Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor

Hej!
Vill prova långfärdsskridskor och behöver så bra/stöttande kängor som möjligt på grund av en skada i fot. (Dålig balans med) Tänker mig begagnat ifall detta inte är min grej.
Jag blir inte riktigt klok på storlekar på kängor. Dels verkar t ex storlek 40 vara väldigt olika stor i olika märken och dels är jag osäker på om det mått som anges i storkeksguider på foten är själva fotens längd som pjäxan passar till, eller om det är pjäxans insidamått? Om min fot mäter 25,6 - hur stor bör då pjäxan vara?
Och finns det något tips om en pjäxa som är lite högre framme i tåboxen?
 
Önskar jag hade något tvärsäkert svar på om skostorleksguider är fotens mått eller insidans, men det borde ju vara insidan. Och så mäter man sin fot och får avgöra hur mycket extra man vill ha/behöver, för olika tjocklek på sockar eller sulor eller variation på fötterna under dagen.
Fick som av en tillfällighet en länk idag vad gäller löparskor, om det kan vara någon hjälp (här säger de insidan av skon): https://www.loparshop.se/inspiration/loparskor-storleksguide

Jag har lite större fötter än dig, typ 26,2 cm, och hamnar beroende på skotyp allt mellan 40 (de flesta vardagsskor) och nu i mitt världsrekord, 42 i den senaste pjäxan jag köpte (märke Alfa). Annars inser jag numer att jag för sportskor och vandringskängor i de flesta europeiska märken ska leta efter 41 1/3 eller 41,5, om jag inte väljer att köpa efter måttet 26 cm eller möjligen 26,5 cm i vissa modeller. Krångligt! Kan även skilja en del på bredden över tårna vilken storlek som behövs eller funkar. Pjäxor eller vinterkängor kan jag ju vilja ha lite tjockare eller dubbla sockar i, hellre gå lite mot lite större då. Jag har smala låga platta fötter, så jag är normalt inte så känslig för passform vad gäller vidd/höjd. Däremot kan mitt problem vara att få fast foten i skon/pjäxan, och trixa med sulor istället.

Du frågade inte direkt, men om du har lite krångel med en gammal skada och kanske balans, testa att leta skridsko och pjäxa för fast häl, till att börja med? Inte löshäl alltså. Borde dessutom vara hyfsade möjligheter att hitta begat om många numer byter till löshäl de senaste åren.

Håller tummarna att du hittar grejor så du kan komma igång och komma ut!
 
Senast ändrad:
Önskar jag hade något tvärsäkert svar på om skostorleksguider är fotens mått eller insidans, men det borde ju vara insidan. Och så mäter man sin fot och får avgöra hur mycket extra man vill ha/behöver, för olika tjocklek på sockar eller sulor eller variation på fötterna under dagen.
Fick som av en tillfällighet en länk idag vad gäller löparskor, om det kan vara någon hjälp (här säger de insidan av skon): https://www.loparshop.se/inspiration/loparskor-storleksguide

Jag har lite större fötter än dig, typ 26,2 cm, och hamnar beroende på skotyp allt mellan 40 (de flesta vardagsskor) och nu i mitt världsrekord, 42 i den senaste pjäxan jag köpte (märke Alfa). Annars inser jag numer att jag för sportskor och vandringskängor i de flesta europeiska märken ska leta efter 41 1/3 eller 41,5, om jag inte väljer att köpa efter måttet 26 cm eller möjligen 26,5 cm i vissa modeller. Krångligt! Kan även skilja en del på bredden över tårna vilken storlek som behövs eller funkar. Pjäxor eller vinterkängor kan jag ju vilja ha lite tjockare eller dubbla sockar i, hellre gå lite mot lite större då. Jag har smala låga platta fötter, så jag är normalt inte så känslig för passform vad gäller vidd/höjd. Däremot kan mitt problem vara att få fast foten i skon/pjäxan, och trixa med sulor istället.

Du frågade inte direkt, men om du har lite krångel med en gammal skada och kanske balans, testa att leta skridsko och pjäxa för fast häl, till att börja med? Inte löshäl alltså. Borde dessutom vara hyfsade möjligheter att hitta begat om många numer byter till löshäl de senaste åren.

Håller tummarna att du hittar grejor så du kan komma igång och komma ut!

Tack så mycket för svar!
Ja fast häl har jag tänkt mig, det glömde jag skriva! 👍
Som du skriver så är det nog troligast att det är insidans mått som anges och inte fotens..
Det svåra med just långfärdsskridskor och min fot är väl att pjäxan helst bör sitta rätt tight för att få bäst kontakt med skridskon (inte bra att kälka runt i skon gissar jag) samtidigt som det inte alls får klämma eller sitta åt på ”fel” ställen för då får jag snabbt ont.
Jag naggar också på rekordet med mina skostorlekar emellanåt 🙂
Tack för att du tog dig tid och tipsade!
 
Är du osäker på om du vill/kan fortsätta, så kan du börja med skridskor med snowboardbindning, t ex sådana här. (fanns som ett mckt prisvärt paket på Stadium förr i a f). Då behöver du inte riskera en felinvestering i specialpjäxor, utan kan åka i ett par vanliga hyfsat stadiga (vandrings)kängor, som du kanske redan äger. Bra med lite skafthöjd, men det mesta av stadgan får du från snowboardfästet.
Jag som inte ens kunde åka vanliga skridskor ordentligt började på detta sätt när jag fyllt 50 och blev helt såld. Som nybörjare inbillade jag mig att jag måste snöra kängorna och knäppa pumpfästet stenhårt först, men insåg rätt snabbt att det inte behövdes :).
 
Är du osäker på om du vill/kan fortsätta, så kan du börja med skridskor med snowboardbindning, t ex sådana här. (fanns som ett mckt prisvärt paket på Stadium förr i a f). Då behöver du inte riskera en felinvestering i specialpjäxor, utan kan åka i ett par vanliga hyfsat stadiga (vandrings)kängor, som du kanske redan äger. Bra med lite skafthöjd, men det mesta av stadgan får du från snowboardfästet.
Ja precis, jag har en snarlik fast till och med ännu enklare modell för fästet av häl/vrist, och den har tagit mig ut med vandringskängorna på många goa skridskoturer de senaste 24 åren!
 
Är du osäker på om du vill/kan fortsätta, så kan du börja med skridskor med snowboardbindning, t ex sådana här. (fanns som ett mckt prisvärt paket på Stadium förr i a f). Då behöver du inte riskera en felinvestering i specialpjäxor, utan kan åka i ett par vanliga hyfsat stadiga (vandrings)kängor, som du kanske redan äger. Bra med lite skafthöjd, men det mesta av stadgan får du från snowboardfästet.
Jag som inte ens kunde åka vanliga skridskor ordentligt började på detta sätt när jag fyllt 50 och blev helt såld. Som nybörjare inbillade jag mig att jag måste snöra kängorna och knäppa pumpfästet stenhårt först, men insåg rätt snabbt att det inte behövdes :).
Tack för tips! Hade säkert funkat bra och varit bra med vanliga kängor om det inte var att jag har ont precis där den främre remmen går över foten. Jag tycker det känns ok att köpa begagnade specialskor men så svårt att veta modell och storlekar bara.
Tack för input!
 
Tack för tips! Hade säkert funkat bra och varit bra med vanliga kängor om det inte var att jag har ont precis där den främre remmen går över foten. Jag tycker det känns ok att köpa begagnade specialskor men så svårt att veta modell och storlekar bara. Tack för input!

Ajdå, i så fall känns det ännu mer riskabelt att bara lita på nominell skostorlek. Olika modeller kan ändå skilja sig dramatiskt m a p volym kring insteget och var flexpunkten hamnar i relation till din egen fotled och ditt kritiska område. Jag har i princip alltid problem med detta, utan att ha skadade fötter - bara lite otypiska. Köp inget du inte får prova en längre stund.
 
Har du en lokalavdelning av Friluftsfrämjandet i din närhet kan det vara värt att kolla om de har skridskor o pjäxor att hyra ut. I Jönköping, där jag är aktiv som skridskoledare, finns både dskenor, pjäxor och säkerhetskit att hyra i samband med våra turer
Själv åker jag numera med skateskor, tycker att det är väl så stabilt som pjäxor till BC-bindning. Fasthäl brukar vi aldrig rekommendera, anses vara svårare att lära sej på.
 
Med en viss erfarenhet av skopassning fotens tre viktigaste mått för att passa i en sko/känga är längden i mm med hälen mot väggen, om det är stortån eller mellantån som är längst, tåledsomkretsen där foten är som bredast samt häl-vrist omkretsen.
Bekväma skor 13 mm längre än fotlängden, vinterskor ca 20 mm längre än foten.
Viktigt är att mäta foten en dag då du gått mycket, sent på eftermiddagen. Under vandring ökar foten i omfång då ligamenten fylls med vätska.
Till konståkningsskor en tunn nylonsocka, till långfärdsjärn rekommenderas tre par strumpor/sockar per fot.

go tur
 
Har du en lokalavdelning av Friluftsfrämjandet i din närhet kan det vara värt att kolla om de har skridskor o pjäxor att hyra ut. I Jönköping, där jag är aktiv som skridskoledare, finns både dskenor, pjäxor och säkerhetskit att hyra i samband med våra turer
Själv åker jag numera med skateskor, tycker att det är väl så stabilt som pjäxor till BC-bindning. Fasthäl brukar vi aldrig rekommendera, anses vara svårare att lära sej på.
Tack för tips!👍
Lös eller fast häl, det verkar vara skilda meningar om vad som är bäst för nybörjare.. lite mindre stabilt och svårare att hålla balansen har jag trott?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
Anna Frimodig Storlek på rygga - säkerhet Långfärdskridsko 38
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
Knall Val av storlek Alpina Alaska BC Långfärdskridsko 0
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...