Plast eller aluminiumflaska för bränsle

Inför min kommande vandring ska jag ha med mig 3 liter fotogen. För att spara vikt funderar jag på om man kan bära fotogen i plastflaskan som den är i när jag köper den, eller om måste ha den i för ändamålet avsedd aluminiumflaska (t.ex. SIGG, Primus eller MSR).

Själva pumpen (KAP) sitter på en MSR 3dl flaska av aluminium, så frågan handlar altså om förvaringsflaskorna.

Hur gör ni?

/K

Bränsleflaska

Jag har prövat endel olika flasklösningar för samma användningsområde som du. För min del funkar Trangias säkerhetsflaskor i plast bäst, något tyngre än Sigg men med en klart bättre kork. lätt att hälla ur utan spill den har backventil också och billigare än Sigg. 1 liters flaskan igger på ca 100kr.

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hur funkar en vanlig PET-flaska? Kunde vara smidigt att förvara bensin i en sån och sedan bara tanka den riktiga flaskan.

tingdahl; sa:
...För att spara vikt funderar jag på om man kan bära fotogen i plastflaskan som den är i när jag köper den, eller om måste ha den i för ändamålet avsedd aluminiumflaska (t.ex. SIGG, Primus eller MSR)...
/K

Jag antar att du mena de "klara" PET flaskorna, i så fall borde det inte vara något problem så länge du tänker på att inte misshandla flaskorna allt för mycket. Visst KAN dom kanske spricka om en flaska trycks ihop men jag tror inte det är någon fara.

En "riktig" bränsleflaska är väl byggd för att tåla trycket och därigenom överdimensionerad för att bara frakta bränsle.

Själv anväder jag alu flaska eller en gammal T-rödsflaska en detta beror på att vi köper fotogen i dunk.

/M

Vad menas?

Ursäkta, men vad menas med de 'klara' PET-flaskorna. Det finns (så vitt jag vet):

a) 1.5 liter PET-flaska som återanvänds (4kr pant)
b) 1.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (2kr pant)
c) 0.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (1kr pant)

Plast och bensin ingen bra kombination!

Mitt bästa argument för att inte använda PET:
Om dom inte håller tätt (kanske inte den tål bensin i en vecka utan börjar läcka lite i korken) så blir packningen en bra fackla. Dyrt!

Mitt näst bästa argument för att inte använda PET-flaskor:
Om bensin kunde förvaras på ett bra sätt så tror jag inte att man hade sålt kemiskt ren bensin i glasflaskor.

Min teori om varför det är så:
Plast ger lätt upphov till statisk elektricitet och bensin har en mycket låg flampunkt => risken är stor. I teorin kan det räcka att bensinen skvalpar runt för att ladda upp flaskan (om jag inte minns fel). Bensindunkar av plast är (har jag för mig) av specialplast för att minska risken för statisk elektricitet.

/Andreas

Var tvungen att gnugga en flaska i håret för att testa min teori. Hoppas att inte grannarna såg mig;). Resultat av testet: PET går att ladda upp!

nja...visst kan man ladda upp en petflaska..men jag är rätt säker på att den laddningen inte räcker för att antända något bränsle.
PET klarar bensin bra utan att ta skada, däremot vet jag inte hur korken och specielt tätningen i korken klarar bensin
*edit* är rätt säker på att du kan ladda upp aluminium mer än du kan ladda upp PET

Re: Plast och bensin ingen bra kombination!

ekis; sa:
Om bensin kunde förvaras på ett bra sätt så tror jag inte att man hade sålt kemiskt ren bensin i glasflaskor.

Min teori om varför det är så:
Plast ger lätt upphov till statisk elektricitet och bensin har en mycket låg flampunkt => risken är stor. I teorin kan det räcka att bensinen skvalpar runt för att ladda upp flaskan (om jag inte minns fel). Bensindunkar av plast är (har jag för mig) av specialplast för att minska risken för statisk elektricitet.

/Andreas

Var tvungen att gnugga en flaska i håret för att testa min teori. Hoppas att inte grannarna såg mig;). Resultat av testet: PET går att ladda upp!

Tänkte bara påpeka att jag inhandlat Alkylat-bensin i Sverige i plastdunkar. Testade din teori (med neddragna gardiner) om statisk elektricitet och alkylatdunken blev minsann laddad. Jag har även köpt "White Gas" runt om i världen och den har då varit i plastflaskor, samt en gång var det på PET-flaska. Den gången var vi lite skeptiska, men han släppte PET-flaskan i golvet för att visa att den minsann höll. Det var inte den tjockare varianten PET-flaska utan den tunnare varianten.

Fast jag avhåller mig att spekulera ifall det är bra eller inte.

/Jonas U

Re: Vad menas?

tingdahl; sa:
Ursäkta, men vad menas med de 'klara' PET-flaskorna. Det finns (så vitt jag vet):

a) 1.5 liter PET-flaska som återanvänds (4kr pant)
b) 1.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (2kr pant)
c) 0.5 liter PET-flaska som krossas & smälts ner (1kr pant)

Nja, så vitt jag vet har du fel...
PET är namnet på plasten som används (Polyetentereftalat eller nåt sånt), INTE en flasksort. Exempelvis tändvätska säljs i PET flaskor som inte ingår i pantsystemet, pga risken för förorening tror jag.
I frågan stod det bara "plastflaska", alltså ville jag visa vilken flasksort jag menade. T-sprit tex säljs i HDPE flaskor (Polyeten) som inte är en klar plast.

Vad gäller statisk elektricitet så var väl ursprungsfrågan om fotogen, ett bränsle som inte är särskilt lättantändligt => ingen fara.

/M
[Ändrat av granbom 2003-07-13 kl 11:45]

Re: Plast och bensin ingen bra kombination!

ekis; sa:
/Andreas

Coleman säljer i kemiskt rena bensin i plastflaskor.

Denna bensin är kanske inte riktigt samma som säljs i glasflaskorna?

Mvh Tomas

Det handlar om packingen mer än om flaskmaterial

Diskutionen har kommit in i ett pseudo-spår (I vart fall jämfört med vad jag trodde från början).

Frågan som jag ställde var egentligen av mer pack-teknisk natur. Håller de tunna plast-flaskorna som bränslet levereras i (och som man får förutsätta tål bränslet) för att packas ner i en full rycksäck? Har de spruckit eller läckt för det yttre tryck som uppkommer på dem i packningen?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips