Pitonger, vad ska man göra med dem?

Vad göra med pitonger?

• Låt dem vara tills de trillar bort, det är upp till klättrarna att använda eller inte använda dem.

Röster: 11 28.9%
  • Ta bort samtliga, eftersom de inte är lämpliga som permanenta säkringar.

Röster: 3 7.9%
  • Ta bort alla, ersätt med borrbult på de ställen inte naturliga säkringar kan läggas.

Röster: 6 15.8%
  • Undersök samtliga, ersätt de dåliga med nya, om de behöver ersättas.

Röster: 0 0.0%
  • Varje led, varje pitong, behöver en egen bedömning och åtgärd.

Röster: 18 47.4%

• Totala väljare
    38
  • Enkät stängd .
Alternativ 3 i omröstningen är i princip vad du föreslår - men där det bara går att säkra vettigt med en bladbult, eller möjligen annan pitong, så sätter man inte en pitong överhårt och kanske med lim (som korrosionsskydd och ytterligare säkerhet), utan istället sätter man en borrad bult; lim eller expander.

Att limma pitonger skulle ju i princip inte göra mer våld på klippan än de pitonger som redan sitter, men det är inget jag prövat i praktiken så jag ska låta det vara osagt om det fungerar vettigt i praktiken. Det finns ju pitonger i Häggsta som är fastsatta med cement, men det är banne mig inte i närheten av spårlös färdsel, Det är ganska gott om cement på nåt ställe i alla fall.

Jo, de av oss som testat och bytt ut fasta bladisar på leder har nog en ganska realistisk bild av hur lätt de är att bedöma deras kvalitet utan en hammare.

En av bladisarna jag bankade in igen på en led rippade för övrigt på ett förstamans fall. Jag blev inte så förvånad. Mitt förslag var att ta bort bladisen och låta folk sätta en bra kam som iofs är ohyggligt fysiskt hård att få in, men det var ingen som höll med mig.

Jag visste att bladisen skulle rippa någon gång i framtiden. Enligt Herr Satan skall jag väl åtalas nu antar jag.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tar upp denna tråd därför att vi nyligen hade en diskussion på Tunabergsklubbens årsmöte om den klassiska marknära traversen Himlasängen till höger om lägerplatsen på Simonsberget. Den klättras knappast alls numera sedan dom gamla bladbultarna år borta. Det är möjligt att den går att säkra med småkilar och småkammar men jag har i alla fall inte klättrat den sedan bladbultarna försvann.
Bland oss som var där fanns en konsensus att "det är orimligt att sätta dit borrbultar istället för de gamla slagna borrbultarna" (förutom att det skulle strida mot reservatsbestämmelserna). Samtidigt tyckte vi nog att det skulle vara kul om leden klättrades oftare och att slutsatsen blev att vi ändå skulle slå dit ett antal bladbultar väl medvetna om bristerna med bladbultar. Det var länge en Tunabergsisk tradition att det replag som på våren trodde sig vara först på Himlasängen hade med sig en hammare och slog fast bultarna för det fall att dom lossnat under vintern.

Bland oss som var där fanns en konsensus att "det är orimligt att sätta dit borrbultar istället för de gamla slagna borrbultarna" (förutom att det skulle strida mot reservatsbestämmelserna).
Inte för att jag vill ha bultar där, men inte strider det mot reservatsbestämmelserna då det är en befintlig led. Det var iallafall det man drog till med när man tog till borrmaskinen på Holländskt Porslin inför Massih's bestigning om jag inte minns fel.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips