Plastkilar för den viktmedvetne klättraren!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det är sant!

Jag har firat av från en plastkil en gång då jag inte kom upp!
Har för mig dom var köpta i Ukraina och hade samma form som DMM:s wallnuts och funkade fint. Kom ej ihåg vad dom höll för men tror det var samma som aluminium kilar.

Med vänliga hälsningar

Kaj

Jag har också sett plasthexorna förr, men kilarna var nåt nytt och verkar stämma helt in på Kajs beskrivning. De frågetecken jag ser är hur de pallar slitage men framför allt hur de pallar kyla och om man ger dem ett par ordentliga smällar med hammaren på isyxan?

Plastkilar är inget nytt påfund:

forrestnutsxs.JPG

(Den blåa kilen är en Forrest Foxhead Plastic från 1970).

Man kan lära sig mycket om gamla kilar i Stéphane Pennequins artikel "The Nuts Story":

http://www.needlesports.com/nutsmuseum/nutsstory.htm

Hehe, det är när man ser sånt som det som finns i den här artikeln som man påminner sig hur korkat det är att fundera över nya säkringsmodeller; det är inte mycket som inte redan är provat - och förkastat...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips