Pjäxa för svaga vrister?

Jag har en närstående som åker på Skyllermarks Möja med Crispipjäxor och som har problem med svaga vrister. Problemet med vristerna förtar lite av glädjen med långturer pga av den smärta och trötthet som det ger upphov till. Efter tre säsonger av idogt skruvande och teknikträning utan nämvärd förbättring är det dags att pröva att byta utrustning.

Av tidigare trådar och tips på isen har jag förstått att Salomon X-adventure Raid är en bra pjäxa för folk med svaga vrister. Vilka skridsko skulle ni rekommendera till den pjäxan?

Finns det några jämförbara eller bättre alternativ till Salomonpjäxan? Bra vriststöd är i fokus men bra bindning och att sulan inte är hal är också viktiga faktorer.
 
Salomon Raid är en grymt bra pjäxa.

Synd bara att den inte tillverkas längre.Jag köpte familjens senaste par hos Pikmakarn som köpt upp lagret. Annars har Alpina en bra modell just nu som
också har "plastmanschett" runt vristen.Då får man köpa ett annat bindningssystem Rottefella NNN.
Köp en skridsko där Du monterar bindningen själv och med möjlighet till sidoförskjutning av bindningen .Finns trådar här på forumet om detta.

Anna
 
Alfa Hafjell

Flera gillar Alfa Hafjell som är rätt lik Salomon-pjäxan. Inte heller den tillverkas längre, restparti finns dock hos Sportkompaniet i Sthlm (Kungsgatan/Vasagatan) enligt uppgift. Bra sula och XA-bindning.

Själv kör jag med och är rätt nöjd med Salomonpjäxan. Den blir dock blytung efter plurr, men det ska man kanske inte använda för utvärdering av vilken pjäxa man ska köpa. Torka i så fall ordentligt så slipper du mögel som någon jag träffade råkat ut för.
 
Stabilitet

Introducerade nyligen en person till skridskoåkning. Först provade hon med sina vandrarkängor, var för vekt! Sedan provade hon ett par fina crispi pjäxor (NN90) och almgrens snabb, fungerade hyffsat. Sedan testade hon mina gamla Salomon Raid (typ 3 storlekar för stora) och Almgrens svarta skridskor med XA bindning till det, fungerade fin fint trots att pjäxorna är alldeles för stora för henne.
Såg att pikmakarn har lite Raid kvar...

Har själv nu ett par Hafjell, dom är vekare än Raid och passar till SNS profil, inte XA som raid pjäxan gör.

Jag rekommenderar alltså någon av de stabilare turpjäxorna som finns i dag för Salomon BC (=XA) bindningar eller rottefellas motsvarighet, då vet man att man får en stabil bindning iaf.
Har även märkt att det inte bara är vriststöd som ger ökad känsla av stabilitet utan även sulans hårdhet och vridstyvhet. Det är stor skillnad på sulan mellan olika pjäxor (och det är det som gör (gjorde) Hafjell så bra!!!). Kolla in det!
 
snowboardbindning + Miendl?

Prunus padus; sa:
Jag har en närstående som åker på Skyllermarks Möja med Crispipjäxor och som har problem med svaga vrister. Problemet med vristerna förtar lite av glädjen med långturer pga av den smärta och trötthet som det ger upphov till. Efter tre säsonger av idogt skruvande och teknikträning utan nämvärd förbättring är det dags att pröva att byta utrustning.

Av tidigare trådar och tips på isen har jag förstått att Salomon X-adventure Raid är en bra pjäxa för folk med svaga vrister. Vilka skridsko skulle ni rekommendera till den pjäxan?

Finns det några jämförbara eller bättre alternativ till Salomonpjäxan? Bra vriststöd är i fokus men bra bindning och att sulan inte är hal är också viktiga faktorer.

Jag är inte så hemma i Salomons sortiment men varför inte prova ett par skridskor med "snowboardbindning", dvs remskrdiskor där tygremmen ersatts av klick-knäppe. Då kan du använda i prncip vilka kängor som helst (yttre tådel krävs inte) och sedan ett par väl sittande och rejält styva och höga vandrarkängor som t ex Meindl eller annat valfritt märke men som är rejält höga och styva.

Själv åker jag med lädertelemarkspjäxor med två slalomknäppen på och de är höga, styva men lite tunga.

