Plast eller aluminiumflaska för bränsle

Inför min kommande vandring ska jag ha med mig 3 liter fotogen. För att spara vikt funderar jag på om man kan bära fotogen i plastflaskan som den är i när jag köper den, eller om måste ha den i för ändamålet avsedd aluminiumflaska (t.ex. SIGG, Primus eller MSR).

Själva pumpen (KAP) sitter på en MSR 3dl flaska av aluminium, så frågan handlar altså om förvaringsflaskorna.

Hur gör ni?

/K
 
Bränsleflaska

Jag har prövat endel olika flasklösningar för samma användningsområde som du. För min del funkar Trangias säkerhetsflaskor i plast bäst, något tyngre än Sigg men med en klart bättre kork. lätt att hälla ur utan spill den har backventil också och billigare än Sigg. 1 liters flaskan igger på ca 100kr.
 
Hur funkar en vanlig PET-flaska? Kunde vara smidigt att förvara bensin i en sån och sedan bara tanka den riktiga flaskan.
 
tingdahl; sa:
...För att spara vikt funderar jag på om man kan bära fotogen i plastflaskan som den är i när jag köper den, eller om måste ha den i för ändamålet avsedd aluminiumflaska (t.ex. SIGG, Primus eller MSR)...
/K

Jag antar att du mena de "klara" PET flaskorna, i så fall borde det inte vara något problem så länge du tänker på att inte misshandla flaskorna allt för mycket. Visst KAN dom kanske spricka om en flaska trycks ihop men jag tror inte det är någon fara.

En "riktig" bränsleflaska är väl byggd för att tåla trycket och därigenom överdimensionerad för att bara frakta bränsle.

Själv anväder jag alu flaska eller en gammal T-rödsflaska en detta beror på att vi köper fotogen i dunk.

/M
 
Vad menas?

Ursäkta, men vad menas med de 'klara' PET-flaskorna. Det finns (så vitt jag vet):

a) 1.5 liter PET-flaska som återanvänds (4kr pant)
b) 1.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (2kr pant)
c) 0.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (1kr pant)
 
Plast och bensin ingen bra kombination!

Mitt bästa argument för att inte använda PET:
Om dom inte håller tätt (kanske inte den tål bensin i en vecka utan börjar läcka lite i korken) så blir packningen en bra fackla. Dyrt!

Mitt näst bästa argument för att inte använda PET-flaskor:
Om bensin kunde förvaras på ett bra sätt så tror jag inte att man hade sålt kemiskt ren bensin i glasflaskor.

Min teori om varför det är så:
Plast ger lätt upphov till statisk elektricitet och bensin har en mycket låg flampunkt => risken är stor. I teorin kan det räcka att bensinen skvalpar runt för att ladda upp flaskan (om jag inte minns fel). Bensindunkar av plast är (har jag för mig) av specialplast för att minska risken för statisk elektricitet.


/Andreas


Var tvungen att gnugga en flaska i håret för att testa min teori. Hoppas att inte grannarna såg mig;). Resultat av testet: PET går att ladda upp!
 
nja...visst kan man ladda upp en petflaska..men jag är rätt säker på att den laddningen inte räcker för att antända något bränsle.
PET klarar bensin bra utan att ta skada, däremot vet jag inte hur korken och specielt tätningen i korken klarar bensin
*edit* är rätt säker på att du kan ladda upp aluminium mer än du kan ladda upp PET
 
Re: Plast och bensin ingen bra kombination!

ekis; sa:
Mitt näst bästa argument för att inte använda PET-flaskor:
Om bensin kunde förvaras på ett bra sätt så tror jag inte att man hade sålt kemiskt ren bensin i glasflaskor.

Min teori om varför det är så:
Plast ger lätt upphov till statisk elektricitet och bensin har en mycket låg flampunkt => risken är stor. I teorin kan det räcka att bensinen skvalpar runt för att ladda upp flaskan (om jag inte minns fel). Bensindunkar av plast är (har jag för mig) av specialplast för att minska risken för statisk elektricitet.


/Andreas


Var tvungen att gnugga en flaska i håret för att testa min teori. Hoppas att inte grannarna såg mig;). Resultat av testet: PET går att ladda upp!

Tänkte bara påpeka att jag inhandlat Alkylat-bensin i Sverige i plastdunkar. Testade din teori (med neddragna gardiner) om statisk elektricitet och alkylatdunken blev minsann laddad. Jag har även köpt "White Gas" runt om i världen och den har då varit i plastflaskor, samt en gång var det på PET-flaska. Den gången var vi lite skeptiska, men han släppte PET-flaskan i golvet för att visa att den minsann höll. Det var inte den tjockare varianten PET-flaska utan den tunnare varianten.

Fast jag avhåller mig att spekulera ifall det är bra eller inte.

/Jonas U
 
Re: Vad menas?

tingdahl; sa:
Ursäkta, men vad menas med de 'klara' PET-flaskorna. Det finns (så vitt jag vet):

a) 1.5 liter PET-flaska som återanvänds (4kr pant)
b) 1.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (2kr pant)
c) 0.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (1kr pant)

Nja, så vitt jag vet har du fel...
PET är namnet på plasten som används (Polyetentereftalat eller nåt sånt), INTE en flasksort. Exempelvis tändvätska säljs i PET flaskor som inte ingår i pantsystemet, pga risken för förorening tror jag.
I frågan stod det bara "plastflaska", alltså ville jag visa vilken flasksort jag menade. T-sprit tex säljs i HDPE flaskor (Polyeten) som inte är en klar plast.

Vad gäller statisk elektricitet så var väl ursprungsfrågan om fotogen, ett bränsle som inte är särskilt lättantändligt => ingen fara.

/M
[Ändrat av granbom 2003-07-13 kl 11:45]
 
Re: Plast och bensin ingen bra kombination!

ekis; sa:
Mitt näst bästa argument för att inte använda PET-flaskor:
Om bensin kunde förvaras på ett bra sätt så tror jag inte att man hade sålt kemiskt ren bensin i glasflaskor.
/Andreas


Coleman säljer i kemiskt rena bensin i plastflaskor.

Denna bensin är kanske inte riktigt samma som säljs i glasflaskorna?

Mvh Tomas
 
Det handlar om packingen mer än om flaskmaterial

Diskutionen har kommit in i ett pseudo-spår (I vart fall jämfört med vad jag trodde från början).

Frågan som jag ställde var egentligen av mer pack-teknisk natur. Håller de tunna plast-flaskorna som bränslet levereras i (och som man får förutsätta tål bränslet) för att packas ner i en full rycksäck? Har de spruckit eller läckt för det yttre tryck som uppkommer på dem i packningen?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nedar Smak av plast Kök och brännare 5
Broder Bob Bränsle & plast Kök och brännare 10
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
turtle Finns det nån sida eller liknande där man kan lära sig om "nesting" av olika köksprylar? Kök och brännare 28
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Lasse Åbom Slut på gas eller annat fel? Kök och brännare 45
Dr.Jones Optimus Hiker tillverkas ej längre? Eller? Kök och brännare 16
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
KemperBoyd Vega eller Express Spider II? Kök och brännare 3
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Nordiska Motorcyklister Firemaple - Konstant sugiga eller otur..? Kök och brännare 6
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
joanc Gaskök bred eller smal låga Kök och brännare 6
Jooohan Firebox, rostfri eller svart lackerad? Kök och brännare 3
Jackiie Omnifuel 2 eller OmniLite TI? Kök och brännare 23
D300 HA eller NS Kök och brännare 5
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
create Trangia 27 eller Primus? Kök och brännare 12
graylingman Buckla i pumpflaska - anledning till oro eller utbyte? Kök och brännare 8
insco Quietstove eller BernieDwag Kök och brännare 52
henke.lofgren Grillgaller som är ihopbyggbart eller liknande. Kök och brännare 8
Tetris Värmeväxlare eller inte värmeväxlare, det är frågan. Kök och brännare 46
haiwa IsoPro eller PowerGas Kök och brännare 7
Coachmike Vilket multi eller bensinkök är bäst!? Kök och brännare 43
Elvah Ett eller två spritkök på tre personer? Kök och brännare 18
TVM:arn Primus Etapower MF eller Primus omnifuel Kök och brännare 8
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
patrix Helios Jetboil eller bensinkök? Kök och brännare 8
Aleks_T Ha kvar Biltema-gaskök eller byta? Kök och brännare 14
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Daddy EtaExpress eller Crux/Crux Lite? Kök och brännare 20
Tenoren Primus EtaPower EF eller Trangia 27 (UL) med gasbrännare? Kök och brännare 14
justsafe Titankärl eller aluminiumkärl? Kök och brännare 20
mBengtson ETAPower EF eller Jetboil Helios Kök och brännare 14
estetdrägg Gas är fruktansvärt odrygt!!! (Eller har jag missat nått?) Kök och brännare 32
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
Avslut090305 Ny kastrull eller nytt kök? Kök och brännare 8
mikeon ETApower eller Stormkök Kök och brännare 10
majjen Bensinkök (eller multifuel) Kök och brännare 48
majjen Stegjärn - eller inte? Kök och brännare 0
dsk Design? Kök slange eller alt på tanken? Kök och brännare 5
sommar07 mini-trangia eller biltema/ÖB's kök? Kök och brännare 33
BrittMarie Stor eller liten gasbehållare? Kök och brännare 39
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Johan Höglund Nova eller Nova+ Kök och brännare 5
graylingman KAP eller Trangia multifuel Kök och brännare 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.