Utrustning, pjäxa - skridsko

Med risk för att detta ämne blir tjatigt...
Men jag tar tacksamt emot råd om utrustning, i detta fall en nyinköpt sådan som fortfarande går att byta.

Har precis skaffat "Almgrens snabb" 55cm samt "Crispi Standard" pjäxor.

Eftersom det endast verkar vara bindningarna som skiljer dom vanligaste märkena emellan
så bestämde jag mig för denna med snabb bindning.
Killen i butilken körde stenhårt på 55cm varför det blev denna längd, är själv 172cm lång och efter att ha läst ett antal inlägg inom detta område blir jag tveksam till om jag nu istället skall satsa på 50cm.
- När det gäller erfarenhet inom skridsko skall jag betraktas som nybörjare.

Många skriver om Telepjäxor vilket jag antar att man då menar "plastpjäx" varianten med spännen, inser att denna typ av modell kanske inte är den bäst lämpade för långfärdsskridskor.

"Crispi Standard" pjäxorna som jag införskaffade kostade ett par hundralappar mer än ex, "lundhags Lofoten" som är något högre och som kändes stabil men aningen sladdrig på foten. Crispi pjäxorna verkade vara av något bättre kvalitet samt satt betydligt bättre på foten.

Då jag troligtvis kommer åka en del Turskidor i framtiden verkade denna pjäxa även vettig för det, varför det var lätt att motivera det något högre priset.

Kommer troligtvis åka ganska måttligt med skridskor e.g en dag per helg och ibörjan mest på plogade banor.

Någon som har kommentarer till ovanstående delar, 50cm eller 55cm längd på skridskorna?

Crispi pjäxorna är ju inga sport dojor men OK att gå i, någon som har erfarenhet av dessa med ett par skridskor eller skidor under, för låga/höga?

Modeller med lös häl känns lite overkill, - kanske ett alternativ om 10år när jag lärt mig att åka...
 
Ta det lungt

10 år att lära sig åka? Knappast! Att åka långfärdsskridsko är lätt, svårigheterna ligger möjligen i att bedömma isen. Bra tekniktips finner du i de två senaste nummren av friluftsfrämjandets tidning.

Vad gäller skenlängd så gör det nog detsamma, men enligt de trender som råder just nu så ska du nog ha 50 cm. Bindningarna kvittar vilka du väljer, bara det är lätt att få på skridskorna och dom sitter stadigt. Eftersom alla tillverkare använder samma stål i sina skenor finns ingen anledning att välja dyra märken.

Pjäxorna behöver inte vara speciellt stadiga, så fort du lärt dig åka så går det bra med vilka turpjäxor som helst, men läderpjäxor sitter bättre och väger mindre än plast. Ska du däremot ha pjäxorna till turåkning också är det bra med lite extra stadga. Se till att du får pjäxor i bra läder, de billigare är lackade för att hålla vätan ute, undvik såna.

Är du riktigt frusen kan du skaffa skor med lös innersko från t.ex Varg, men för normalt bruk är det overkill.
 
55 eller 50

Den viktigaste utrustningen är isen! Bra is blir alltid rolig åkning. Fastna inte pryldjungeln.

Men ändå, för ett år sedan skrev jag i denna fråga till en annan skridskoåkare:
">...Då min bror skulle köpa ny skridskor bad jag honom köpa 50 cm och erbjöd
>honom byta med mina ifall han ville. Det blev byte.
>....
>50 är smidigare i sväng både då man använder kurvan och lutar sig samt då
>man åker översteg. De både faktorerna spelar lite mindre roll.
>
>50 är mer vilsam då man drar tillbaks foten för nytt skär. Gäller både
>långfärdsskridskoskär och fartåkningsskär. Här är det mest positiva.
>
>50 går inte lika stabilt. Det gäller både knottror och dyl. samt skärets
>rakhet. Man märker tydlig skillnad mellan 55 och 50 på knottror. 55 går
>lugnare. 50 känns lite mer skakig.
>
>Skäret blir kurvigare med 50. Jag märker det först på ytterskäret är enklare
>att "kurva till" så man kommer över på innerskäret. I innerskäret får man
>som inkörd 55:a-åkare hålla i lite så inte skäret blir J-format. Jag
>misstänker att mina 55 har lite större radie än de nya 50 och det är
>anledningen till att 50 vill svänga mer. Kändes bättre med 50.
>
>Ännu har jag varken åkt på överis eller tunn is. Men i de lägena föredrar
>jag nog 55 eftersom då kan de tunga åkarna på korta skridskor varna för vad
>som komma skall..."

Nu har det gått ett år och det finns ingen anledning att ändra i ovanstående. Kanske 45 vore än bättre?

Angående bindning tror jag starkt på Almgrens multiskate med valfri sko. Har inte testat själv.
 
Helt rätt!

Åker du turskidor så är ett par kvalitetspjäxor inget du ångrar. Jag åker själv på ett par liknande pjäxor. Vridstyvhet i sulan är viktig när du skidar. På skridskor kan det inte vara ivägen heller. Däremot är renodlade utförspjäxor med framvinklade skaft inte så trevligt att åka i.
Skridskolängd? Ingen aning. Jag har återvanvänt ett par rottefella telemarkbindningar och då är inte långa skridskor besvärande. Med en lös häl är manövrerbarheten mycket högre än när hälen satt fast. Dessutom kan tycker jag som inte åker så ofta att det är lättare att åka med lite flex i hälen.
 
Skidskor sämre på skridskor

Optimal passform är olika vid turskidåkning respektive långfärdsskridskoåkning. Vid skidåkning behövs något större skor för att man inte skall klämma till över tån när sulan böjs i frånskjut eller vid telemarkssvängar.
För att få rätt balans vid skridskoåkning krävs tightare passform.
Vandringskängor med tunnare och lättare sulor än telemarkskängor är att föredra.

50 cm är överlägset vid din kroppslängd.

Thure Björck
 
Andra skor

Alla skor som är något sånär stadiga (inte för stelt), varma, lätta och går att få fast på skridskorna duger.

Just nu använder jag ett par Koflash Vario Extrem som skridsko-sko. Det är egentligen storskor, avsedda för isklättring och alpinism. Dom är faktiskt riktigt bra, om man vill kan man t.o.m. ställa skaftet utåt/innåt för att få olika vinkel på skorna. Lite överdrivet varma kanske, men jag slipper frysa om fötterna även om det blir nedåt -30. (Jag vet, då åker man inte skridskor, men om ;-) )

Inte behöver man väl special-skor för skridsko om man har ett par bra turpjäxor? Det verkar lite pryl-hysteriskt? Hur mycket fortare går det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Linda G Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning? Långfärdskridsko 20
Franken Dags för ny utrustning! Långfärdskridsko 10
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
lars11 "optimera" utrustning långfärd/skidor?? Långfärdskridsko 3
aspvid Hjälp med utrustning, please!!! Långfärdskridsko 7
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
nene utrustning nybörjare Långfärdskridsko 1
thureb Mått på utrustning åkstil konditionsträning etc Långfärdskridsko 1
MagnusK Utrustning för barn ? Långfärdskridsko 2
Rajjan Minimal utrustning Långfärdskridsko 16
Bosse Lös häl - utrustning ? Långfärdskridsko 8
Var hyra utrustning i Stockholm? Långfärdskridsko 1
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
mrex3m Varm pjäxa till löshälsåkning? Långfärdskridsko 12
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
Sarvi Val av trubbnos-skridsko Långfärdskridsko 6
Marcus Karlsson Wiperboard ny skridsko Långfärdskridsko 9
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
dmchris Hur lista ut rätt bindning/skridsko? Långfärdskridsko 6
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
Anders.Appelqvist Ny skridsko från Pikmakarn? Långfärdskridsko 4
janerikgus Skridsko i USA Långfärdskridsko 4
borgen72 Behöver köptips löshäl-skridsko Långfärdskridsko 8
Torrente Kombinerad skridsko- och turskidsäck? Långfärdskridsko 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.