Pikmakarns svart

Tjena!

Det är dax att skaffa nya skridskor här.

Vad har ni för erfarenheter av Pikmakarns svarta asymetriska? Är dessa bättre eller sämre än t.ex. Skyllermarks röda? Finns det något annat liknande som är värt att snegla åt?
 
En detalj är att Pikmakarns skenor bara är limmade medan Skyllermarks är limmade + stansade in i skenornas hål på två ställen i fören och två i aktern.

Skensläpp förekommer på bara limmade skridskor men det kan vara ett kvalitetsproblem i tillverkningen snarare än ett konstruktionsfel? Hur som helst så är den samlade erfarenheten att kombinationen av limning och stansning är pålitligare.

Givetvis så går det att reklamera skridskor som råkar ut för skensläpp.

Thure
 
Trasiga skridskor

En detalj är att Pikmakarns skenor bara är limmade medan Skyllermarks är limmade + stansade in i skenornas hål på två ställen i fören och två i aktern.

Skensläpp förekommer på bara limmade skridskor men det kan vara ett kvalitetsproblem i tillverkningen snarare än ett konstruktionsfel? Hur som helst så är den samlade erfarenheten att kombinationen av limning och stansning är pålitligare.

Givetvis så går det att reklamera skridskor som råkar ut för skensläpp.

Thure

Jag har nog aldrig sett någon som har skridskor från Pikmakaren, men jag har inte heller ”spanat”.

Men mina Almgrens från 1980 gick niten av på (jag hittar inte originalbilden), så jag köpte nya skridskor. Men jag hade med mig en skruv och mutter så jag kunde laga skridskon och åka vidare den dagen

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=16654

Och på denna Almgrens/Lundhags ”klick in” har bevisligen skenan lossnat trots stansning (2004-01-24)



Foto i bägge fallen undertecknad


Per
 

Bilagor

  • Trasig skridsko_2.jpg
    Trasig skridsko_2.jpg
    93.5 KB · Visningar: 2,534
Tack för svar

Hmm... Skensläpp låter ju inget vidare. Någon som vet om det är ett vanligt förekommande problem på pikmakarns?

Sen så är det ju det här med pjäxor... Vad jag förstått är de flesta (alla?) skridskor anpassade för Rotefellabindningar men en del åkare verkar föredra skatepjäxor för att få en styvare sula. Finns det bra skatepjäxor med Rotefella eller skridskor som man utan att behöva modifiera kan använda t.ex. Salomons pjäxor på? Ber om ursäkt om jag inte använder begrepp korrekt här. Jag relativt ny i skridskovärlden men söker utrustning som ger så mycket fart som möjligt för energin (kanske det vi alla söker?). Konditionen och viljan finns men kunskapen är ännu inte så stor.
 
Ett litet

tillägg till mitt förra inlägg:

Bra ställen att hitta info om skridskor sökes. Jag vet inte om jag har gjort ett dåligt sökjobb eller om den info som finns på nätet är ganska knapp.
 
Vissa modeller är mkt beprövade andra mindre. Möjligen går det att utläsa en del från färdrapporter på skridskonätet. Tillverkarna vet säkert men kanske föredrar att inte skylta med info om reklamationsfrekvens.

Thure
 
Skyllermarks röda och blå kan lätt modifieras så att Salomon funkar. Borde gå att få till med Pikmakans svart också.

Pikmakan säljer för övrigt wiperboard. www.pikmakarn.com

Kul design men jag sätter ett frågetecken för om mekanismen fryser i t ex blötsnö. En nackdel för mig personligen är att bindningen förutsätter Salomons halkiga skor med två stålpinnar under och att det inte går att sidoförskjuta skenan i förhållande till foten.

Thure
 
Är i samma läge som trådstartaren, har åkt både fast och löshäl tidigare.
De äldre skridskorna jag har haft är av "gamla" spetsiga versionen, är det verkligen ingen skillnad när man kommer in i dålig och ojämn is med trubbnosiga?
Vill ha möjligheten att ta mig fram på sämre is, vad ska jag välja.
Har kikat på skyllermark blå, röd och pikmakarnas svart trubbnosiga?
Kanske rent av man skulle köpa blå och kapa bort spetsen ovanför skenan och få en bra kompromiss?
Har storlek 46 på alpina pjäxorna och väger 95 kg vilken längd ska jag gå på om jag vill ha hyfsade egenskaper på sämre is?
Angående att både nita och limma känns fel för mig.
Troligtvis hjälper inte nitarna före limmet har släppt, ok man kan ju ta sig hem på nitarna men ändå.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...