Pjäxorna mosar mina tår. Hjälp!

Har ett par Scarpapjäxor av äldre modell. De är grön, "första generationens" plastpjäxor. Modellen tror jag är T1 eller T2 men höjd och styvhet motsvarar nog dagens T3:eek:r.
När jag går ner djupt, vid tx brantare åkning trycks plasten neråt och krossar tårna. Går det att med enkla medel att åtgärda? (Kanske min teknik som brister)
Mina skidor och åkambitioner kräver nog högre, styvar pjäxor med det är ju så förbannat dyrt.
Varför är telispjuks så dyra gentemot alpina pjäxor? Dålig konkurans och åkare som är så beroende att de är berädda att betala vad som helst för tjacket?
Tekniktips vid brantare åkning någon?
 
rätt storlek?

Hade samma problem med mina gamla läderpjäxor. Fast det berodde på att vecket inte träffade rätt om man säger så.. hade för stora pjäxor.

När det blir riktigt brant brukar nog de flesta gå ner ganska djupt för att få tryck och stabilitet.

/t
 
Tåfix

Jag har/hade ett par Scarpa T1 årsmodell -98 (helsvarta) som klämde nåt hemskt på tårna, särskilt på varma dagar när plasten blev extra mjuk. Så jag gick till en bootfitter som tejpade på en ganska tjock plastbit över främre delen av innerskon. På så vis fördelades trycket jämnt över framfoten när pjäxan flexade. Tyvärr blev pjäxan lite trängre så jag frös lättare. Men det löste jag genom att skaffa pjäxvärmare...
Lycka till.
 
Är du inte beredd att slanta upp för ett par Garmont Energy G-fit (min slutgiltiga desperata lösning som visade sig FUNGERA) så tror jag du kommer trixa med tejp, värma pjäxor, skär i dem, banka, slå, skaffa nya innerskor och till sist lipa dig till sömns (som jag gjorde). Sen kommer du hålla på ett tag till tills du slutligen känner att TJUSNINGEN med telisar förbytts mot ren smärta. Då står du i ett vägval: börja köra alpin (igen) eller slanta upp :)

Se det såhär istället: Ta ett banklån för nya pjäxor, det är i alla fall ett klokt beslut om man ställer upp det mot: broskbildning i tåledern, kronisk smärta, liftkort som inte utnyttjas, dagar som istället för glädje innebär tillbakahållna tårar och förbannelser. Och så vidare... :)

Telemark är INTE lika med smärta!
 
och...

när du ser ljuset i att slanta upp för ett par nya pjukk så köper du dem INTE i Sverige.

Andreas (Buda) och även jag har Garmont Ener-G G-fit (bra skor), och en titt på exempelvis Alpingaraget.se visar på ett (snuskigt) pris på 5500kr(!) och Telemark-Pyrenees.com (fransk firma) säljer dem för 399€ (+26€ frakt till Sverige).

En prisskillnad på ca 1700 kr...

/Anders B
[Ändrat av brook 2004-12-08 kl 00:32]
 
Håller med Brook. Köp utomlands. Vill du vara RIKTIGT desperat gör du som undertecknad och slantar upp i NORGE. Där och då lyckades jag faktiskt betala motsvarande 5900 svenska... ;) Men vidhåller att det ÄNDÅ var värt varenda krona :)
 
Brant teknik..

Har också funderat med det dær om teknik då det ær brant. Tidigare gick jag ner ganska långt då, men nu har jag børjat gå ner mindre, før att spara kraft. Problemet blir att ha kvar stabiliteten.

Jag tycker det hjælper om man trycker høften in mot backen. Kanske før att man då får mer vikt på bakre benet..? Høften ska liksom både fram och in mot backen, man ska inte puta med rumpan!

Någon som har fler tips vid brantåkning?
Hoppsvæng ær ju ett alternativ, men det ær ju mer om det ær smalt också...

Vad det gæller pjæxor sæger jag bara køp nya, men kanske inte nya utan beg som passar bættre...?

/s
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sladdis Nya spännen till pjäxorna Telemark 4
mafr spärren baktill på pjäxorna.... Telemark 4
mafr spärren baktill på pjäxorna.... Telemark 0
StoffE salger mina 7tm Telemark 1
niduri Är mina lagg för långa? Telemark 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...