Point 65 N Sea Cruiser - köphjälp

Hej.
Efter att ha tjuvläst på forumet då och då sen föra sommaren har jag förstått att här finns både kunniga och hjälpsamma personer. Jag är nybörjare och behöver lära mig massor...
Inför paddelsäsongen 2009 behöver jag lite råd angående Sea Cruisern. Följande frågor skulle jag gärna få respons på:

Jag har hittat en begagnad Sea Cruiser (kurspaddlad under en säsong) som går för 9500 kr, verkar detta rimlig förutsatt att skicket är ok?

Hur mycket slitage på skrovet ska jag tåla? Är vissa partier extra viktiga att besiktiga? VAd letar jag efter?

Har någon av er monterat lårstöd på en Sea Cruiser eller motsvarande? Funkar detta bra?

Jag är mycket tacksam för all input i ämnet!

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Hej Swandy

Tips !

Kolla att Du får plats med fötterna , däcket är rätt lågt.

Mina gympadojer av storlek 40 gick in att ha !

Hälsningar
Lennart

Sea Cruiser är väl Points toppmodell? Jag har paddlat den nån timma olastad på en platt sjö och jag gillade den verkligen. Bra stabilitet och ganska lättdriven. 9500:- låter ganska OK för den, dom är rätt dyra nya, brukar vara både roder och skedda. Det enda negativa var att däcket är lågt, för lågt för mina 45:eek:r. Jag paddlar i paddelskor, att trycka ner gympadojor i någon kajak över huvud taget kan man bara drömma om när man har 45...

Den kajak jag tittat på såg ut att vara i bra skick vid en snabb koll. Jag satt i och märkte inget av fotträngsel trots mina 44or. Ska känna efter extra nästa gång jag får chansen. Nypris verkar förresten vara 13-15000 vad jag kan se.

Tack för input så här långt

neggolärarn

Jag tycker det är dyrt om det är en PE-Kajak, begagnad...

det är ett pris som iaf några åf har tagit och alls inte för dyrt, PE kajaker har ett högt andrahandsvärde, den hade förmodligen varit några tusen dyrare om du hittat någon på blocket
Kajaken kommer i år att kosta som RS 15900

"neggolärarn"???

Det var väl ganska opåkallat!?

Jag håller för övrigt med om att priset framstår som högt - även om man tar hänsyn till vad en ny kommer att kosta kommande säsong.
Skicket har förstås betydelse, men om den varit på kurs en säsong så är den förstås troligen både mer paddlad, lite ovarsammare hanterad än en privat kajak.

Men då finns det väl andra alternativ, allt är ju en fråga om tillgång och efterfrågan.

det är ett pris som iaf några åf har tagit och alls inte för dyrt, PE kajaker har ett högt andrahandsvärde, den hade förmodligen varit några tusen dyrare om du hittat någon på blocket
Kajaken kommer i år att kosta som RS 15900

Hade reaktionen varit densamma om frågan gällt en annan kajak? Det kanske är du som är säljaren?

Jag tycker bara det är ganska fräckt att ta in en kajak för 4-5000 spänn(eller 7000 när agenten tagit sin del), låta folk åka rutschbana med den i ett år och sedan sälja den med 30-40% marginal. I min värld är det på gränsen till oetiskt...men jag har ju ett vanligt jobb och har råd att vara lite "neggo". mina studenter brukar förövrigt säga jag är positiv och uppmuntrande...?

D.

Jag har inget med kajaken i fråga men...
...kan inte låta bli att ge lite input. Som kayakwave är inne på så är marginalerna inte "skyhöga" på kajaker. Kajakerna som åtminståne mitt företag använder på kurser brukar vara i väldigt gott skick efter en säsong pga att vi bla lär ut hur man sköter om utrustningen (dessutom är ju en instruktör med hela tiden)...hyrbåtarna brukar därmed kunna slitas betydligt mera under säsongen.

Härmed är debatten avslutad för min del.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips