Polariserande kikare

Det finns antireflexbehandling på många kikare idag och den beläggningen är just polariserande. Om den sedan är så effektiv att man helt slipper reflexer när tittar ner i vatten vet jag inte.
 
Nej, inte riktigt

Att kikaren är antireflexbehandlad är ett sätt att minska reflektionsförlusterna i kikarens glasytor, det är INTE ett polariserande filter och påverkar INTE eventuella reflexer i vattenytan. Jag har aldrig sett kikare med polariserande filter så ett sätt är att köpa ett (två blir det väl iofs) avsett för kameror och sätta framför kikaren.

Mikael
 
2 steg.

Ett polfilter stjäl 2 steg, altså släpper bara igenom 1/4 av ljuset. Jag tror att en sådan kikare skulle bli mörk. Håller med ovanstående om att det enklaste nog vore att sätta dit egna filter, då kan du ta av dom om du behöver bättre ljus, t.ex. för att kolla på fåglar.

Polfilter har ingenting med antireflexbehandling att göra.
 
linjärpolariserade filter

Hej!

I moderna kameror krävs cirkulärpolariserade filter för att autofokusen ska fungera. Tidigare användes linjärpolariserade filter. Det finns säkert en massa sådana filter som ligger oanvända och borde gå att få tag på billigt. Jag har nog själv något liggandes i en låda. Problemet är väl att de ofta är lite väl stora (och otympliga) för en kikare.

// Fredrik
 
kompaktkikare avses... bökigt att bygga själv inbillar jag mej. Inga sparvar - bara röding vill jag se i kikaren :)
 
Hej!

Jag kommer köpa polariserade linsskydd till ett par av mina kikarsikten. Du finner dem hos bl.a. torsbohandels.com sök på fritextsökning, linsskydd så kommer du rätt.
Ev. kan det vara svårt att hitta några om passar till riktigt små kikarlinser om det är kompaktkikare som gäller. Du får prova och mäta helt enkelt. Här är lite fakta som Torsbo handels ger:

"Fabrikat Weaver
Benämning Polar Caps - Polariserande linsskydd
Info Polariserade Linsskydd där grundfärgen ändras med ett enkelt handgrepp. Enkel tryckknapp för snabb öppning av skyddet. En mjuk, mycket slitstark och skonsam gummiring möjliggör utmärkt passform på marknadens allra flesta Kikarfabrikat. Gummiringen håller damm och smuts borta även i sträng kyla. Skydden slipade på så sätt att Parallaxen ej påverkas. Finns i 18 olika storlekar angivna från A-W vilket täcker en Objektivdiameter från 25,4 upp till 76,2mm.
Pris Torsbo 125.00"

Lycka till med fisket!
Christer
 
Nikon har!

Till några av Nikons kikare, tänkta för bl a sjöbruk, finns originalpolfilter just för att hantera överflödet av ljusreflexer i den miljön. I vart fall i broschyren från 2003 fanns det sånt.
 
Enklast är nog att införskaffa en "enögd" kikare och montera ett polfilter (kamerafilter eller från solglasögon) på den. Sen är det bara att vrida kikaren tills ev reflexer försvinner.

Olle
 
Julle; sa:
Enklast är nog att införskaffa en "enögd" kikare och montera ett polfilter (kamerafilter eller från solglasögon) på den. Sen är det bara att vrida kikaren tills ev reflexer försvinner.

Olle

Ett kamerafilter är roterbart och då behöver man inte rotera hela kikaren...

Är inte kikare gängade framtill vid "frontlinsen"?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.