Point 65 Nemo?

Hej jag är rätt sugen på att köpa en kajak och just Point 65 Nemo och sen så läste jag artikeln "Med kajak sju fjällsjöar runt" efter att hade sökt här på Utsidan efter Nemo på forumet och har några frågor angående den kajaken.
Jag har paddlat kajak någon gång för ca 10 år sedan och tycker nu att det skulle vara trevligt att ha en kajak som jag skulle kunna ge mig ut med ett par dagar (säg 3-4 dagar max med ultralätt utrustning) i Mälaren och möjligen skärgården någon gång men kommer denna att duga till detta? Det jag är ute efter är att kunna paddla någon mil (1 eller 2) och slå upp tält för att övernatta, lite som i artikeln. Jag är inte ute efter att plöja otaliga mil (som det ser ut nu) på en dag utan mer ta det lite lugnt och kanske gå i land för att fika eller liknande ett par gånger och njuta av naturen.
Jag vill inte köpa någon jättedyr kajak på en gång i och med att både Klättrar aktivt och gillar att vandra så jag är inte säker på om jag kommer få så extremt mycket tid för den, där av valet av Nemo för den är ju väldigt billig (öven den "dyraste" varianten med roder och diverse tillbehör) och liten/behändig. Jag är en rätt liten kille på 172 och ynkliga 57kg ;)
Så kommer den funka i Mälaren och möjligen i skärgården när det är fint väder ute? Hur är den att paddla när det är lite dåligt väder och blåsigt? Kan man paddla med den i Skärgåden när det blåser lite?
Det är lite sånna frågor som jag skulle vilja ha svar på. Det är möjligt att jag köper en annan kajak året senare om jag blir riktigt biten.
Så är det någon som äger denna kajak eller har testan den så är jag evigt tacksam för alla svar eller synpunker på hur denna ska användas eller i vilka miljöer som den fungerar i .

MvH Jakob

Vi har en

snarlik Point 65 som barnkajak.

Den funkar till det du vill göra. Men Mälaren har rätt långa distanser rakt fram paddling och då är det mera intressant med en lite längre och mer lättdriven låda än i skärgården där det ofta är mera krinkelikrok runt i arkipelager med små öar.

En kajak typ Nemo har helt klart fördelar i form av oömhet och billigt inköpspris och för ett fjälläventyr är den kanske utmärkt.
Att köpa en gammal begagnad glasfiberlåda är ett bra alternativ för det du beskriver att du vill göra. T ex en Trapper, Gillöga eller en f d klubbkajak.

Thure

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ok jag kanske ska köpa en Nemo till att börja med och använda i mälaren och om jag blir biten så köper jag mig en "riktig" kajak året efter?

En Nemo fungerar till det du skriver, men det finns en uppenbar risk att du kommer att tröttna väldigt fort. Att paddla 1-2 mil i en lastad Nemo ger inte mersmak. För samma pengar kan du få en äldre begagnad havskajak som håller värdet betydligt bättre (och då ingår paddel och kapell):
http://www.blocket.se/stockholm/Snygg_havskajak_7000___P_H_29169408.htm?ca=23_10&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Havskajak_Avalon_Basic_29000853.htm?ca=23_10&w=3
(Jag har ingen koppling till annonserna.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips