Planerat färdväg Rogen - lyft?

Vi tänkte ta en tur i Rogen och jag funderar på hur det är med lyft av kanoten för att komma mellan sjöarna. I bild nedan har jag markerat ett färdvägsförslag genom rogenmoränerna. Röda cirklar där jag är säker på att det blir till att bära kanoten, men hur är det i de blå cirklarna? Nån som vet om det går att ta sig fram på vatten/bäckar där? Och sist, den blåmarkerade sträckan i öst... kan man ta sig fram där?

rogen_fardvag.jpg

Hej. Cirkel nr 3 tror jag fungerar. Om jag minns rätt så tog jag den vägen hem när jag var där men inte säker på detta. Men man kan även bära från cirkel 1 till sjön mellan 3 och 4 vilket jag gjorde på utvägen. Det första lyftet som du har mellan cirkel 1 och 2 tror jag inte fungerar.

Även, vad jag skulle kalla cirkel 6 och 7 är nog onödiga. Finns ett bättre ställe då så du får ett lyft mindre. Man kan nå Rogen på endast 2 lyft men tror inte det fungerar att ta den rutten du har i östra delen. Notera att detta är min gissning. Tror det effektivaste är att ta det andra lyftet fågelvägen mot Rogen.

Längst ner i denna bloggpost finns en karta över den "vanligaste" rutten.
https://www.scandinavianwilderness.com/canoeing-in-rogen-nature-reserve/

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Hej! Kul att du ska paddla i Rogen, det är verkligen superfint där!

Jag hade verkligen inte försökt mig på att paddla igenom den långa ån som är markerad. Den är hopplöst långdragen, cirka 6-7 lyft.

Mannen som arbetar vid Käringsjön ritade ut på våran karta var de var lämpligast att lyfta. De gick fint på de passager som han ritade.

1-2 kräver lyft, man kan även köra 1-4 direkt.
3-4 minns jag som grunt/stenigt, typ dra kanoten i rep. Kan dock minnas fel.
5 kort och lätt lyft
6-7 korta lyft, minns dem som lite steniga, möjligen att det var här det fanns spång att släpa över
8-9 lyft
10 lyft

1-2 eller 1-4 är rätt jobbiga, alla andra är betydligt kortare och mindre slitsamma.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips