Pjäxa för svaga vrister?

Re: Långsiktigt?

olle11; sa:
Under hela året:
Använd en balansplatta tre minuter morgon och kväll. Till tandborstningen? (Köp den "rankaste" balansplattan rehabbutiken har.)

Under uteträningssäsongen:
Ta löprundan på mjukt underlag.
Som vidareutveckling kan man sedan ge sig på att börja orientera. Det kommer att ge starkare vrister. Det är dock bra att börja med balansplatta. Något märke - kommer inte ihåg vilket - har en tillsats så att man kan göra den rankare när man övat upp styrka och balans. :)
 
Re: Träna istället!

usilfver; sa:
Att skaffa styvare kängor för att stödja upp vristen är detsamma som att lägga ner ambitionerna att lära sig åka. Man f ö r s v a g a r vristen på detta sätt.

../../..

Höga, styva kängskaft känns skönt. Men blir det bättre skridskoåkning? Knappast!

Jag förstår problematiken, symptombehandling snarare än orsaksbehandling. Personen ifråga köpte kängorna och fann att problemen försvann. Men jag sag ska framföra tipsen.

Jag har själv ett irriterande litet problem med att högerfoten inte känns lika stabil som i vänsterfoten. Jag ska försöka med balansplatta och se om det blir bättre.
 
Formgjuten sula

Skaffade nya slalompjäxor denna säsong och lät då formgjuta innersulor som Alpingaraget även förstärkte i hålfoten. Kostar 500-600 kr. Kanonskönt. Upplever bättre stabilitet men framförallt undviker jag den blodstoppning/domning på yttersidan som jag fick tidigare genom att foten får bättre stöd i hålfot/innersida. Använder nu även dessa i mina långfärdskängor och tycker att det känns mycket bra.
Upplever något bättre balans men framförallt blir foten inte lika trött. Kanske inte direkt gör något för svaga vrister men om foten är mer avslappnad spänner man sig kanske inte lika mycket. Avslappnad och komfortabel fot tillsammans med bra balans borde ge mindre problem i vrister och vader.
 
Re: Formgjuten sula

mikva; sa:
Har precis samma erfarenhet som Kuma. Mycket skönt om man har höga fotvalv.

/Mikael

Precis som näms kan fotens anatomi vara det som är det grundläggande problemet och för den delen även vinkeln mellan knä underben underben och fot och då kan rätt utrustning bli avgörande.

Har själv extremt höga fotvalv med vinkel som pressar foten utåt, något som då kan hjälpa är att kunna ställa in skridskon i sidled så att skenan kommer längre åt vänster på högerfoten vise versa.

Formgjuten sula låter mycket intressant!

X adventure raid pjäxan är inte bara stabil upptill utan även nertill vilket är extremt viktigt. Kännde på en rad andra konkurrenter när jag köpte mina och tyckte de var klart hårdast.

Har absolut inte upplevt att de skulle göra så att man måste avsluta skäret för tidigt. Men kanske om man legat på elitnivå men hur många gör det?

Mikael
 
Jag är ju ingen fantom på skridskoåkning, så när jag började var det lite att "man tager vad man haver" och sålunda åker jag skridskor i mina storskor (hårda klätterkängor för alpin klättring eller isklättring). Kanske kan detta vara ett tips för er som både klättrar och skrinnar (eller funderar på att börja med det ena eller det andra).

De flesta som har storskor har läder-varianten, som gör att de är helt ok att gå i, trots att sulan är styv. Eftersom skon är ganska hög får man ett skönt stöd, utan att det blir stumt. Vidare har ju skon fästen för stegjärn, vilket gör att en snabb-skridskobindning också fäster fint. Tån är dock lite annorlunda utformad, jag har en sån där bygel över tån (den heter säkert något proffsigt som jag inte kan) men jag upplever inga problem med att skridskon skulle röra sig.

För den som kanske redan har, eller funderar på att köpa, storskor är alltså tipset att det funkar jättebra ihop med skridsko också. En riktigt proffsig åkare kanske skulle begära mer, men en vanlig motionsåkare kan säkert ha mycket glädje med denna kombination.

Sen en liten reflexion om att man är olika i fötter/vrister mellan höger och vänster. Det är ju inget konstigt alls, vi är höger- eller vänsterhänta, och samma sak för fötterna. Ni minns väl att man stod i olika köer när man hoppade höjd i skolan? (Beroende på vilken fot man hoppade upp från.) Det är nog snarare så att de som inte känner skillnad är en minoritet som är "genetiska freaks", eller verkligen lyckats med träningen. Balansplatta är kanon fför att stärka den svagare foten (och även den starka förstås).
 
Re: Re: Långsiktigt?

[
olle11; sa:
Under hela året:
Använd en balansplatta tre minuter morgon och kväll. Till tandborstningen? (Köp den "rankaste" balansplattan rehabbutiken har.)

Under uteträningssäsongen:
Ta löprundan på mjukt underlag.

Saknar man balansplatta kan man faktiskt blunda istället och tänka på något klurigt eller, titta och jonglera samtidigt mm, (ger ungefär samma träning enligt sjukgymnast).

Mikael
 
Vriststöd

För den som har ett par sköna pjäxor i övrigt, men behöver bättre stöd finns det fotledsstöd på apoteket som fungerar bra.

De har ju den fördelen att de inte är helt stela, och framför allt kan tas av eller på efter behov.
 
Re: snowboardbindning + Miendl?

tango; sa:
..varför inte prova ett par skridskor med "snowboardbindning", dvs remskrdiskor där tygremmen ersatts av klick-knäppe.
Snowboardbindningen har en fördel i att den är lätthanterad även med handskar på, men den har en nackdel i att remmen närmast fotleden är så bred. Den kan stjäla rörlighet framåt och för skridsko så behöver man inte dra åt nog för att den stora ytan skall behövas för tryckfördelningens skull.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
Grus74 "Flera olyckor på svaga isar" enligt DN Långfärdskridsko 2
torpet Notorist svaga ställen Långfärdskridsko 1
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.