förtret.
Vem bestämmer vad som är vargens "naturliga" beteende. Det verkar inte vara vargen i alla fall. Och ursprungsfolken är inte tillfrågade.
Nej, de som vet vad som är "naturligt" för vargen verkar vara just de som till varje pris vill bli av med just vargen.

Rent generellt tycker jag att vapenlicensen skulle dras in per automatik, och vapnen beslagtas, för alla som propagerar för jaktbrott.
Jägare som sköter sig har jag inget emot, inte ens om dom lagligt skjuter en varg.

/John
 
Den moderna människan har tagit sig rätten att göra som hon vill. Till många ursprungsfolks förtret.
Vem bestämmer vad som är vargens "naturliga" beteende. Det verkar inte vara vargen i alla fall. Och ursprungsfolken är inte tillfrågade.
Nej, de som vet vad som är "naturligt" för vargen verkar vara just de som till varje pris vill bli av med just vargen.

Vänd på det i stället.
Den moderna människan har med sin urbaniserade syn på hur saker bör funger till ursprungsfolks förtret tvingat dom att (i vissa fall) ta till olagligheter för något som tidigare har varit en självklarhet, att skydda sina Renhjordar mot Varg.

Det är ju därför vi skriver i den här tråden.

Sen måste du lära dig skilja på att vara för en fungerande skyddsjakt och licensjakt i skydds och viltvårdande syfte och att vara för utrotning, det är vitt skilda saker.

Problemet med den illegal jakt vi talar om skulle försvinna om dom fick ta bort Varg som närmade sig området där Renar hyses direkt, vi har ju dessutom Riksdagsbeslut att dom inte ska finnas där.


Rent generellt tycker jag att vapenlicensen skulle dras in per automatik, och vapnen beslagtas, för alla som propagerar för jaktbrott.
Jägare som sköter sig har jag inget emot, inte ens om dom lagligt skjuter en varg.

/John

Som väl är dras licensen in och vapnen beslagtas för dom som ängar sig åt illegal jakt, med vapeninnehav följer krav på god vandel.

Att straffa dom som "propagerar för jaktbrott" är ett ganska vitt begrepp och mig veterligen så är väl uppmana till brott inte lagligt, att däremot ha åsikter hur en viltförvaltning (miss)sköts och se följderna av det är inte olagligt om det var någon i den här tråden du hade i åtanke med den repliken.
 
Det blir ju betydligt billigare att övervaka stora delar av Arjeplog med drönare än att låta poliser patrullera runt på skoter eller i bil.
Sedan är ju frågan om det är lagligt när dom inte har sökt tillstånd för drönarövervakning. Inte lagligt enl. en jurist.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...