/Patrik
 
Alfa Skaret har ett högre skaft än Hafjell och ger mycket bra stöd om du remmar dem lite "tightare" ända upp. Genom remningen kan du dessutom regera stödet. De är mycket bekväma (liksom Hafjell) och passar till XA-bindningen. Troligen något lite tyngre än Hafjell men inte besvärande mycket. De är dessutom både bra och sköna att gå i - bra sula. Det här är tredje säsongen som jag kör med dem och trivs mycket bra med dem.
 
Tack för alla tips. Salomonpjäxan var slut i rätt storlek så den utgick. Pikmakarn har endast kvar Salomon i 38, 41 och 43. Personen i fråga provade Alfapjäxor men gillade inte alls de pjäxorna. Inte heller snowboarsbindning uppskattades pga hög vikt och klumpighet. Istället så seglade Rossignol BCX7 upp som favorit. Så det blev ett par BX7. Inga nya skridskor införskaffades. Få ser vad det blir för rör men det lutar nog åt Skyllermarks blå.
 
Långsiktigt?

Under hela året:
Använd en balansplatta tre minuter morgon och kväll. Till tandborstningen? (Köp den "rankaste" balansplattan rehabbutiken har.)

Under uteträningssäsongen:
Ta löprundan på mjukt underlag.
 
Re: Långsiktigt?

olle11; sa:
Under hela året:
Använd en balansplatta tre minuter morgon och kväll. Till tandborstningen? (Köp den "rankaste" balansplattan rehabbutiken har.)

Under uteträningssäsongen:
Ta löprundan på mjukt underlag.

Ahh, äntligen någon som föreslår en lösning av grundproblemet.

Balans + Rätt inbalanserade bindningar är allt som krävs. För styva skor hindrar skridskoåkningens grundteknik.
 
Jag håller med om att träning och rätt inställning av bindningar är grundläggande. Många tycks börja problemlösningen med att köpa ny utrustning, något som i det närmaste betraktas som fusk i vissa kretsar eller i alla fall den lates genväg. Att snarast möjligt springa iväg och byta utrustning är troligen inte rätt sätt att lösa problem och inte fallet här. Men har man börjat problemlösningen med träning (både fysträning och teknikträning) och justering inställningen utan att uppnå önskat resultat måste man börja fundera på hur länge man ska kämpa på. Är det värt ytterligare en halvdan säsong för att försöka lösa problemet på "rätt" sätt?

Nu närmar vi oss också en grundläggande fråga: Är det så att alla problem kan lösas genom träning och justering av inställning eller kan vissa problem endast lösas genom att byta utrustning och. Jag lutar åt att all utrustning inte passar alla individer och därmed att vissa problem endast kan lösas genom byte av utrustning.
 
Prunus padus; sa:
Nu närmar vi oss också en grundläggande fråga: Är det så att alla problem kan lösas genom träning och justering av inställning eller kan vissa problem endast lösas genom att byta utrustning.
Grundläggande frågor brukar sällan kunna svaras på med svaret svart eller svaret vitt...

Kort eller lång sikt?
Antingen-eller eller både-och?

Köp "bättre" utrustning för tusan. Utan dåligt samvete.

Men du kan kanske bli en ännu bättre skrinnare på ännu lämpligare utrustning om ett par år med bättre förberedande träning (som kanske kan ge dig glädje i annat sammanhang också)...

Och om du inte bryr dig om det hela så himla mycket, skit då glatt i träningstanken och skrinna på hur du vill... ;-)
[Ändrat av olle11 2006-01-10 kl 14:42]
 
Träna istället!

Att skaffa styvare kängor för att stödja upp vristen är detsamma som att lägga ner ambitionerna att lära sig åka. Man f ö r s v a g a r vristen på detta sätt.

Har själv enorma problem med en vrist, efter diskbråck och påföljande muskelsvaghet. Har gjort motsatsen: Började åka inlines i somras, tränar med låga hastighets-skridskor, Viking Special, (samma som Tomas Gustavsson vann OS-guld med...hjälper inte, suck) och detta har stärkt upp vristerna otroligt. Har fortfarande problem (mest i kurvor), men mindre än förut.

Höga, styva kängskaft känns skönt. Men blir det bättre skridskoåkning? Knappast!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
Grus74 "Flera olyckor på svaga isar" enligt DN Långfärdskridsko 2
torpet Notorist svaga ställen Långfärdskridsko 1
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.