PLB-nödsändare – ny eller byta batteri?

Jag har sen länge en PLB som nödsändare som en trygghet när jag är ute på sjön/is, fjället och i skogen, antingen i grupp eller ensam. Tycker PLB:n är en mycket säker och praktisk lösning som då inte kräver abonnemang (men registrering) samt att larmet går till JRCC i Göteborg.

Min nuvarande PLB, ACR Resqlink + är färdig för pensionering(?) efter 6 års flitigt användande. Den funkar fortfarande (finns test-larm) men jag vill vara säker på att den gör det nu inför den stundande skridsko-säsongen. Batteri-byte verkar kosta ganska mycket (2300 kr) så jag funderar på en ny.
  • Vad tycker ni om den slutsatsen?
När det gäller nyköp så verkar utbudet ha blivit mer begränsat än när jag köpte min ACR. Resqlink finns inte längre på den svenska marknaden? De PLB jag hittar som lämpliga för mitt ändamål och som säljs i Sverige är :

  • Ocean Signal RescueMe
  • Mc Murdo Fatsfind 220

  • Är det någon som har omdömen / erfarenheter av dessa så vore det intressant att få del av?
    20210922_130414.jpg
 
Senast ändrad:
Jag har även en ACR ResQlink + som det är dags för batteribyte på. Jag kommer satsa på att byta batteri, priset jag fått är ca 1800kr inkl moms.
 
Haft en McMurdo Fastfind 220 sedan 2016, inga konstigheter, känns rejäl, inte jättestor att bära med sig.
Har som tur är inte behövt ta reda på hur den funkar men batteritestknappen visar fortfarande fullt (tror batteritiden någonstans angavs till 6 år, dags att kolla upp det där snart)
 
Jag har även en ACR ResQlink + som det är dags för batteribyte på. Jag kommer satsa på att byta batteri, priset jag fått är ca 1800kr inkl moms.
Får man fråga var du fått det priset? Om man måste skicka PLPn tillkommer väl frakt? Lämnar företaget någon garanti på hur länge batteriet räcker? Men med det priset så låter det som ett vettigt alternativ.
 
Jag köpte min PLB från Telemar AB, nu Marlink AB. Det är dessa som jag frågat om offert på batteribyte. Då de är en auktoriserad återförsäljare och service verkstad skall ju garantin på det nya batteriet vara minst 6 år som original. Har förstått att de byter datumstickern på baksidan av PLB's vid batteribytet för att dokumentera och garantera detta.
Serviceverkstaden ligger tydligen i Malmö.
 
Jag köpte min PLB från Telemar AB, nu Marlink AB. Det är dessa som jag frågat om offert på batteribyte. Då de är en auktoriserad återförsäljare och service verkstad skall ju garantin på det nya batteriet vara minst 6 år som original. Har förstått att de byter datumstickern på baksidan av PLB's vid batteribytet för att dokumentera och garantera detta.
Serviceverkstaden ligger tydligen i Malmö.
Tack för svar och då tillkommer det bara frakten? Det företag jag kollat är Serviceport i Göteborg
 
Serviceport känner jag inte till, och enligt hemsidan verkar de bara lista McMurdo Fastfind och inte ACR? Tittar du på återförsäljare som ex Watski listar de Telemar som kontakt för ex batteribyte.
I mitt fall bor jag i Göteborg, så lämnar min PLB till kontoret där så ombesörjer de ev transport till Malmö internt. Jag har ingen brådska så kan vänta några veckor till det är klart då jag främst använder PLB's som säkerhet vid ex fjällvandringar.
 
Serviceport känner jag inte till, och enligt hemsidan verkar de bara lista McMurdo Fastfind och inte ACR? Tittar du på återförsäljare som ex Watski listar de Telemar som kontakt för ex batteribyte.
I mitt fall bor jag i Göteborg, så lämnar min PLB till kontoret där så ombesörjer de ev transport till Malmö internt. Jag har ingen brådska så kan vänta några veckor till det är klart då jag främst använder PLB's som säkerhet vid ex fjällvandringar.
När jag köpte min ACR 2015 var det i en marin-butik i Stockholm, då jag ofta var där genom jobbet. Service Port i västra Frölunda som då hette något annat tror jag, servade då ACR. Priset jag angav var deras på McDonalds Murdo fastfind enligt deras webb. Jag inte frågat dom om ACR nu och dom kanske har slutat med det också ?
 
Jag har en ACR Resqlink + där batteriet gått ut med ett par års marginal, tänker byta det själv. Det ska vara tre stycken seriekopplade CR123A litiumbatterier, 3x3v=9v spänning. Finns instruktioner på Youtube hur man gör (typ skruva bort några skruvar, sätt in nytt batteri, skruva ihop och testkör). Hittade ett batteripack som borde funka på nedanstående länk. Eventuellt måste kontakten lödas om. Har inte gjort bytet än men snart...219 kr ink frakt.

https://www.stgeorge.se/extra-5-ars-batteri-till-sparsandare-northtracker-scout.html

 
Senast ändrad:
Har nu bytt batteri i min ResQLink+. Innan jag bytte körde jag de två testprocedurerna och de indikerade att batteriet var ok och att GPS:en fungerade. Batteriet var knappt två år över "bäst före datum". Man öppnar enheten med två skruvar, batteriet sitter löst och kontakten tas enkelt bort. Det nya batteriet hade inte riktigt samma kontakt men tog den gamla och lödde på den, satt krympslang över lödningarna.
När det nya batteriet var på plats körde jag om testen och fick ok.

20211219_220440.jpg

20211219_160957.jpg

20211219_161303.jpg
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.